Historia
Oppiaineen tehtävä
Historian opetus vahvistaa opiskelijan yleissivistystä ja edellytyksiä ymmärtää oman aikansa maailmaa sekä sen muutosprosesseja. Se antaa välineitä nykyisyyden ymmärtämiseen ja avaa näkökulmia tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Kulttuurien tuntemusta edistävänä oppiaineena historia syventää yksilöllistä, kansallista, eurooppalaista ja globaalia identiteettiä sekä tukee opiskelijan kasvua aktiiviseksi ja moninaisuutta ymmärtäväksi yhteiskunnan jäseneksi.
Opetuksen lähtökohtana on historian luonne tieteenalana. Huomiota kiinnitetään historiallisen tiedon rakentumisen perusteisiin ja tiedon luotettavuuden kriittiseen arviointiin sekä ilmiöiden moniperspektiiviseen selittämiseen. Historian opiskelu kehittää kykyä hankkia tietoa, erottaa oleellinen tieto epäolennaisesta ja käsitellä laajoja tietokokonaisuuksia. Erityisenä tarkastelun kohteena ovat menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden väliset riippuvuussuhteet sekä historian tiedon tulkinnallisuus ja sen käyttö yhteiskunnassa. Opetuksen tehtävänä on vahvistaa opiskelijan historiallista ajattelua. Historiallinen ajattelu koostuu historiatiedon tulkinnallisen luonteen ymmärtämisestä. Historian peruskäsitteiden, muutoksen ja jatkuvuuden sekä syyn ja seurauksen, hallinta on oleellinen osa historiallista ajattelua. Historialliseen ajatteluun kuuluu myös historian tekstitaitojen hallinta, kuten kyky analysoida menneisyyden toimijoiden tuottamia lähteitä ja arvioida niiden tuottajien tarkoitusperiä. Historialle ominainen tapa lukea ja tulkita lähteitä antaa valmiuksia arvioida tiedon luotettavuutta myös tämän päivän maailmassa.
Historian opetuksessa tarkastellaan nykyisyyteen johtanutta kehitystä, ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta sekä kulttuurin, vallankäytön ja talouden vuorovaikutusta. Siinä perehdytään yksilön merkitykseen ja mahdollisuuksiin toimijana nyt ja tulevaisuudessa sekä pohditaan yksilöiden ja väestöryhmien toiminnan taustatekijöitä ja motiiveja historiallisissa konteksteissaan. Historian opetuksessa opiskelijat myös harjoittelevat historiallista empatiaa eli asettumista menneisyyden ihmisen asemaan kulloisessakin kontekstissa. Tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään menneisyyden ihmisten tekemiä ratkaisuja. Opetuksessa korostetaan ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden merkitystä sekä demokratian ja kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia oman aikamme ja tulevaisuuden haasteiden ratkaisemisessa. Suomen historiaa tarkastellaan maailmanhistorian taustaa vasten.
Laaja-alainen osaaminen oppiaineessa
Historia tukee opiskelijan oman identiteetin kehittymistä ja kasvua eettiseen toimijuuteen. Se auttaa opiskelijaa kasvamaan sivistyneeksi ja avarakatseiseksi yhteiskunnan jäseneksi. Historian opetuksen tavoitteet toteutuvat linkittyen laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.
Historia vahvistaa opiskelijan hyvinvointiosaamista kehittämällä eettistä ajattelua, myötätuntoa ja valmiuksia ottaa muut ihmiset ja heidän näkökulmansa sekä tarpeensa huomioon. Oppiaine tukee oman identiteetin etsintää, auttaa jäsentämään minäkuvaa sekä edistää omien vahvuuksien tunnistamista ja hyödyntämistä. Lisäksi se syventää ymmärrystä hyvinvointiyhteiskuntien kehityksestä.
Vuorovaikutusosaaminen näkyy historian opetuksessa oppiaineen tavoitteissa ja työskentelytavoissa. Historialle ominaiset työtavat ovat keskustelevia, opiskelijalähtöisiä ja vuorovaikutteisia. Opinnoissa on olennaista oppia kohtaamaan, ymmärtämään ja hyväksymään erilaisia ajattelu- ja työskentelytapoja. Toisten kuunteleminen ja ymmärtäminen sekä toisten näkemyksiä arvostava argumentaatio edistävät oppimisen lisäksi sosiaalisia ja yhteistyötaitoja, kehittävät myötätuntotaitoja sekä vahvistavat kaikkien osallisuutta ja myönteistä oppimisilmapiiriä.
