Pitsinen keraaminen munaveistos lummealtaassa kellumassa.

Uusi alkuja -näyttely kasvihuoneissa

01.04.2023 11:00 - 31.05.2023 17:00

Kasvihuoneissa on nähtävillä savesta ja kierrätysmateriaaleista tehtyjä teoksia.

Fanny Alexandra Art

Olen Fanny ja opiskelen biologiaa Turun yliopistossa. Rakastan luontoa sen kaikkeudessaan, hyvinvointia ja kaikkea kaunista. Olen maalta kotoisin ja olen saanut etuoikeuden olla lähellä luontoa ja harrastaa jo 6-vuotiaasta asti taidetta. Erityisesti kuvanveisto ja materiaaleista savi ovat olleet minulle tärkeitä vuosien ajan. Olen oppinut käsittelemään tunteitani tehden taidetta samalla tuoden muillekin mahdollisuuden tunteidensa käsittelyyn.

Koen taidetta tehdessäni olevani oma itseni ja teenkin taidetta Fanny Aleksandra-nimelläni. Pääosin teen sitä savesta, kierrätysmateriaaleista ja luonnonmateriaaleista. Kerään luonnossa liikkuessani sinne kuulumattomia asioita talteen ja sopivina hetkinä laitan ne uuteen uskoon. Ystäväni antavat minulle hajonneita tavaroitaan ja olenkin eräänlainen kierrätyskeskus. En näkisi ja arvostaisi kaikkea sitä kauneutta ja hyvää ellen näkisi myös kaikkea rumaa ja kamalaa, mitä täällä monisyisessä universumissa esiintyy. Usein kauneimmat asiat syntyvät kivusta ja tuskasta. Kovan paineen alla ne timantitkin kaiketi syntyvät jonkun viisaamman mukaan.

Tämän näyttelyn nimi on Uusia alkuja, mikä kuvastaa myös vuodenajoista kevään energiaa luonnon herätessä kukoistukseensa. Minua on aina kiehtonut alut ja loput sekä elämän kiertokulku. Miettiessäni maailmankaikkeutta ja maailman syntyä lapsena minua pyydettiin, etten miettisi niin paljoa. En ihan pystynyt olemaan miettimättä liikoja, joten on vain hyväksyttävä tämä, käärittävä hihat ja useimmiten upotettava sormet saveen. Oletko huomannut, että uuden alkuun liittyy usein vanhasta luopumista?

Sanotaankin, että uusien ovien avautuessa joidenkin vanhojen ovien on sulkeuduttava. Se voi tehdä myös kipeää ja olla surullista, mutta edessä voi häämöttää mitä valoisin uusi alku. Rupuisesta sipulista voi kasvaa mitä kaunein kasvi ja yksinkertaisesta munasta kuoriutua tai kasvaa upea monisoluinen hengittävä olento.
Lämpimästi tervetuloa tutustumaan taiteeseeni. Otathan yhteyttä, mikäli tulee kysyttävää johonkin teokseen liittyen tai muuta. Teen myös tilaustöitä, ja tällä hetkellä taiteeseeni voit tutustua somessani.

Teosten hintakyselyt numerooni tai sähköpostiini.
– Fanny

Uusia alkuja

Teosluettelo

1. Esiäiti (Lapin äiti) 2009 valkosavi, MnO2 | Vanhan maailman tropiikki