Osa Reacclimatizations (Gardens n°2) -teoksesta.

Taidetta ulkopuutarhassa – Reacclimatizations (Gardens #2)

08.06.2024 08:00 - 13.10.2024 20:00

Vincent Roumagnacin installaatio Reacclimatizations (Gardens #2) on esillä Turun yliopiston ulkopuutarhassa kesällä 2024.

Reacclimatizations (Gardens #2) installation will be placed in the Botanic Garden of the University of Turku in the summer of 2024.

Installaatio on lasisessa kasvihuoneesessa kasvitieteelliseen puutarhaan kasvihuoneiden ja Itämaisen lammen välisessä maastossa. / The greenhouse pavilion is placed in the outdoor gardens of the University of Turku Botanic Garden.

Tervetuloa avajaisiin lauantaina 8.6.2024, jolloin taiteilija on paikalla esittelemässä teosta klo 15–17.

Welcome to the opening on Saturday 8. June  2024. The artist will be present by the work 15-17 to answer questions about the work.

FI

Vincent Roumagnac on helsinkiläinen baski-ranskalainen taiteilija, joka yhdistää taidetta ja tiedettä teknologiseen ja ekologiseen ajatteluun.

Hän visualisoi teatterin tulevaisuutta ilmastokriisin ja teknologisen kasvun muuttamassa maailmassa.Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhan kasvihuonepaviljongissa Vincent Roumagnac luo installaation, joka perustuu kasvitieteellisen museon kotoperäisiä sieniä ja jäkäliä koskeviin tietokokoelmiin, jotka ovat saatavilla  Suomen Lajitietokeskuksen verkkoarkistossa. Teos on saanut vaikutteita 1800-luvun lopun romanttisista teatteridekkareista (jotka resonoivat kasvihuoneiden ja akklimatisointipuutarhojen teollistumisen aikakauden kanssa Euroopassa), tieteellisestä tiedonhallinnasta ja tekoälyn tuottamista nykyaikaisista sommitelmista.

Reacclimatizations (Gardens) -hanke alkoi Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa Helsingissä vuonna 2023 ja jatkuu Oulun kasvitieteellisessä puutarhassa vuonna 2025, ja lopulta se muodostaa Suomen kolmesta tärkeimmästä kasvitieteellisestä puutarhasta koostuvan triptyykin. Turun hanketta tukee Taiteen edistämiskeskus Taike.

kasvihuone, jonka sisällä teos sijaitsee kesäisessä puutarhassa.
Teos on sijoitettu ulkopuutarhaan kasvihuoneiden ja itämaisen lammen väliselle alueelle.

ENG

Vincent Roumagnac hybridizes science, theatre, and visual arts exploring the potential of their contemporary dialogue. The Helsinki-based Basque-French artist combines art, research, and techno-ecological thinking, visualizing the future of theatre and drama in a world changed by the simultaneous phenomena of climate crisis and hypertechnological growth.

In a greenhouse pavilion placed in the outdoor gardens of the Turku university Botanical Garden, Vincent Roumagnac creates an installation based on the Botanical Museum’s data collections of endemic fungi and lichens, available on the internet-based The Finnish Biodiversity Information Facility (Suomen Lajitietokeskuksen). The art/science-oriented work is inspired by romantic theater sets from the end of the 19th century (in relation to the era of industrialization of greenhouses and acclimatization gardens in Europe), scientific data management, and contemporary A.I.-generated compositions.

The Reacclimatizations (Gardens) project was initiated at the Kaisaniemi Botanical Garden in Helsinki in 2023, and will continue at the Oulu Botanical Garden in 2025, ultimately forming a triptych in relation to Finland’s three main botanical gardens. The project in Turku is supported by The Arts Promotion Centre Finland (Taike).

www.vincentroumagnac.com

Vincent Roumagnac kasvihuoneessa