Julkaisut
Minna Maijala, Soila Merijärvi, Leena Maria Heikkola, Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine & Maarit Mutta 2024: EKKO-hanke: kestävästi kohti pedagogisia ratkaisuja. Hiiskuttua – Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Minna Maijala, Päivi Laine, Maarit Mutta & Salla-Riikka Kuusalu 2023: Kestävä kehitys yliopistojen kieltenopetuksessa. Yliopistopedagogiikka 2/2023.
Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine, Minna Maijala, Maarit Mutta & Mareen Patzelt 2024: University language students’ evaluations of ecological, social, cultural and economic sustainability and their importance in language teaching. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 25 No. 9, pp. 1-18.
Salla-Riikka Kuusalu & Minna Maijala 2023: Kestävyyskasvatuksen mahdollisuudet kieltenopetuksessa. Teoksessa T. Kim, M. Maijala, K. Mäntylä, S. Mäkinen (toim.) 2023. Kieliä ikä kaikki: Jatkuvaa kieltenoppimista kestävään tulevaisuuteen.
Minna Maijala, Anssi Roiha & Mareen Patzelt 2023: Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta: tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt. Ainedidaktiikka.
Mareen Patzelt, Salla-Riikka Kuusalu & Minna Maijala 2023: Monipuolisia kieli- ja kulttuuritaitoja tarvitaan kestävän kehityksen periaatteiden edistämisessä. Leala-tutkimuskeskuksen blogi 23.8.2023.
Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine, Maarit Mutta & Katja Mäntylä 2023: Pre-service language teachers’ perceptions of sustainability and its implementation in language teaching. Language Teaching Research.
Päivi Laine, Minna Maijala & Katja Mäntylä 2023: Kestävän kehityksen periaatteet kielenoppimisen arvioinnissa. Teoksessa T. Mäkipää, R. Hilden & A. Huhta (toim.) 2023. Kielenoppimista tukeva arviointi –
Assessment for supporting language learning. AFinLA-teema 15, s. 162–183.
Minna Maijala, Niklas Gericke, Salla-Riikka Kuusalu, Leena Maria Heikkola, Maarit Mutta, Katja Mäntylä & Judi Rose 2023: Conceptualising transformative language teaching for sustainability and why it is needed. Environmental Education Research, 30:3, 377-396.
Päivi Laine, Salla-Riikka Kuusalu, Minna Maijala & Maarit Mutta 2022: Kestävä kehitys kieltenopetuksessa: kieliaineiden opettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävyysaiheista kielten oppitunneilla. Teoksessa T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen & S. D’hondt (toim.) 2022. Kieli, muutos ja yhteiskunta – Language, Change and Society. AFinLAn vuosikirja 2022. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja 79. Jyväskylä. s. 109 –132.
Minna Maijala & Mareen Patzelt 2022: Interkulturelle Vielfalt in finnischen Deutschlehrwerken (Intercultural diversity in Finland’s German textbooks). Goethe-Institut. Artificially correct: Deutsch divers.
Minna Maijala, Salla-Riikka Kuusalu, Maarit Mutta & Mareen Patzelt 2022: Eettisen kielenopetuksen jäljillä. Tempus 3/2022, n.p.
Minna Maijala & Maarit Mutta 2022: Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä? Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1).
Salla-Riikka Kuusalu, Leena Maria Heikkola, Minna Maijala, Maarit Mutta, Katja Mäntylä & Judi Rose 2021: Eettisyys ja kestävä kehitys. Tempus, 5/2021, 14–15.
Minna Maijala 2021: Kestävän kehityksen käytänteitä saksan opetuksessa – etämatkailua ja ekologista arkea saksankielisissä maissa, Aue-Säätiön blogi.
Minna Maijala, Salla-Riikka Kuusalu & Päivi Laine 2021: Tutkimusta monitieteisesti ja monikielisesti: miten kielten opetuksella voidaan edistää kestävää kehitystä? Vastuullinen tiede -verkkojulkaisu 23.9.2021
Salla-Riikka Kuusalu & Minna Maijala 2021: Kestävää kehitystä kielten opetukseen – mitä ja miten? Turun yliopiston blogi 7.6.2021
Leena Maria Heikkola, Päivi Laine, Maarit Mutta, Judi Rose, Veijo Vaakanainen & Minna Maijala 2021: Eettisyys ja kestävä kehitys suomen opetuksessa. Suomenopettajat: Suomi toisena kielenä -opettajat ry:n jäsenlehti 2 /2021.
Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Päivi Laine, Maarit Mutta, Judi Rose & Veijo Vaakanainen 2021: Eettisyys ja kestävä kehitys kielten opetuksen ja kielten opettajien koulutuksen tulevaisuuden haasteena. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(2).
Katja Mäntylä, Outi Veivo, Pirjo Pollari & Jaana Toomar 2021: English only? Kielten opettajien käsityksiä kielivalintojen monipuolistamisen esteistä ja keinoista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(2).
Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Päivi Laine, Maarit Mutta & Judi Rose 2021: Kohti eettisesti kestävää kielten opetusta. Hiiskuttua – Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Konferenssiesitelmät
Koulutustilaisuus: EKKO ja Turun seudun suomenopettajat ry, Ammattiopisto Spesia
Päivi Laine ja Mareen Patzelt: Eettisyys ja kestävän kehityksen periaatteet S2-opetuksessa
Sustainable Teacher Education Empowering Arctic Futures (EAF 2024)
Heikkola, Leena Maria, Maijala, Minna, Merijärvi, Soila, Laine, Päivi & Mutta, Maarit: Suomalaisten kieltenopettajien käsityksiä kulttuurista – kohti sosiaalista oikeudenmukaisuutta kulttuurisen nöyryyden kautta.
Multilingualism, Cultural Diversity, and Education for Sustainable Development in Higher Education EC2U Conference, University of Poitiers
Minna Maijala, María Mar Soliño Pazó & Dorothea Spaniel-Weise: Sustainable and intercultural learning German as a foreign language – Experiences from an EC2U course.
AILA 2024 World Congress, Kuala Lumpur
Symposio: The Implementation of Sustainable Development in Language Teaching and Learning: Global Possibilities and Challenges; Chair: Minna Maijala & Salla-Riikka Kuusalu
Minna Maijala ja Salla-Riikka Kuusalu: Implementation of sustainable development goals in language teaching and learning: global possibilities and challenges.
Salla-Riikka Kuusalu: Factors Influencing the Experience of Agency in Language Teaching.
Leena Maria Heikkola ja Minna Maijala: Justifying the inclusion of sustainability issues in language teaching – A survey of pre-service language teachers.
Minna Maijala ja Mareen Patzelt: Sustainability content in European textbooks for German.
EKKO-workshop, Kölnin Yliopisto, Köln
Mareen Patzelt: Luonnon kielet – Sprachen der Natur. Die finnische Naturbeziehung in Sprache und Kultur.
Exploring Language Education (ELE), Åbo Akademi Yliopisto, Vaasa
Salla-Riikka Kuusalu, Meameno Shiweda, Minna Maijala, Minna Maunula, Minna Maunumäki, Soila Merijärvi: Finnish and Namibian pre-service language teachers’ future visions and sustainable pedagogical practices.
Leena Maria Heikkola, Minna Maijala, Päivi Laine, Maarit Mutta: Finnish pre-service language teachers’ perception of culture – from social justice to cultural humility.
Tiedepäivä 2024, Turun yliopisto:
Salla-Riikka Kuusalu: Pre-service Language Teachers’ Reflections on Sustainability in Namibia and Finland.
Kieliverkoston Kieliparlamentti 2024, Tieteiden talo/Helsinki
Salla-Riikka Kuusalu: Kestävää kehitystä edistävää kieltenopetusta – mitä, miten, miksi ja milloin? (työpaja)
Kari Sajavaara -muistoluento 2024, Jyväskylän yliopisto:
Minna Maijala: Kestävää kehitystä edistävä kielikoulutus.
AFinLAn syyssymposium 2023, Tampereen yliopisto:
Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine, Minna Maijala, Maarit Mutta ja Mareen Patzelt: University Language Students’ Evaluations of Sustainability and Its Importance in Language Teaching.
Sustainable Linguistics: theories and methods. NOS-HS Workshop 2023, University of Helsinki, Helsinki, Finland
Minna Maijala & Salla-Riikka Kuusalu: Introducing transformative language teaching for sustainability.
AILA 2023 World Conference, Lyon, France:
(SYMPOSIO: Sustainability in Language Teaching; Chair: Minna Maijala & Salla-Riikka Kuusalu)
Salla-Riikka Kuusalu, Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Päivi Laine & Maarit Mutta: Language students’ understanding of the significance of ecological, social, cultural and economic sustainability.
Leena Maria Heikkola, Minna Maijala, Päivi Laine, Maarit Mutta & Judi Rose: Promoting sustainability through linguistic equity – pre-service language teachers’ beliefs on linguistically responsive teaching
Judi Rose, Minna Maijala, Salla-Riikka Kuusalu, Leena Maria Heikkola & Päivi Laine: Addressing linguistic and social sustainability: English reading comprehension strategies among multilingual students with varied heritage language literacy levels
Lancaster residential for PhD students, Sustainability in language and practice 2023, University of Lancaster, UK:
Minna Maijala: Sustainability as a future direction in language teaching: Why and how?
Salla-Riikka Kuusalu: Evaluations and perceptions of sustainability in language teaching: Two case studies.
EALTA Conference 2023, University of Helsinki, Helsinki, Finland:
Minna Maijala, Päivi Laine, Katja Mäntylä: Language teachers’ conceptions of the connection between sustainable development and assessment.
