Aineistoähkystä yhteistyöhön
Päivi Laine ja Minna Maijala
Lealan toinen verkostoitumisseminaari järjestettiin 28.11.2019, ja seminaarin aiheena oli aineistoyhteistyö. Tarkoitus oli esitellä sellaisia omia aineistoja, jotka voisivat kiinnostaa muita kielen oppimisen tutkijoita. Pohdimme aamupäivän aikana myös, millaista aineistoyhteistyötä voisimme tehdä.
Päivä aloitettiin aineistohankkeiden ja erilaisten aineistojen esittelyillä. Ilmari Ivaska ja Tommi Kurki näyttivät Digilangia eli kieli- ja käännöstieteiden laitoksen yhteistä digitaalisten kieliaineistojen portaalia. Digilang tarjoaa paikan esitellä käytettävissä olevia aineistoja, ja tätä mahdollisuutta myös kielen oppimisen tutkijat voivat jatkossa hyödyntää.
Åbo Akademin Leena-Maria Heikkola kuvasi kolmea erilaista kielen oppijoilta ja opettajaopiskelijoilta kerättyä aineistoa, joiden koostamisessa ja tutkimisessa on ollut jo mukana kielen oppimisen tutkijoita myös Turun yliopistosta. Usein aineistoista olisi kuitenkin mahdollista tutkia asioita niin monista näkökulmista, että tutkittavaa riittäisi myös muille kuin hankkeiden omille tutkijoille.
Logopedian ja psykologian laitoksen Raymond Bertram esitteli Turku EyeLabsia ja silmänliikekameralla tehtävää lukemistutkimusta sekä mahdollisuuksia kerätä laitteistolla erilaisia aineistoja. Lukemistutkimuksessa kiinnostavia ovat esimerkiksi erot ensikielen ja toisen kielen lukemisen välillä.
Rauman opettajankoulutuslaitoksen Juli-Anna Aerila kertoi etenkin kahdesta laitoksella kerätystä aineistosta. Toisessa tavoitteena on innovatiivisen kielikasvatuksen kehittäminen ja toisessa on lapsilta kerättyä taidelähtöistä aineistoa, esimerkiksi videointeja kirjallisuuskeskusteluista.
Seminaarin loppupuoli oli varattu Kieli- ja viestintäopintojen keskukselle ja Turun Normaalikoululle. Michael Nelson ja Hanna Ruuska esittelivät Kievin tutkimusta ja sen tarjoamia aineistonkeruumahdollisuuksia. Katrina Vartiainen ja Heidi Viljanen pohtivat, millaisia tutkimusaiheita normaalikoulun konteksti voisi tarjota ja millaisia tutkimuskysymyksiä ja aineistoajatuksia opettajilla on.
Aineistoesittelyjen jälkeen pohdimme ryhmissä konkreettista yhteistyötä. Esittelyt olivat innostavia, ja ryhmissä oli mahdollisuus vielä pohtia tarkemmin, millaista tutkimusta voisi olla kiinnostavaa tehdä yhdessä. Seminaarissa myös kielen oppimisen aineistoja tutkivat ja aineistojen keruumahdollisuuksia tarjoavat kokoontuivat pohtimaan yhteisiä aiheita. Innostavinta antia Lealan seminaareissa ovat kohtaamiset ja vilkkaat keskustelut.
Kahteen ensimmäiseen verkostoitumisseminaariin Leala sai rahoitusta yliopiston yksikkökohtaisista kehittämisrahoista. Seminaarit ovat osoittautuneet antoisaksi työmuodoksi, ja yhteistyö on ollut innostavaa. Ensi vuodeksi toivottiinkin jatkoa. Seminaareissa ideoitiin ainakin kirjoitustyöpajaa ja tukea kieliaineistoportaalien käyttöön.