Lasten lauantain kansikuva

Lasten lauantai: Myrkkyjen maailma

02.04.2022 11:00 - 14:00

Tiedetapahtumasarja Lasten lauantai tarjoaa jokaisen kuukauden ensimmäinen lauantai lapsiperheille tiedetempauksia ja työpajoja, joissa päästään itse kokeilemaan ja tiedeseikkailemaan niin kasvihuoneille kuin laboratorioon. Tervetuloa mukaan!

Lasten lauantaina 2.4. etsimme vastausta kysymyksiin; Mitä tarkoittaa myrkky ja millaisia myrkkyjä kasveista löytyy? Ovatko kaikki myrkyt vaarallisia ihmiselle? Tule keskustelemaan luonnonyhdistekemian professorin kanssa, tutkimaan puutarhamme kasveja ja osallistu tiedepajaan, jossa tutkitaan kasvien sisältämiä myrkkyjä laboratoriossa.

Lasten tiedepajat ovat suosittuja ja menevät usein täyteen. Varaa paikka tiedepajaan ostamalla lippu etukäteen. Huomaa ikäsuositukset tiedepajoihin.

Tässä alla tulisi näkyä varauskalenteri. Jos sinulla ei näy, kokeile toista selainta ja hyväksy kaikki evästeet, niin kalenterin tulisi ilmestyä näkyviin. Muussa tapauksessa ota yhteyttä Aliisaan (alla yhteystiedot).

Ohjelma:

Klo 11.15-11.45 Tiedepaja: Laboratoriossa tehdään professorin johdolla työ, jossa tutustutaan kasvien myrkkyihin ja myrkkyjen vasta-aineisiin. Jokainen lapsi saa testattavakseen kaksi kasviuutetta. Työ sopii koululaisille. Osta lippu etukäteen (5 € / lapsi, ei sisällä pääsylippua kasvihuoneisiin). Ikäsuositus: 7-16-vuotiaat. Paikka: Lähtö kahvion aulasta, laboratorioon.

Klo 11.15-11.45 Tiedepaja: Laboratorion alkeet. Laboratoriossa pääsee mittaamaan ja tutkimaan aineiden ominaisuuksia. Osta lippu etukäteen (5 € / lapsi, ei sisällä pääsylippua kasvihuoneisiin). Ikäsuositus 4-7-vuotiaat. Paikka: Lähtö kahvion aulasta, luontokouluun.

Klo 12.00-12.30 Luonnonyhdistekemian professori Juha-Pekka Salminen esittelee ja keskustelee myrkyistä. Mitä myrkyt ovat? Miksi kasvien myrkyt voivat olla haitallisia ja vaarallisia? Ovatko kaikki kasvien myrkyt vaarallisia ihmisille? (seminaarisali)

Klo 13.15-13.45 Tiedepaja: Laboratoriossa tehdään professorin johdolla työ, jossa tutustutaan kasvien myrkkyihin ja myrkkyjen vasta-aineisiin. Jokainen lapsi saa testattavakseen kaksi kasviuutetta. Työ sopii koululaisille. Osta lippu etukäteen (5 € / lapsi, ei sisällä pääsylippua kasvihuoneisiin). Ikäsuositus: 7-16-vuotiaat. Paikka: Lähtö kahvion aulasta, laboratorioon.

Klo 13.15-13.45 Tiedepaja: Laboratorion alkeet. Laboratoriossa pääsee mittaamaan ja tutkimaan aineiden ominaisuuksia. Osta lippu etukäteen (5 € / lapsi, ei sisällä pääsylippua kasvihuoneisiin). Ikäsuositus 4-7-vuotiaat. Paikka: Lähtö kahvion aulasta, luontokouluun.

Tapahtumasta lisätietoja antaa Aliisa.
Ota yhteyttä: alalwa@utu.fi | +358 50 440 7384

Kasvihuoneet ja kahvio ovat auki klo 11–17. Ulkopuutarha on auki klo 8–20.

Pääsymaksut kasvihuoneisiin:

• Aikuiset 9 €
  • Eläkeläiset, opiskelijat, varushenkilöt, siviilipalvelushenkilöt ja alle 18-vuotiaat 6 €
  • Perhelippu 23 € (2 aik. & 2 lasta tai 1 aik. & 3 lasta)
  • Ryhmälippu 10 henkeä 70 €
  • Alle 7-vuotiaat ilmaiseksi

Ulkopuutarhaan on vapaa pääsy.

Tervetuloa puutarhalle vieraaksemme!