Historian oppiaineen lähtökohtana on oppia hyödyntämään ja arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja niiden luotettavuutta sekä ymmärtämään ja arvostamaan tutkitun tiedon merkitystä. Opetuksessa opiskelija harjaantuu tuottamaan, yhdistelemään ja soveltamaan tietoa monialaisissa verkostoissa rohkeasti, luovasti ja tulevaisuuteen suunnaten. Historia vahvistaa monelta osin opiskelijan monitieteisen ja luovan osaamisensekä monilukutaidon kehittymistä. Opetuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan yhteistyötä korkeakoulujen kanssa.
Historian opetuksessa korostetaan yhteiskunnallista osaamista tukevalla tavalla ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden merkitystä. Demokratian, aktiivisen kansalaisuuden ja kansainvälisen yhteistyön moninaisia mahdollisuuksia tarkastellaan kestävän tulevaisuuden periaatteiden mukaisesti. Lähdekriittisyyden ja medialukutaidon vahvistaminen ovat oppiaineessa keskeisessä roolissa. Historian opiskelu auttaa opiskelijaa tulemaan tietoiseksi historian yhteiskunnallisesta ja poliittisesta käytöstä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan sitä. Historiatietoisuus antaa pohjaa opiskelijan demokraattiselle osallistumiselle ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämiselle.
Historian oppiaineessa tarkastellaan yksilön, luonnon ja yhteiskunnan välisten riippuvuussuhteiden muutosta pitkällä aikavälillä. Näitä käsitellään osana kestävää tulevaisuutta eettisyyden ja ympäristöosaamisentavoitteiden mukaisesti. Historia syventää käsitystä siitä, miten yhteiskunnan nykyinen arvopohja on syntynyt, ja antaa valmiuksia moniulotteisten ilmiöiden ymmärtämiseen ja ratkaisemiseen humanistisesta näkökulmasta. Historiallinen empatia vahvistaa opiskelijan kykyä monipuoliseen eettiseen pohdintaan.
Kulttuurien ja kulttuuriperinnön tuntemusta vahvistavana oppiaineena historia syventää yksilöllistä, kansallista, eurooppalaista ja globaalia identiteettiä vahvistaen globaali- ja kulttuuriosaamista. Historian opetus tukee opiskelijan kasvua moninaisuutta ymmärtäväksi ja kansainvälisyyteen suuntautuneeksi yhteiskunnan vastuulliseksi jäseneksi. Historian oppiaineessa korostetaan jokaisen oikeutta omiin kulttuurisiin juuriinsa.
Historian opetuksen yleiset tavoitteet
Historian opetuksen yleiset tavoitteet liittyvät historialliseen ajatteluun: arvoihin, historiallisten ilmiöiden ymmärtämiseen sekä historiallisen tiedon hankkimiseen ja soveltamiseen. Tavoitealueittain opetuksen yleiset tavoitteet ovat seuraavat.
Arvot
Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee historian laaja-alaisuuden ja ymmärtää kulttuurien erilaisia ilmenemismuotoja ja niiden monimuotoisuutta
- saa valmiuksia muodostaa ihmisoikeuksia, tasa-arvoa, demokratiaa ja kestävää elämäntapaa arvostavan maailmankuvan sekä osaa toimia niitä edistävänä vastuullisena kansalaisena
- saa elämyksiä ja kokemuksia, jotka syventävät hänen kiinnostustaan historiaan ja ymmärrystään sen merkityksellisyydestä.
Historiallisten ilmiöiden ymmärtäminen
Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee Suomen ja maailmanhistorian keskeisimpiä historiallisia prosesseja taustoineen ja seurauksineen sekä osaa arvioida niiden merkitystä ja vuorovaikutussuhdetta
- ymmärtää historian monitulkintaisuuden ja historiallisen tiedon rakentumisen periaatteet
- ymmärtää nykyhetken historiallisen kehityksen tuloksena ja tulevaisuuden lähtökohtana
- osaa analysoida historiallisia ilmiöitä ja arvioida ihmisten toimintaa eri aikoina kunkin ajan omista lähtökohdista
- kykenee suhteuttamaan oman aikansa ja itsensä historialliseen jatkumoon sekä syventämään historiatietoisuuttaan.
Historiallisen tiedon hankkiminen ja soveltaminen
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa etsiä, tulkita ja arvioida lähdekriittisesti erilaisia kirjallisia, tilastollisia ja kuvallisia lähteitä
- pystyy rakentamaan menneisyyttä koskevaa tietoa erilaisia tietolähteitä kriittisesti käyttäen
- osaa hyödyntää historiallista tietoa perustellun mielipiteen muodostamisessa ja arvioida kriittisesti historian käyttöä yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinona sekä muissa yhteyksissä
- osaa soveltaa historian osaamistaan yhteiskunnallisten ja taloudellisten haasteiden arvioimiseen ja nähdä niihin liittyviä vaihtoehtoisia ratkaisukeinoja myös tulevaisuudessa.
