Simo Laine ja Janne Aho sylissään kirjapinot

Kasvitieteellinen puutarha sai upean kirjalahjoituksen

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha sai merkittävän orkideakirjalahjoituksen Suomen orkideayhdistyksen jäseneltä ja entiseltä Orkidea-lehden päätoimittaja Oili Pentinsaarelta. Lahjoitukseen sisältyy 40 kirjaa.

Orkideakirjakokoelmassa on useita eri orkideasukuja käsitteleviä erikoisteoksia sekä kirjoja, jotka käsittelevät orkideoita tropiikin alueilta eri puolelta maailmaa. Kyseisiä kirjoja ei ole saatavilla Suomesta, vaan ne on hankittu ympäri maailmaa vuosien kuluessa ja erikoistilauksina.

”Kirjalahjoitus on todella hieno, sillä siinä on kirjoja,  jotka käsittelevät hyvin vaikeasti hoidettavien orkideasukujen kasvatusta muun muassa  Kaakkois- Aasiasta, Borneolta, Madagaskarilta ja Itä-ja Etelä- Afrikan tropiikista. Olen todella iloinen päästessäni tutustumaan tähän kirjakokoelman ja etsimään minkälaisia apuneuvoja niillä on tarjottavana orkideoiden parempaan kasvatukseen ja hoitoon. Kirjat käsittelevät useita luonnossa kasvavavia lajeja ja vaikka paljon tiedänkin orkideoiden hoidosta, niin  aina lisätieto avartaa mieltä ja jokin kasvattamiseen liittyvä ongelma voi kirjojen avulla ratketa,” iloitsee biologi Janne Aho.

”Lahjoitus täydentää puutarhan kirjakokoelmaa. Orkideakirjakokoelmamme on Esko Puupposen jäljiltä jo varsin laaja, mutta nyt saadut kirjat ovat selvästi uudempaa tuotantoa, ja antavat tuoreemman katsauksen viimeisimpään orkideatietoon, kertoo ylipuutarhuri Simo Laine.  ”Puutarhan orkideakokoelma on varsin laaja ja kirjat auttavat meitä pitämään siitä entistä parempaa huolta. Lämmin kiitos lahjoituksesta,” toteaa Laine.

kirjapino