Yliopiston kirjasto - tutkitun tiedon työpaja.

Näkökulmia avoimeen tieteeseen

Avoimuus on perusarvo tieteellisessä työssä ja tutkimuksessa. Avointa tiedettä on niin tutkimusaineistojen ja tieteellisten julkaisujen tarjoaminen kaikille kiinnostuneille, kuin myös tutkimusprosessien ja toimintakulttuurin avaaminen vapaasti kaikkien saataville. Avoin tiede tuo tieteen kaikkien ulottuville ja käyttöön. Turun yliopiston tunnuslause ”Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle” kertoo yliopiston pitkästä historiasta tieteen avoimuuden hyväksi: yliopisto perustettiin vuonna 1920 kansalaiskeräyksellä ja lahjana tieteelle.

Tutkimuksen avoimuus ja läpinäkyvyys sekä tutkimuksen tuotosten saavutettavuus lisäävät tutkimuksen vaikuttavuutta ja parantavat tutkimuksen laatua. Tätä kautta vaikutukset ulottuvat laajalle yhteiskuntaan ja avoimuus johtaa parhaimmillaan uusiin innovaatioihin. Turun yliopiston kirjasto on omalta osaltaan tukemassa tieteen avoimuutta.

Tieteentekijöiden näkökulmasta avoimen tieteen hyödyistä ja haasteista kertovat Ph.D. Kirsi Hänninen ja FT Topi Artukka. Informaatikko Leena Tonttila kertoo, miten avoin tiede näkyy hänen työssään yliopiston kirjastossa.