vaaleanvihreitä lehtiä ja taustalla sitruunapuun kyltti.

Taimipäivänä rikottiin yleisöennätyksiä

Ruissalon taimipäivä järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja portin laskurissa näkyi yli 1400 kävijän saapuneen sunnuntaina 29.5. puutarhalle.

Jo ennen korona-aikaa Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa aloitettiin keväisen taimitapahtuman ideointi ylipuutarhuri Simo Laineen ja hortonomi Juha Ujulan toimesta. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan, Puutarhan ystävien, Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen sekä Lounaisrannikon erikoiskasvit ry:n kanssa. Mukana järjestäjätiimissä oli noin 25 talkoolaista kolmesta eri puutarhayhdistyksestä.

kaksi henkilöä keltaisissa järjestysmiesliiveissä taimitorilla.

Tavoitteena oli kerätä tapahtumaan yksityisiä ja pienehköjä taimikasvattajia. Etukäteen tällaisella taimitapahtumalla näytti olevan kysyntää omissa kasviharrastajien ystäväpiireissä. Tapahtumasta haluttiin myös jättää kokonaan pois isoille tapahtumille ominaiset ruoka- ja juomamyyntikojut. Taimipäivänä järjestettiin myös yleisöluentoja, jotka keräsivät kuuntelijoita ostosten lomassa.

– Yksin tähän emme olisi pystyneet vaan yhdessä LSPY, Länsi-Rannikon Erikoiskasvit ry ja Puutarhan Ystävät kanssa toimien saimme kasaan riittävästi talkoolaisia tapahtuman järjestämiseen. Taimipäivät onnistuivat myös liikenteen kannalta hyvin, mihin auttoi kuiva pelto ja aurinkoinen, aamusta pilvinen sää, toteaa kasvitieteellien puutarhan ylipuutarhuri Simo Laine tyytyväisenä.

Mies järjestelee taimia ja auton takakontti auki.

– Kaikki tapahtuman järjestelyt kuten liikenteenohjaus, taimiparkki ja yleisöneuvonta, onnistuivat erinomaisesti, vaikka kyseessä olikin ensimmäinen vuosi. Tässä auttoi tapahtuman hyvä etukäteissuunnittelu ja laaja järjestäjätiimi. Mallia tapahtumaan oli otettu erityisesti Mustilan Arboretumin vuotuisesta taimipäivästä, paljastaa tapahtuman yksi pääideoijista Juha Ujula.

Taimipäivien jatkosta päätetään vasta tapahtuman onnistumisen arvioinnin yhteydessä myöhemmin tänä vuonna.

puuntaimia mustissa ruukuissa. taustalla myyjä.