Elokuvapäivä kasvitieteellisessä puutarhassa 3.9.

03.09.2022 10:30 - 17:00

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha

Ruissalon puistotie 215, 20100 Turku

Elokuvapäivä Kasvitieteellisessä puutarhassa

Ilmoittaudu tapahtumaan mukaan ja osta liput muihin aktiviteetteihin kohdasta ”Ilmoittaudu mukaan”.

Lauantaina 3.9.2021 vietetään elokuvapäivää, joka muuttaa koko Turun suureksi elokuvateatteriksi. Kasvitieteellisen puutarhan seminaarisalissa katsellaan tietenkin Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvaa, jota kuvattiin puutarhan upealla lummelammella kesällä 2018. Elokuva perustuu Marjatta Kurenniemen kirjaan, jossa Onneli ja Anneli ystävineen estävät arvokkaan luonnonympäristön tuhoutumisen.

Elokuvanäytöksiä on kolme ja niiden välissä voi tutustua elokuvan rekvisiittaan, osallistua muihin aktiviteetteihin tai vierailla ulkopuutarhassa lummelammen elokuvasta tutulle tuulimyllylle. Lisäksi ulkopuutarhassa ja kasvihuoneissa on paljon seikkailua ja nähtävää omatoimisten tehtävien johdattelemana. Päivään osallistujille järjestetään myös yhteiskierros ulkopuutarhassa (säävaraus).

Joskus tiede on taruakin ihmeellisempää. Tingelstiinan ja Tangelstiinan puutarhassa kasvaa ilmapalloja ja vappuhuiskuja, mutta tiesitkö, että kasvitieteellisessä puutarhassa kasvaa kärpäsloukkuja ja puuterihuiskuja. Sisäänpääsymaksulla pääset puutarhaan tutustumaan kasvien ihmeelliseen maailmaan.

Lisäksi Kasvitieteellisellä puutarhalla löytyy laboratoriotilat, jossa pienellä lisämaksulla pääsee tekemään tieteen avulla itselleen muovailuvahaa, rakentamaan tulivuoren tai sukeltamaan olomuotojen ihmeelliseen maailmaan. Laitetaan valkoinen labratakki päälle ja lähdetään tekemään tiedettä.

Elokuvanäytökset: Onneli, Anneli ja nukutuskello (S, 1 t 18 min)

Järjestämme kolme ilmaisnäytöstä: klo 10.30, klo 12.30 ja klo 14.30. Varaa paikkasi alla olevista linkeistä.  Mikäli tilaa jää, myös jonottamalla pääsee mukaan. Seminaarisaliin mahtuu 30 katsojaa kerrallaan.

Muu toiminta

Kasvitieteellinen puutarha

Ulkopuutarhan lummelammen tuulimylly on auki klo 11.00-16.00. Tervetuloa vierailulle!
Yhteinen tutkimuskierros ulkopuutarhaan lähtee klo 13.00 kahvion aulasta (kesto n. 45 min). Ulkopuutarhassa vierailu on ilmaista.

Kasvihuoneet on auki klo 10.30-17.00 ja liput voi ostaa paikan päältä.
Kasvihuoneiden sisäänpääsyn hinnasto:

• Aikuiset 9 €
  • Eläkeläiset, opiskelijat, varushenkilöt, siviilipalvelushenkilöt ja alle 18-vuotiaat 6 €
  • Perhelippu 23 €  (2 aik. & 2 lasta tai 1 aik. & 3 lasta)
  • Ryhmälippu 10 henkeä 70 €
  • Alle 7-vuotiaat ilmaiseksi

Tiedepajat

Kasvitieteellisen puutarhan laboratoriotiloissa tehdään tiedetehtäviä LUMA-keskuksen ohjaajien johdolla. Pajat kestävät noin 30 minuuttia ja alkavat tunnin välein. Päivän aikana on mahdollisuus osallistua kolmeen erilaiseen pajaan. Pajoissa tehdään muovailuvahaa, rakennetaan happo-emäs tulivuori ja tutustutaan olomuotojen ihmeisiin. Paja maksaa osallistujalta 7 €/paja. Pajat soveltuvat kaikille kiinnostuneille, alle 7-vuotiaat ovat tervetulleita aikuisen seurassa. Ikäsuositus on 7-13-vuotiaat, mutta yläikärajaa ei ole. Varaa paikkasi ajoissa, sillä yhteen pajaan mahtuu 12 hlöä kerrallaan, myös paikanpäältä voi osallistua, mikäli pajoihin on tilaa.

• 10.30 Muovailuvaha (laboratorio)
  • 11.30 Tulivuori (luontokoulu)
  • 12.30 Olomuotojen ihmeet (laboratorio)
  • 14.30 Muovailuvaha (laboratorio)
  • 15.30 Tulivuori (luontokoulu)
  • 16.30 Olomuotojen ihmeet (laboratorio)

Lisätietoja LUMA-toiminnasta: https://sites.utu.fi/luma/

Ilmoittaudu mukaan

Ilmoittaudu mukaan alla näkyvistä näppämistä.

Mikäli yllä ei näy näppäimiä, kokeilkaa seuraavaa. Avaa toinen selain (esim. Chrome tai Firefox). Hyväksy sivun kaikki evästeet. Nyt sinulla pitäisi näkyä yllä ”Varaa paikka elokuvanäytökseen” ja ”Osta liput tiedepajaan” -näppäimet. Klikkaa näppäintä. Valitse osallistujen määrä kohdasta 1. Osallistujat (voitte lisätä osallistujia + – näppäimestä). Valitse kohdasta ”Valitse päiväys” kalenterista oikeapäivämäärä (3.9.) (päivä näkyy vihreällä, kun tilaa on jäljellä). Klikkaa valitun näytöksen/tiedepajan kellonaika. Kohdasta ”3. yhteenveto” näet tilauksesi yhteenvedon. Klikkaa vielä ”kassa” näppäintä. Täytä tarvittavat tiedot ja varaa/osta paikkasi aktiviteettiin. Mikäli ohjeista ei ole apua, ota yhteys Aliisa Wahlsteniin, niin selvitetään yhdessä tekniset ongelmat ja ilmoitetaan teidät mukaan elokuvapäivään. Yhteystiedot löytyvät alta.

Tapahtumasta lisätietoja antaa Aliisa Wahlsten.
Ota yhteyttä: alalwa@utu.fi | +358 50 440 7384