Arviointi
Historian osaamisen arviointi kohdistuu historian yleisten tavoitteiden saavuttamiseen opintojaksokohtaisia tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä painottaen. Oppimisprosessin aikana annettu arviointipalaute auttaa opiskelijaa tulemaan tietoiseksi oppimisestaan ja työskentelytavoistaan sekä kehittämään omaa osaamistaan. Arvosanan antaminen perustuu monipuoliseen osaamisen näyttöön sekä opiskelijan kykyyn soveltaa osaamistaan.
Historian arvioinnin keskeisiä kohteita ovat historian tiedonalalle ominaisten tietojen ja taitojen hallinta: kyky ymmärtää ajallista kehitystä, syy-yhteyksiä ja seurausvaikutuksia sekä taito hankkia informaatiota erilaisista lähteistä, erotella olennaista ja epäolennaista tietoa sekä arvioida historian ilmiöitä, tulkintoja ja historian tiedon käyttöä kriittisesti.
Arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan taito ymmärtää, soveltaa, analysoida ja yhdistellä historiallista tietoa erilaisissa tilanteissa, kuten taito käyttää historiallista tietoa perustellun mielipiteen muodostamisen välineenä ja muodostaa tiedoistaan loogisia kokonaisuuksia.
Pakolliset opinnot
HI1 Ihminen, ympäristö ja historia (2 op)
Opintojaksossa tarkastellaan ihmisen suhdetta ympäristöön ja yhteiskunnallista kehitystä pitkällä aikavälillä. Opetuksen näkökulma on sekä historiallisten ilmiöiden tarkastelussa, että nykyisyyden selittämisessä. Ilmiötä tarkastellaan sekä eurooppalaisesta että globaalista näkökulmasta. Opintojaksossa tutustutaan yhteiskunnallistaloudellisten rakenteiden keskeisiin muutoksiin sekä sosiaali- ja ympäristöhistoriaan maanviljelyksen alusta nykyaikaan. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisen historiallisen lähdeaineiston hyödyntämistä.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää ja tuottaa historian tiedonalalle ominaista asiatekstiä sekä hallitsee tilastojen lukutaidon
- ymmärtää historiallisen tiedon luonteen ja osaa käyttää historiallisia lähteitä sekä arvioida niitä kriittisesti
- tuntee eurooppalaisten yhteiskuntien ja globaalin talouden järjestelmän muodostumisen keskeiset prosessit
- ymmärtää nykypäivän taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja väestöllisiin ilmiöihin johtaneen kehityksen sekä osaa eritellä siihen vaikuttaneita tekijöitä
- osaa analysoida väestön, talouden ja yhteiskuntarakenteiden kehitystä ja riippuvaisuutta ympäristöstä
- osaa arvioida kriittisesti teknologian ja informaation muutoksen merkitystä ihmisten elinolojen muokkaajana.
Keskeiset sisällöt
Historia tieteenalana
- historian kehityslinjojen hahmottaminen ja sitominen aikaan
- historian tutkimusmenetelmät ja lähteiden käyttö
Maatalous luomassa pohjaa yhteiskuntien kehitykselle
- ihminen ympäristön muokkaajana eri aikoina
- maanviljely, työnjako ja kulttuurin synty
- väestönkasvu, yhteiskuntien ja valtioiden muodostuminen
- rahatalouden ja kaupan kehitys
Maailmankaupan synty ja vuorovaikutuksen lisääntyminen
- eurooppalaiset tutkimassa ja valloittamassa maailmaa
- kansainvälisen kaupan monipuolistuminen ja sen vaikutukset yhteiskuntaan ja ympäristöön
Teollistuminen ihmisen ja luonnon suhteen muuttajana
- teollistumisen edellytykset ja vaikutukset yhteiskuntaan ja ympäristöön
- väestökehitys ja muuttoliikkeet
- jälkiteollinen yhteiskunta ja globaali talous
Opintojakson arviointi
Oppimisen aikainen arviointi: ottaa huomioon laaja-alaiset ja ainekohtaiset tiedolliset ja taidolliset tavoitteet opintojaksokokonaisuuteen sopivalla tavalla. Oppimisen aikainen arviointi kohdistuu opintojaksokohtaisesti oleelliseen tietoon ja taitoihin, jotka syvenevät opintojaksoissa 1–3. Formatiivinen arviointi haastaa oppijan osoittamaan tietojaan ja taitojaan, sekä laaja-alaisten osaamisalueiden kehittymistä eri keinoin. Historialle tyypillisiä tehtäviä ovat historian erilaisten lähteiden tulkitseminen ja päättely. Historian taitojen osoittaminen on usein suullista ja kirjallista itseilmaisun harjoittelua (lähdekriittisyys), yksin ja osana ryhmää. Oppimisen aikaisen arvioinnin välineet ovat usein verkkoavusteisia.
