Rauman normaalikoulu sai International Safe School -nimityksen

Rauman normaalikoululle myönnettin vappuaattona International Safe School -nimitys. Nimityksen saaminen edellytti turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien laatimista ja kaikkien koulussa toimivien mukaan ottamista turvallisuustalkoisiin. Maailmalla on  satoja vastaavan nimityksen saaneita kouluja, mutta Suomessa nimitys oli ensimmäinen.

Nimitystilaisuutta  luovutustilaisuuteen saapuivat sertifioijat Sabine Distl ja Gudula Brandmayr  Itävallan Rein bei Grazista. Safe Schools-nimityksen myöntäminen edellyttää, että koulu sitoutuu toteuttamaan turvallisuuteen liittyviä periaatteita. Koulutapaturmia pyritään ennakoimaan ja ehkäisemään, turvallisuustilanteesta keskustellaan ja työhön otetaan mukaan myös vanhemmat ja sidosryhmät. Turvallisuuden menettelytavat koskevat kaikkia ja kaikenikäisiä yhteisön jäseniä, tilanteita ja oppimisympäristöjä. Rauman normaalikoulussa turvallisuusasioihin oli kiinnitetty huomiota monella tavalla jo ennen hakuprosessia.

-Nimityksellä ei sinänsä tehdä koulua turvallisemmaksi. Haluamme kuitenkin osoittaa, että koulussamme turvallisuusasioista ollaan erityisen kiinnostuneita ja huolenaiheet pitää nostaa esiin. Turvallisuuteen profiloitumalla kaikki hyötyvät, sanoo koulun eläköityvä rehtori Tapio Heino.

– Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön on määritelty Suomessa koululaissa. Turvallisen koulun rakentaminen perustuu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja muun koulun henkilöstön yhteiseen työhön. Oppimisympäristön turvallisuuden edistäminen ja kriisitilanteiden ehkäisy ja niihin varautuminen on osa oppilaitoksen toimintakulttuuria, opiskeluhuoltoa ja niissä toteutettavaa yhteistyötä, rehtori jatkaa.

International Safe School -hakuprosessi edellyttää englanninkielisen hakemuksen kirjoittamista. Käsityönopettaja Sampsa Kataja ja Ramona Raynor-Karjalainen olivat vastuussa hakemuksen työstämisestä. Valmiit ja hyvin tehdyt turvallisuusasiakirjat helpottivat hakemuksen tekemistä.

– Enää ei voida ajatella niin, että turvallisuusohjelmat suljetaan kansien väliin rehtorin hyllylle, sellaisella turvallisuuden edistämistyöllä ei ole vaikuttavuutta. Turvallisuuden pitää näkyä toiminnassa ja ratkaisuissa, sanoo koulun turvallisuusvastaava Sampsa Kullas.

-Raynor-Karjalaisen sitoutuminen hakemuksen tekemiseen oli tärkeä apu. Ilman häntä prosessi olisi ollut monimutkaisempi, Kullas jatkaa. Hän korostaa, että hän ei vastaa nimikkeestään huolimatta koulun turvallisuudesta, vaan vastuu turvallisuuden edistämisestä on jokaisella yhteisön jäsenillä, oman kehitystasonsa mukaisesti.

Mikäli tiedät suomalaisen oppilaitoksen, joka on kiinnostunut hakemaan International Safe School -nimitystä, ota yhteyttä Rauman normaalikouluun. Uusi rehtori Anna-Maija Katajisto ja Sampsa Kullas antavat lisätietoja asiasta.