Lasten lauantai: Lintujen elämää

04.03.2023 11:00 - 14:00

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha
Ruissalon puistotie 215, 20100 Turku

Lasten lauantaina 4.3. etsimme vastausta kysymyksiin; Mikä on maailman nopein lintu? Entäpä millä linnulla on pisin nokka tai suurimmat kynnet? Miksi jotkut linnut ruokkivat poikasiaan höyhenillä? Tule keskustelemaan lintutietäjä ja yliopistotutkija Kari Kauniston kanssa linnuista, tutkimaan puutarhamme upeita kasveja ja osallistu laboratoriossa tiedepajaan. Lisäksi pääsemme havainnoimaan ulkopuutarhaan Karin kanssa lintuja ja muita kevään ensimmäisiä eliöitä.

Lasten tiedepajat ovat suosittuja ja menevät usein täyteen. Varaa paikka tiedepajaan ostamalla lippu tiedepajaan etukäteen (ei sisällä sisäänpääsyä kasvihuoneisiin). Huomaa ikäsuositukset tiedepajoihin.

Pajat soveltuvat erityisesti kouluikäisille, mutta yläikärajaa ei ole. Alle 7-vuotiaat vanhempien seurassa. Vanhemmat pääsevät ilmaiseksi lapsen seurana, jotta lapset pääsevät pajassa päärooliin, suosittelemme, että perheestä mukaan tulee enintään 1 aikuinen. Osta liput tiedepajoihin ennakkoon tästä.

Ohjelma:

Klo 11.15-13.15 Tiedepaja: Muuttaako vai eikö muuttaa? Tehdään talvivarastoon linnuille talipalloja. (laboratorio), 7-13-v., soveltuu nuoremmille aikuisen seurassa, 7 € / osallistuja
Klo 12.00-12.30 Osallistava yleisöluento: Lintumaailman erikoisimmat lajit.
Mikä on maailman nopein lintu? Entäpä millä linnulla on pisin nokka tai suurimmat kynnet? Miksi jotkut linnut ruokkivat poikasiaan höyhenillä? Näihin kysymyksiin selvitetään vastaukset lintutietäjä ja yliopistotutkija Kari Kauniston kanssa. Lisäksi luennolla pääsemme kuulemaan parhaat vinkit lintuharrastuksen aloittamiseen.
Klo 12.30-13.10 Luontoretki Karin kanssa ulkopuutarhassa lintuja havainnoimaan. (säävaraus)
13.15-13.45 Tiedepaja: Muuttaako vai eikö muuttaa? Tehdään talvivarastoon linnuille talipalloja.  (laboratorio), 7-13-v., soveltuu nuoremmille aikuisen seurassa, 7 € / osallistuja

Tapahtumasta lisätietoja antaa Aliisa Wahlsten.
Ota yhteyttä: alalwa@utu.fi | +358 50 440 7384

Kasvihuoneet ja kahvio ovat auki klo 11–17. Ulkopuutarha on auki klo 8–20.

Pääsymaksut kasvihuoneisiin:

• Aikuiset 9 €
  • Eläkeläiset, opiskelijat, varushenkilöt, siviilipalvelushenkilöt ja alle 18-vuotiaat 6 €
  • Perhelippu 23 € (2 aik. & 2 lasta tai 1 aik. & 3 lasta)
  • Ryhmälippu 10 henkeä 70 €
  • Alle 7-vuotiaat ilmaiseksi

Maksut paikanpäällä infopisteeseen tai kahvion kassalle.

Ulkopuutarhaan on vapaa pääsy.

Tervetuloa puutarhalle vieraaksemme!