Summatiivinen arviointi perustuu historian opintojaksojen kohdalla opintojakson aikaisen tietojen ja taitojen osaamisen osoittamiseen ja erilaisiin opintojakson päättävien arviointimuotojen käyttämiseen. Arvioinnin tavoitteena on osoittaa oppijalle tietojen ja taitojen sen hetkinen kehitysvaihe. Opintojaksojen kokonaisarviointi antaa oppijalle selkeän kuvan osaamisesta eri opintojaksojen jälkeen. Arvioinnista ja oman oppimisen reflektoinnin käytänteistä sovitaan oppilaiden kanssa opintojakson alussa.
Oppiminen on monimuotoista, ei sidottu aikaan, eikä paikkaan. Opiskelija osallistuu oppimiseen omista lähtökohdistaan käsin. Oppimisen aikana arvioidaan myös työskentelyä, esimerkiksi Hi1 opintojaksossa arvioidaan opiskelijan taitoa ymmärtää, selittää ja analysoida ympäristön ja yhteiskunnan muutosta historiassa. Tekstin ymmärtämisen, historiallisen tiedon käyttöä sekä historiallisen tiedon esittämistä (kirjallisesti ja muuten) arvioidaan monella eri tavalla.
Opintojakso on osa Ilmastonmuutoksen opintokokonaisuutta.
Laaja-alainen osaaminen
HI1 opintojaksossa laaja-alaisen osaamisen alueista arvioidaan erityisesti eettisyys- ja ympäristö– sekä globaaliosaamista. Opiskelija osoittaa osaamistaan laaja-alaisten kokonaisuuksien hallinnasta osana opintojakson muuta arviointia. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan myös muita laaja-alaisen osaamisen alueita.
HI2 Kansainväliset suhteet (2 op)
Opintojaksossa tarkastellaan kansainvälisen politiikan keskeisiä ilmiöitä, valtasuhteiden muutoksia ja niiden taustoja 1800-luvun lopulta nykypäivään. Opintojaksossa analysoidaan kansainvälistä politiikkaa erilaisista taloudellisista ja ideologista näkökulmista. Keskeisiä teemoja ovat vastakkainasettelun ja yhteistyön välinen jännite, tasapainon ja turvallisuuden tavoittelu sekä erilaisten poliittisten järjestelmien kilpailu. Opintojaksossa syvennetään tiedon hakemisen, analysoinnin ja tuottamisen taitoja sekä perehdytään erityyppisten lähteiden tulkintaan ja arviointiin.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee kansainvälisen politiikan peruskäsitteistön, toimintatavat ja keskeisimmät kehityslinjat
- osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä ja tunnistaa tiedonvälitykseen liittyvää mielipidevaikuttamista eri aikoina
- osaa eritellä aatteiden ja taloudellisten eturistiriitojen merkityksen kansainvälisten suhteiden historiassa sekä pystyy arvioimaan niiden vaikutusta nykypäivään ja tulevaisuuteen
- osaa analysoida kansainvälisten yhteistyörakennelmien sekä vastakkainasettelujen syitä, vaikutuksia ja ratkaisumahdollisuuksia
- seuraa aktiivisesti mediaa ja osaa tarkastella kriittisesti kansainvälisiä kysymyksiä
- osaa eritellä ja arvioida historian käyttöä politiikan välineenä.
Keskeiset sisällöt
Kansainvälisen politiikan perusteet
- kansainvälinen politiikka tutkimuskohteena ja keskeiset käsitteet
- poliittiset ideologiat ja niiden vaikutus yhteiskuntiin ja kansainvälisiin suhteisiin
Eurooppa-keskeinen kansainvälinen järjestelmä
- imperialismi politiikan, talouden ja kulttuurin ilmiönä
- maailmansotien syyt ja seuraukset
- demokratian ja totalitarismin vastakkainasettelu
- ihmisoikeuskysymykset, holokausti ja muut kansanmurhat
Kaksinapaisesta moninapaiseen maailmaan
- kylmän sodan supervaltakilpailu ja sen päättyminen
- dekolonisaation merkitys ja vaikutukset
- maailmanpolitiikka ja muuttuva vallan tasapaino
- kulttuuri, tiede ja osaaminen
- kulttuurisesti monimuotoistuva Suomi kansainvälisen yhteisön jäsenenä
Opintojakson arviointi
Oppimisen aikainen arviointi: ottaa huomioon laaja-alaiset ja ainekohtaiset tiedolliset ja taidolliset tavoitteet opintojaksokokonaisuuteen sopivalla tavalla. Oppimisen aikainen arviointi kohdistuu opintojaksokohtaisesti oleelliseen tietoon ja taitoihin, jotka syvenevät opintojaksoissa 1–3. Formatiivinen arviointi haastaa oppijan osoittamaan tietojaan ja taitojaan, sekä laaja-alaisten osaamisalueiden kehittymistä eri keinoin. Historialle tyypillisiä tehtäviä ovat historian ja yhteiskuntatiedon erilaisten lähteiden tulkitseminen ja päättely. Historian taitojen osoittaminen on usein suullista ja kirjallista itseilmaisun harjoittelua (lähdekriittisyys), yksin ja osana ryhmää. Oppimisen aikaisen arvioinnin välineet ovat usein verkkoavusteisia.
