Vieraile vaihtuvissa näyttelyissämme

Maanantai–tiistai  11–17
Keskiviikko 11–20
Torstai–sunnuntai 11–17

Ovi ja kassa sulkeutuvat klo 16.50, keskiviikkoisin kahvilan kassa sulkeutuu klo 18.00 ja ovi klo 19.30.

Vapunpäivänä 1.5.2024 kasvihuoneet ja kahvila avoinna klo 11–17

Koe kasvitieteellinen puutarha virtuaalisesti

Kotona voi tutustua Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneisiin virtuaalikierroksella. Paljon mielenkiintoista nähtävää on puutarhan Facebook– ja Instagram tileille kertynyt korona-aikana.

Erityisjärjestelyt kasvihuoneissa

Kävijöiden terveys ja turvallisuus on meille tärkeää. Huomioithan puutarhan ohjeet ja muut kävijät vierailusi aikana.Clean & Safe Turku logo ja linkki sivustolle cleanandsafeturku.fi

Vierailijoiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi yleisötilojen siivousta on tehostettu.

Turun yliopisto seuraa jatkuvasti muuttuvaa koronavirustilannetta ja noudattaa viranomaisten ohjeita. Lisätietoa Turun yliopiston ohjeistuksesta liittyen koronavirukseen on koottu sivulle Yliopiston ohjeet koronavirustilateessa.

Ajankohtaista ulkopuutarhassa

Tulevat tapahtumat

Virtuaalikierros

Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa on avattu mahdollisuus tehdä virtuaalikävely Vanhan ja Uuden maailman tropiikkihuoneissa. Kävelyyn pääset tästä.

Virtuaaliset opastukset

Lääkekasvikierros

Tämä on tallenne 24.4.2021 Turun yliopiston kasvitieteellisellä puutarhalla järjestetystä virtuaalisesta lääkekasvikierroksesta. Tallenne on katseltavissa rajoitetun ajan.

Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa on lääkekasveja, joiden sisältämät kemialliset yhdisteet ovat kliinisessä käytössä tai ne ovat sellaisenaan tai kemiallisesti muutettuina reseptilääkkeissä. Kasvien maailma on luonnon oma apteekki, mutta vain murto-osa kasveista on tutkittu niiden lääkevaikutusten osalta.

”Elämän kukka” – virtuaaliopastus on ripaus tietoa, elämyksiä ja hyvää mieltä.

Oppaana toimii Janne Aho. Kuvassa lamppuharja (Callistemon citrinus).

Hinta: 5,00 € (sis. ALV 24%) – 4,03 € (ALV 0%)

Lääkekasvikierroksen maksuun

Orkideakierros

Tämä on tallenne 1.4.2021 Turun yliopiston kasvitieteellisellä puutarhalla järjestetystä virtuaalisesta orkideakierroksesta. Tallenne on katseltavissa vain rajoitetun ajan.

Kierros ja ääni alkavat n. 4 min kohdalta.

Tutustu Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan upeisiin orkideoihin kotisohvalta käsin! Orkideatutkija Janne Aho tutustuttaa katsojat näiden mielenkiintoisten ja todella monipuolisten lajien maailmaan, josta löytyy niin koreita ja tuoksuvia yksilöitä kuin ovelia huijareitakin!

Kuvassa Stanhopea wardii

5,00 € (sis. ALV 24%) – 4,03 € (ALV 0%)

Orkideakierroksen maksuun

Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuva kasvitieteellisessä puutarhassa

Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvaa kuvattiin Turun seudulla kesällä 2018. Elokuva perustuu Marjatta Kurenniemen samannimiseen kirjaan, jossa Onneli ja Anneli ystävineen estävät ainutlaatuisen luonnonympäristön tuhoutumisen. Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kuvauksellinen miljöö lummelammen rannalla näyttäytyy elokuvassa Onnelin ja Annelin punaisen tuulimyllymökin, ”pienten tyttöjen talon”, sijaintipaikkana. Tuulimyllyn vieressä on Kalervon kasvimaa, Turun yliopiston lahja eläkkeelle jääneelle rehtorille Kalervo Väänäselle.

Onneli, Anneli ja nukutuskello -teema sopii kasvitieteelliseen puutarhaan hyvin, sillä Marjatta Kurenniemen kirjassa on vahva luonnonsuojeluviesti. Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikön tutkimus liittyy aikamme suurimpiin haasteisiin, biodiversiteettikriisiin ja ilmastonmuutokseen, joiden ratkaisussa lapset ja nuoret ovat tärkeässä roolissa.

Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvan rekvisiittaa on nähtävissä puutarhan päärakennuksen Seminaarisalissa. Lisäksi elokuvan ympärille on suunniteltu lapsiperheille omatoiminen kävelykierros puutarhassa. Jo puutarhan pääportilla on vihjeitä Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvasta ja kävelykierros päättyy tuulimyllylle kuvankauniille lummelammen rannalle. Tehtäväkartan saat Kasvitieteellisestä puutarhasta tai voit ladata sen alla olevasta linkistä.

Katso elokuvan traileri YouTubessa

Lataa Onneli, Anneli ja nukutuskello- tehtäväkartta