ruiisalon taimipäivä mainos jossa tekstin alla taimilaatikoita.

Ruissalon taimipäivä 2023

21.05.2023 10:00 - 15:00

Ruissalon taimipäivä järjestetään Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa sunnuntaina 21.5. klo 10–15. Myynnissä tuttuja ja erikoisempia taimia useilta myyjiltä. Tervetuloa tekemään kasvilöytöjä ja saamaan vinkkejä niiden kasvatukseen!

Taimitori | lummelammet

Ostetut taimet on mahdollista jättää ”taimiparkkiin” jos haluat tutustua kasvitieteellisen puutarhan alueeseen ostokset tehtyäsi.

Taimia myymässä:

• Harri Hillilä – Hedelmäkasvien taimia
  • Helga Taimeaed, Viro – Perennoja
  • Hirvensalmen taimisto – Hedelmäpuiden ja marjakasvien taimia
  • Jardinea – Puutarhasuunnittelua, -konsultointia ja puutarhatapahtumia
  • Juholan puutarha – Luomukasvatettuja yrttien ja vihannesten taimia
  • Kristian Theqvist – Kotimaiset alppiruusulajikkeet (omaa jalostustyötä)
  • Marketta Kortelahti, Seminaarinmäen puutarha – Erikoispelargonien taimet
  • Metomaan puutarha, Juha Ujula – Hedelmäkasveja, pähkinäkasveja, perennoja, erikoisuuksia
  • Lassi Suominen – Atsaleat ja alppiruusut
  • Lounaisrannikon Erikoiskasvit ry
  • Lounais-Suomen Puutarhayhdistys
  • Lemunkartanon puutarha – Yrttien, vihannesten ja kesäkukkien luomutaimet
  • Osmo Jussila – Puu- ja pensaserikoisuudet, alppiruusut
  • Perennataimisto Ekman – Kotimaiset perennat
  • Pionien Koti – Pionien taimia
  • Tallebo Arboretum, Juhani Mäkelä – Eksoottisten puiden ja pensaiden taimia
  • Timo Helkiö – erikoiskasvien taimia
  • Toinenluonto / Harri Tuomi – Käsintehtyjä kotimaisia linnunpönttöjä ja ruokinta-automaatteja
  • Tuulensuun tila / Sirkka Paavilainen – Käsitöitä luonnonmateriaaleista
  • Vakka Taimi, Vesa Muurinen – Kattava valikoima harvinaisia puita, pensaita ja perennoja

taimitori ja ihmisiä vuoden 2023 tapahtumassa.

Luennot | seminaarisali

Kasvitieteellisen puutarhan seminaarisalissa luentoja tasatunnein. Luennot ovat maksuttomia. Seminaarisaliin mahtuu noin 30 henkilöä.

klo 11   Syötävä metsäpuutarha | Joel Rosenberg
Joel Rosenberg (Syötävämetsäpuutarha.fi) kertoo syötävästä metsäpuutarhasta, sellaiseen sopivasta kasvilajistosta ja erilaisista sadoista kuten pähkinöistä. Luennolla nähdään myös esimerkkejä Suomen ja naapurimaiden syötävistä metsäpuutarhoista.

klo 12   Monivuotiset vihannekset | Henna Jämsä
Henna Jämsä kertoo helpoista ja terveellisistä joka puutarhaan ja pihaan sopivista monivuotisista vihanneksista. Monivuotiset vihannekset ovat kasveja, jotka elävät vähintään kolme vuotta ja joista voidaan korjata syötävää satoa ilman että kasvi kuolee.

klo 13   Hermostoa tukevat kasvirohdot | Laura Kurkilahti
Yrttiterapeutti Laura Kurkilahti esittelee hermostoa tukevia kotipuutarhan ja pihapiirin kasveja. Luennolla luvassa kasvivinkkejä muun muassa stressaantuneen, unettoman ja rauhattoman kotiapteekkiin.

Paikka

Myyntialue sijaitsee lampialueella. Kulku kasvihuoneiden ohi viittoja seuraten. Esteetön kulku Itämaisen lammen kautta.

taimipäivän kartta

Paikalle pääsee Turun keskustasta bussilla 8. Paikoitus Kansallispuistontielle käännyttäessä.

Ulkoilmatapahtuma, vapaa pääsy.
Kasvihuoneisiin normaali sisäänpääsymaksu.

Kahvila Vanha tammi avoinna klo 11–17.

Tapahtuman järjestää Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha, Lounais-Suomen puutarhayhdistys, Lounais-Rannikon Erikoiskasvit

Lisätietoja: Juha Ujula, juha.ujula@gmail.com, 045 672 3179
Simo Laine, slaine@utu.fi, 040 726 8957