Summatiivinen arviointi perustuu historian opintojaksojen kohdalla opintojakson aikaisen tietojen ja taitojen osaamisen osoittamiseen ja erilaisiin opintojakson päättävien arviointimuotojen käyttämiseen. Arvioinnin tavoitteena on osoittaa oppijalle tietojen ja taitojen sen hetkinen kehitysvaihe. Opintojaksojen kokonaisarviointi antaa oppijalle selkeän kuvan osaamisesta eri opintojaksojen jälkeen. Arvioinnista ja oman oppimisen reflektoinnin käytänteistä sovitaan oppilaiden kanssa opintojakson alussa.
Oppiminen on monimuotoista, ei sidottu aikaan, eikä paikkaan. Opiskelija osallistuu oppimiseen omista lähtökohdistaan käsin. Oppimisen aikana arvioidaan myös työskentelyä, esimerkiksi Hi2 opintojaksossa arvioidaan opiskelijan taitoa analysoida kansainvälistä politiikkaa. Tekstin ymmärtämisen, historiallisen tiedon käyttöä sekä historiallisen tiedon esittämistä (kirjallisesti ja muuten) arvioidaan monella eri tavalla.
Laaja-alainen osaaminen
HI2 opintojaksossa laaja-alaisen osaamisen alueista arvioidaan erityisesti eettisyys, vuorovaikutus- ja globaaliosaamista. Opiskelija osoittaa osaamistaan laaja-alaisten kokonaisuuksien hallinnasta osana opintojakson muuta arviointia. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan myös muita laaja-alaisen osaamisen alueita.
HI3 Itsenäisen Suomen historia (2 op)
Opintojakson tarkoituksena on analysoida Suomen historian keskeisiä muutosprosesseja ja kehityslinjoja taustoineen autonomian ajan lopulta nykyaikaan. Keskeisiä tarkastelun kohteita ovat Suomen valtiollisen ja kansainvälisen aseman kehittyminen, muutoksiin liittyvät kriisit, siirtyminen sääty-yhteiskunnasta demokraattiseen kansalaisyhteiskuntaan sekä poliittiset, taloudelliset ja kulttuuriset murrokset. Opintojaksossa perehdytään Suomen historian erilaisiin lähteisiin, muuttuviin tulkintoihin ja historian tiedon käyttöön. Lisäksi syvennetään ymmärrystä historiallisesta empatiasta.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää Suomen valtiollisen kehityksen, kansainvälisen aseman ja yhteiskunnan muotoutumisen osana eurooppalaista ja kansainvälistä kehitystä
- tuntee suomalaisen kulttuurin, yhteiskunnan ja talouden keskeiset muutokset, ymmärtää niiden merkityksen 1860-luvulta nykypäivään ja osaa arvioida tulevaisuuden mahdollisuuksia
- ymmärtää talouden, yhteiskunnan, kulttuurielämän sekä aatteellisen ja valtiollisen elämän ilmiöiden keskinäisen riippuvuuden ennen ja nykyään
- pystyy arvioimaan Suomen historiasta tehtyjä tulkintoja ja niiden taustalla olevia vaikuttimia historiallisessa kontekstissaan
- osaa eritellä suomalaiseen identiteettiin ja kulttuuriin eri aikoina liitettyjä ominaisuuksia, mielikuvia ja ihanteita sekä niiden vaikutusta nykypäivän Suomeen.