Tiedepäivä 2023, Turun yliopisto (Kieli- ja käännöstieteiden laitos ja Utuling):
Minna Maijala & Salla-Riikka Kuusalu: Transformative Language Teaching for Sustainability (posteriesitys)
Humanistipäivä 2023, Turun yliopisto:
Minna Maijala & Salla-Riikka Kuusalu: Transformative Language Teaching for Sustainability (posteriesitys)
Thematics Talk Together seminar 2023, University of Turku:
Salla-Riikka Kuusalu: Transformative language teaching for sustainability
AFinLAn syyssymposium 2022, Helsingin yliopisto:
Salla-Riikka Kuusalu, Minna Maijala & Mareen Patzelt: Kieltenopettajat muutosvoimina – toimijuuden kokemuksia kestävyyskasvatuksessa.
Minna Maijala, Anssi Roiha & Mareen Patzelt: Kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta: tarkastelussa uudenlaiset oppimisympäristöt.
BAAL 2022, Queen’s University, Belfast, Northern Ireland:
Minna Maijala, Salla-Riikka Kuusalu, Maarit Mutta, Judi Rose, Leena Maria Heikkola & Katja Mäntylä: Sustainability in language teaching promoting social justice: what, how and why?
Pedaforum 2022, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Helsinki:
Minna Maijala, Päivi Laine, Leena Maria Heikkola & Maarit Mutta: Yliopistojen eettisesti kestävä kieltenopetus [Ethical and Sustainable Language Teaching at University]
Ainedidaktinen symposiumi 2022, Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampus, etäkonferenssi:
Minna Maijala, Maarit Mutta, Salla-Riikka Kuusalu, Leena Maria Heikkola, Päivi Laine & Katja Mäntylä: Kieltenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä ja sen toteuttamisesta kieltenopetuksessa
AFinLa 2021 juhlasymposiumi, Jyväskylän yliopisto:
Salla-Riikka Kuusalu, Minna Maijala, Päivi Laine & Maarit Mutta: Riittävätkö aika ja pätevyys kestävän kehityksen käsittelyyn kielten oppitunneilla?
Minna Maijala, Salla-Riikka Kuusalu, Leena Maria Heikkola, Maarit Mutta, Katja Mäntylä & Judi Rose: Role of Sustainability in Language Teaching: Whys and Wherefores
Judi Rose: Restrategizing Language Learning Strategies: English Reading Comprehension Strategies in the Multilingual Mind
LINGUAPEDA 2021, Itä-Suomen yliopisto, etäkonferenssi:
Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine, Maarit Mutta & Judi Rose: Opiskelijoiden näkemyksiä eettisesti kestävästä kielten opetuksesta
Maarit Mutta, Päivi Laine & Sinikka Lahtinen: Monikielisten kirjoittajien sanastokeskittymät elinikäisen oppimisen tukena
Katja Mäntylä & Paula Kalaja: Monikielisyys vieraan kielen luokkahuoneessa tulevien englanninopettajien visioimana
Katja Mäntylä, Outi Veivo, Pirjo Pollari & Jaana Toomar: Kielivalinnat: paljon on jo tehty, miksei se riitä?
Katja Mäntylä, Anssi Roiha & Hannele Dufva: Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä vieraan kielen käytöstä
Kielitieteen Päivät 2021, Tampereen yliopisto, etäkonferenssi:
Marjut Johansson & Minna Maijala: Child-robot interaction (CRI) and robotassisted language learning (RALL)
Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Salla-Riikka Kuusalu, Katja Mäntylä & Judi Rose: Kielten opiskelijoiden käsityksiä kestävän kehityksen merkityksestä kielten opetuksessa
Judi Rose & Leena-Maria Heikkola
Profiling the Multilingual Mind: Heritage language literacy and English reading comprehension
Katja Mäntylä & Paula Kalaja
Monikielisyys vieraan kielen luokkahuoneessa: kielenopettajaopiskelijoiden visiointia
Ainedidaktiikan symposium 2021, Helsingin yliopisto, etäkonferenssi:
Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Päivi Laine, Maarit Mutta, Katja Mäntylä & Judi Rose: Eettisesti kestävä kielten opetus – alustavia havaintoja tutkimushankkeesta
Leena Maria Heikkola, Minna Maijala, Päivi Laine & Judi Rose: Kieltenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kielen roolista opetuksessa
Judi Rose & Maarit Mutta: Profiling Metalinguistic Ability & English Reading Comprehension
Webinaarit ja podcastit
Kieli on avain -webinaari, 2023
Minna Maijala: Kieli on avain – Kielten opetus tulevaisuuden muutosvoimana.
Humanisti vastaa -podcast, 2023
Minna Maijala: Mitä on eettinen kieltenopetus ja rakentava metsäkeskustelu.