Kansalaisraatiin ilmoittautuminen on päättynyt

Ilmastotoimia arvioivaan kansalaisraatiin ilmoittautuminen on päättynyt 28.3.2021.

Turun yliopiston tutkijoiden järjestämään kyselytutkimukseen ja kansalaisraatiin kutsuttiin maaliskuussa 8 000 satunnaisesti valittua täysi-ikäistä suomalaista. Kutsukortin vastaanottajat poimittiin satunnaisotannalla Digi- ja väestötietoviraston tietokannasta. Raatiin ilmoittauduttiin täyttämällä sähköinen kyselytutkimuslomake.

Kutsutuista kyselytutkimukseen vastasi 570 henkilöä, joista 174 ilmoittautui vapaaehtoisiksi raatiin.

Seuraavaksi tutkijaryhmä muodostaa ilmoittautuneiden joukosta kiintiöimällä enintään 50 hengen raadin. Kiintiöinnin perusteena käytetään ikää, sukupuolta, asuinpaikkaa ja koulutustaustaa. Kiintiöiden avulla pyritään siihen, että raadissa ovat edustettuina eri väestöryhmät.  Monipuolinen osallistujajoukko mahdollistaa sen, että mahdollisimman monet kokemukset, näkökulmat ja arvot tulevat lausutuiksi ääneen raadissa.

Valinnasta ilmoitetaan raatiin valituille sähköpostitse viimeistään 6.4.2021. Kansalaisraati kokoontuu 22.4. ja 24.-25.4.2021 etäyhteydellä.

Kyselytutkimuksen yhteydessä suoritettiin erillinen arvonta niiden kyselyyn vastaajien kesken, jotka halusivat osallistua 5 kpl päivittäistavarakaupan lahjakorttien arvontaan (arvo 50 euroa). Lahjakortin voittaneille on ilmoitettu asiasta 29.3.2021.

Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita osallistumisesta!

Taulukko 1: Kansalaisraatiin ilmoittautuneet numeroina (demografia, %)

Suomen ilmastotoimia arvioivan kansalaisraadin toteuttaa Turun yliopiston tutkijaryhmä PALO-hankkeesta. Raadin on tilannut ilmastopolitiikan pyöreä pöytä yhdessä ympäristöministeriön kanssa. Aiheesta tehtävää tutkimustyötä rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto. Rahoittajat eivät osallistu kansalaisraadin osallistujavalintoihin. Henkilötietojen käsittelystä kerrotaan tarkemmin tutkimuksen tietosuojailmoituksessa.

Julkaistu 29.3.2021, lisätty taulukko ilmoittautuneista 31.3.2021