Keskeiset sisällöt
Suomalaisen yhteiskunnan juuret
- Ruotsin ajan perintö ja autonomian merkitys Suomen ja suomalaisuuden
- rakentamisessa
- demografiset muutokset ja väestön moninaisuus
- suomalaisen yhteiskunnan modernisoituminen
Itsenäistyvä Suomi osana Eurooppaa
- itsenäistymisprosessi, sisällissota ja sen kansainvälinen konteksti
- eheyttämisen aika ja demokratian kriisi
- Suomi kansainvälisten kulttuurivirtausten osana
Suomi kansainvälisissä konflikteissa
- Suomi toisessa maailmansodassa
- kylmän sodan vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan ja politiikkaan
Kohti nykyistä Suomea
- yhteiskunnan ja talouden rakennemuutokset ja hyvinvointivaltio
Opintojakson arviointi
Oppimisen aikainen arviointi: ottaa huomioon laaja-alaiset ja ainekohtaiset tiedolliset ja taidolliset tavoitteet opintojaksokokonaisuuteen sopivalla tavalla. Oppimisen aikainen arviointi kohdistuu opintojaksokohtaisesti oleelliseen tietoon ja taitoihin, jotka syvenevät opintojaksoissa 1-3. Formatiivinen arviointi haastaa oppijan osoittamaan tietojaan ja taitojaan, sekä laaja-alaisten osaamisalueiden kehittymistä eri keinoin. Historialle tyypillisiä tehtäviä ovat historian ja yhteiskuntatiedon erilaisten lähteiden tulkitseminen ja päättely. Historian taitojen osoittaminen on usein suullista ja kirjallista itseilmaisun harjoittelua (lähdekriittisyys), yksin ja osana ryhmää. Oppimisen aikaisen arvioinnin välineet ovat usein verkkoavusteisia.
Summatiivinen arviointi perustuu historian opintojaksojen kohdalla opintojakson aikaisen tietojen ja taitojen osaamisen osoittamiseen ja erilaisiin opintojakson päättävien arviointimuotojen käyttämiseen. Arvioinnin tavoitteena on osoittaa oppijalle tietojen ja taitojen sen hetkinen kehitysvaihe. Opintojaksojen kokonaisarviointi antaa oppijalle selkeän kuvan osaamisesta eri opintojaksojen jälkeen. Arvioinnista ja oman oppimisen reflektoinnin käytänteistä sovitaan oppilaiden kanssa opintojakson alussa.
Oppiminen on monimuotoista, ei sidottu aikaan, eikä paikkaan. Opiskelija osallistuu oppimiseen omista lähtökohdistaan käsin. Oppimisen aikana arvioidaan myös työskentelyä, esimerkiksi Hi3-opintojaksossa arvioidaan opiskelijan taitoa ymmärtää, selittää ja tulkita eri näkökulmista Suomen historian keskeisiä muutoksia. Tekstin ymmärtämisen, historiallisen tiedon käyttöä sekä historiallisen tiedon esittämistä (kirjallisesti ja muuten) arvioidaan monella eri tavalla.
Laaja-alainen osaaminen
HI3-opintojaksossa laaja-alaisen osaamisen alueista arvioidaan erityisesti yhteiskunnallista ja hyvinvointiosaamista. Opiskelija osoittaa osaamistaan laaja-alaisten kokonaisuuksien hallinnasta osana opintojakson muuta arviointia. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan myös muita laaja-alaisen osaamisen alueita.
HI4 Eurooppalainen ihminen (2 op)
Opintojakso tarkastelee yhteiskunnallisen ajattelun, aatteiden ja ihmisoikeuksien kehittymistä sekä myyttisiä, uskonnollisia ja tieteellisiä maailmanselityksiä antiikista nykypäivään. Opintojaksossa perehdytään kulttuuriperintöön, taiteeseen ja tieteeseen oman aikansa ilmentäjinä Euroopassa. Tarkastelun kohteena on eurooppalainen ihminen, yksilön ja yhteiskunnan suhde sekä sukupuoli ja arkielämä.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee keskeisen länsimaisen kulttuuriperinnön ja osaa eritellä sen muodostumista vuorovaikutuksessa muiden kulttuuripiirien kanssa
- ymmärtää tieteen, taiteen, ihmiskuvan ja sukupuoliroolien muutoksen suhteessa yhteiskunnalliseen kehitykseen
- ymmärtää taiteen ja populaarikulttuurin merkityksen historiakäsityksen luomisessa
- osaa eritellä tieteen saavutusten merkitystä ja eri aikakausien maailmankuvia
- osaa arvioida erilaisten aatteiden kehitystä sekä niiden vaikutuksia ympäröivään maailmaan
- pystyy analysoimaan kulttuuria sen historiallisessa kontekstissa sekä ymmärtämään kulttuurin ja politiikan keskinäisen vuorovaikutuksen
- osaa tarkastella eurooppalaista kulttuuria sen historiallisessa kontekstissa sekä ymmärtämään kulttuurin ja politiikan keskinäisen vuorovaikutuksen
- osaa tarkastella eurooppalaista kulttuuria osana kulttuurin globalisaatiota.
