Ihanan kamala ilta tropiikissa valtasi kasvihuoneet 3.11.2023

Toista kertaa järjestettyyn Halloween-teemaiseen iltaan saapui yli 300 vierasta. Osallistujat pääsivät tutustumaan kuristaja-, lihansyöjä- ja myrkkykasveihin, sekä monenlaisiin pelkoa herättäviin eläimiin, kuten hämähäkkeihin, käärmeisiin ja torakoihin. Hämähäkkitutkija Alireza Zamani toi vieraaksemme useita tarantelloja sekä skorpionin ja Tropicals-liikkestä saimme vieraaksi viljakäärmeen sekä sihiseviä torakoita.

”Peloista luontokappaleita kohtaan voi päästä eroon kohtaamalla niitä. Useat araknofobiasta kärsineet ovat päässeet yli kammostaan kun ovat oppineet enemmän hämähäkkieläimistä ja niiden käyttäytymisestä. Totuttautuminen vähitellen elävän eläimen kohtaamiseen voi myös vähentää pelkoa. Hämähäkit ovat äärimmäisen tärkeitä luonnon monimuotoisuuden kannalta. Lieventämällä ihmisten pelkoja hämähäkkieläimiä kohtaan voi lisätä niiden suojelua”, toteaa Zamani. Myös seuraavan päivän Lasten lauantai -tapahtumassa lapset pääsivät kuulemaan Zamanin luentoa hämähäkeistä, näkemään niitä läheltä ja tutkimaan tieteellisiä näytteitä mikroskoopeilla.

Alireza Zamani esitteli tarantelloja halloween tapahtumassa.

Dracula-turismia tutkinut Tuomas Hovi kertoi kävijöille Draculan ja vampyyritarinoiden taustoista ja miten niitä hyödynnetään populaarikulttuurissa. Illan aikana oli mahdollisuus myös katsoa kulttimainetta saaneita kauhuklassikkoelokuvia, joiden taustoja valotti professori Hannu Salmi.

Draculaksi pukeutunut Tuomas Hovi arkun edessä kasvihuoneessa.
Dracula-turismista ja vampyyreistä pääsi keskustelemaan folkloristiikan tutkijan Tuomas Hovin kanssa.

Hannu Salmi esittelemässä pieni kauhukauppa elokuvaa.
Luonnontieteillä leikitteleviin kauhuelokuvaklassikoihin johdatteli professori Hannu Salmi. Illan aikana nähtiin Pieni kauhukauppa vuodelta 1960 sekä Kutistunut mies vuodelta 1957.

Vihreäksi noidaksi naamioitunut Linda Engström hämärässä kasvihuoneessa esittelemässä kannukasvia.
Linda Engström esitteli lihansyöjäkasveja kuten tötterölehtiä, kärpäsloukkuja sekä trooppisempia kannukasveja Talvipuutarhassa. Kasvitieteellisen puutarhan lihansyöjäkasvit pyydystelevät lähinnä puutarhan ansarisirkkoja, mutta maailmalta löytyy jopa pieniä jyrsiöitä ravinnokseen käyttäviä lajeja.

Huppupäinen Janne Aho myrkkykasvi pöydän edustalla.
Biologi Janne Ahon myrkkykasviesitys keräsi väkeä. Kasvit sisältävät paljon kemikaaleja joista osa on jopa kuolettavan myrkyllisiä ihmisille. Kasveista saatavia myrkkyjä on aikoinaan opittu käyttämään muun muassa metsästyksessä nuolenkärjissä. Nykyään kemikaaleista osataan eristää jopa lääkeaineita.
Daria Anttila esittelee köynnöstä vihreässä puvussa
Tohtorikoulutettava Daria Anttila kertoi kasvihuoneissa kasvavista kuristaja- ja tukahduttajakasveista.

Ricardo Correia naamioituneena sammalpukuun.
Apulaisprofessori Ricardo Correia keräsi ihmisiltä luontopelkoja tapahtuman aikana. Correia on tutkimut biofobioita muun muassa internethakujen perusteella. Tapahtumassa kerätyistä peloista ylivoimaisesti yleisin oli araknofobia, eli hämähäkkipelko.

kaksi naista pitelemässä isoa höyryävää dekantteria.
Lounais-Suomen LUMA-keskuksen pisteellä pääsi testaamaan kurpitsasoittimia ja kummituskuplia.

Illan aikana oli myös mahdollisuus päästä tutustumaan REALM-konsortion fotobioreaktoriin tutkimuskasvihuonekäytävällä, jossa molekulaarisen kasvibiologian erikoistutkija Sema Sirin sekä tohtorikoulutettava Emren Borhan esittelivät levätuotantolaitteistoa. Reaktorissa viljellään pohjoismaisia leviä sinisiä biojalostamoja varten. Projektin päätavoitteena on kehittää innovatiivinen, kestävä ja hyvin kontrolloitava mikrolevän tuotantojärjestelmä, joka sopii Suomen olosuhteisiin.

Emren Borhan laboratoriossa magentan värisessä valaistuksessa.
Tohtorikoulutettava Emren Borhan esittelivät levätuotantolaitteistoa.

Kasvibiologian erikoistutkija Sema Sirin kertoi fotobioreaktoreiden toiminnasta.

Nelly Llerena esitteli kasvien mysteerejä TABOT pisteellä. Leikkimielisellä kasvitieteellisillä tarot-korttien tulkinnalla Llerena paljasti kasvibiologian tutkittuja saloja. Kuulija saattoi saada lyhyen esityksen esimerkiksi viikunan hedelmien kiehtovasta sisäisestä maailmasta tai karhujen roolista syötävien omenoiden valinnassa.

Haluamme kiittää kaikkia asiantuntijoitamme sekä vieraitamme innostuksesta ja kiinnostuksesta ja toivotamme kaikki tervetulleeksi jälleen ensi vuonna nauttimaan ihanan kamalasta illasta kanssamme.

kasvihuone lyhtyjen valossa.
Kasvihuoneissa oli tapahtuman ajan hämärä lyhtyjen ja kynttilöiden valaistus.

Meduusavalo tropåiikkihuoneessa

Kuvat: Jenna Paldanius ja Hanna Oksanen