Keskeiset sisällöt
Eurooppalainen kulttuuri ja maailmankuvan rakentuminen
- tiede, taide, uskonto ja media maailmankuvan muokkaajana ja välittäjänä
Eurooppalaisen kulttuurin juuret
- antiikin kulttuurien yleispiirteet
- demokratian ja tieteellisen ajattelun synty
- keskiajan kulttuuri ja kulttuuripiirien vuorovaikutus
Yksilöllisen ajattelun ja tieteellisen maailmankuvan kehittyminen
- tieteen ja taiteen kehitys uuden ajan alussa
- reformaatio ja tiedon vallankumous
- valistus, ihmisoikeuksien ja tasa-arvoajattelun syntyminen
- 1800-luvun aatteet sekä kulttuuriset ja yhteiskunnalliset muutokset
Kohti nykyaikaa
- taide, populaarikulttuuri ja kulttuurin globalisoituminen
- tiede uskonnollisen maailmankuvan haastajana, edistysusko ja uhkakuvat
- demokratian ja tasa-arvoajattelun leviäminen sekä niiden vastavoimat
- tiedon määrän kasvu ja kulttuurin pirstaloituminen
- sukupuoliroolien murros
Opintojakson arviointi
Oppimisen aikainen arviointi: ottaa huomioon laaja-alaiset ja ainekohtaiset tiedolliset ja taidolliset tavoitteet opintojaksokokonaisuuteen sopivalla tavalla. Oppimisen aikainen arviointi kohdistuu opintojaksokohtaisesti oleelliseen tietoon ja taitoihin, jotka syventävät opintojaksoissa 1–3 opittuja asioita. Formatiivinen arviointi haastaa oppijan osoittamaan tietojaan ja taitojaan, sekä laaja-alaisten osaamisalueiden kehittymistä eri keinoin. Historialle tyypillisiä tehtäviä ovat historian erilaisten lähteiden tulkitseminen ja päättely. Historian taitojen osoittaminen on usein suullista ja kirjallista itseilmaisun harjoittelua (lähdekriittisyys), yksin ja osana ryhmää. Oppimisen aikaisen arvioinnin välineet ovat usein verkkoavusteisia.
Summatiivinen arviointi perustuu historian opintojaksojen kohdalla opintojakson aikaisen tietojen ja taitojen osaamisen osoittamiseen ja erilaisiin opintojakson päättävien arviointimuotojen käyttämiseen. Arvioinnin tavoitteena on osoittaa oppijalle tietojen ja taitojen sen hetkinen kehitysvaihe. Opintojaksojen kokonaisarviointi antaa oppijalle selkeän kuvan osaamisesta eri opintojaksojen jälkeen. Arvioinnista ja oman oppimisen reflektoinnin käytänteistä sovitaan oppilaiden kanssa opintojakson alussa.
Oppiminen on monimuotoista, ei sidottu aikaan, eikä paikkaan. Opiskelija osallistuu oppimiseen omista lähtökohdistaan käsin. Oppimisen aikana arvioidaan myös työskentelyä, esimerkiksi Hi4-opintojaksossa arvioidaan opiskelijan taitoa ymmärtää ja tulkita kuvallista lähdemateriaalia (esim. videot). Tekstin ymmärtämisen, historiallisen tiedon käyttöä sekä historiallisen tiedon esittämistä (kirjallisesti ja muuten) arvioidaan monella eri tavalla.
Laaja-alainen osaaminen
HI4-opintojaksossa laaja-alaisen osaamisen alueista arvioidaan erityisesti yhteiskunnallista ja monitieteistä osaamista. Opiskelija osoittaa osaamistaan laaja-alaisten kokonaisuuksien hallinnasta osana opintojakson muuta arviointia. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan myös muita laaja-alaisen osaamisen alueita.
HI5 Ruotsin itämaasta Suomeksi (2 op)
Opintojakso tarkastelee nykyisen Suomen alueen kehitystä osana Itämeren alueen historiaa esihistoriasta autonomian ajalle asti. Opintojaksossa perehdytään yhteiskunnan, talouden ja ympäristön lisäksi yhteisöjen ja yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen, arjen historiaan ja ihmisten elämäntapaan sekä elinkeinoihin historian eri vaiheissa.
Opintojaksossa syvennytään erityisesti lähiympäristön historian lähteisiin ja erilaisiin tutkimusmenetelmiin. Opintojaksossa hyödynnetään Turun lukuisia opintojaksoon liittyviä historiallisia kohteita. Opintojakson aikana pyritään toteuttamaan opintomatka Tukholmaan tutustumaan historiallisiin kohteisiin. Opintomatka toteutetaan yhdessä ruotsin oppiaineen kanssa.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee Suomen alueen historiallisia lähteitä ja osaa arvioida niitä kriittisesti
- tuntee suomalaista, saamelaista ja muiden vähemmistöryhmien kulttuuriperintöä ja arjen historiaa
- hallitsee Suomen historialliset kehityslinjat sekä niiden yhteydet pohjoismaiseen kehitykseen ja Itämeren alueeseen
- kykenee yhdistämään historialliset kehityslinjat oman kotiseutunsa historiaan ja näkee kehityksen myös yksittäisen ihmisen kannalta
- osaa eritellä Suomen väestö-, sosiaali- ja taloushistoriallisen kehityksen
- osaa arvioida suomalaisen sivistyksen yhteydet länsimaiseen kulttuuriin
- osaa tarkastella Suomen historian käyttöä politiikassa ja identiteetin luomisessa
- tuntee Turun keskeisen roolin Suomen varhaisemmassa historiassa.
Keskeiset sisällöt
Suomen alue esihistoriallisella ajalla
- tutkimusmenetelmät ja lähteet
- käsitykset Suomen väestöryhmien alkuperästä
Keskiaika
- Itämeren alueen valtiollinen kehittyminen
- kirkollisen ja maallisen vallan muotoutuminen
- yhteiskunta, elinkeinot, elämäntapa ja kulttuuri
Uusi aika
- reformaatio ja vahvistuva hallitusvalta
- Ruotsin suurvaltapyrkimysten vaikutus Suomeen
- elämäntapa sääty- ja maatalousyhteiskunnassa
- Suomen aseman muutos ja uudistukset Ruotsin ajan lopulla
Suomi osana Venäjää
- Suomen liittäminen Venäjään ja autonomian synty
- suomalaisen identiteetin luominen, sivistys, tiede ja taide
Opintojakson arviointi
Oppimisen aikainen arviointi: ottaa huomioon laaja-alaiset ja ainekohtaiset tiedolliset ja taidolliset tavoitteet opintojaksokokonaisuuteen sopivalla tavalla. Oppimisen aikainen arviointi kohdistuu opintojaksokohtaisesti oleelliseen tietoon ja taitoihin, jotka syventävät opintojaksoissa 1–3 opittuja asioita. Formatiivinen arviointi haastaa oppijan osoittamaan tietojaan ja taitojaan, sekä laaja-alaisten osaamisalueiden kehittymistä eri keinoin. Historialle tyypillisiä tehtäviä ovat historian ja yhteiskuntatiedon erilaisten lähteiden tulkitseminen ja päättely. Historian taitojen osoittaminen on usein suullista ja kirjallista itseilmaisun harjoittelua (lähdekriittisyys), yksin ja osana ryhmää. Oppimisen aikaisen arvioinnin välineet ovat usein verkkoavusteisia.
Summatiivinen arviointi perustuu historian opintojaksojen kohdalla opintojakson aikaisen tietojen ja taitojen osaamisen osoittamiseen ja erilaisiin opintojakson päättävien arviointimuotojen käyttämiseen. Arvioinnin tavoitteena on osoittaa oppijalle tietojen ja taitojen sen hetkinen kehitysvaihe. Opintojaksojen kokonaisarviointi antaa oppijalle selkeän kuvan osaamisesta eri opintojaksojen jälkeen. Arvioinnista ja oman oppimisen reflektoinnin käytänteistä sovitaan oppilaiden kanssa opintojakson alussa.
Oppiminen on monimuotoista, ei sidottu aikaan, eikä paikkaan. Opiskelija osallistuu oppimiseen omista lähtökohdistaan käsin. Oppimisen aikana arvioidaan myös työskentelyä, esimerkiksi Hi5-opintojaksossa arvioidaan opiskelijan taitoa popularisoida historian tietoa. Tekstin ymmärtämisen, historiallisen tiedon käyttöä sekä historiallisen tiedon esittämistä (kirjallisesti ja muuten) arvioidaan monella eri tavalla.
Laaja-alainen osaaminen
HI5-opintojaksossa laaja-alaisen osaamisen alueista arvioidaan erityisesti vuorovaikutus- ja kulttuuriosaamista. Opiskelija osoittaa osaamistaan laaja-alaisten kokonaisuuksien hallinnasta osana opintojakson muuta arviointia. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan myös muita laaja-alaisen osaamisen alueita.
HI6 Maailman kulttuurit kohtaavat (2 op)
Opintojaksossa perehdytään kulttuurin käsitteeseen ja kulttuurieroja koskevan ajattelun muutoksiin sekä tarkastellaan, miten suhtautuminen eri kulttuureihin on vaihdellut ajattelun ja yhteiskuntien muuttuessa. Opintojaksossa tarkastellaan länsimaisten ja muiden kulttuurien kohtaamista ja vuorovaikutusta historian eri aikoina.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää kulttuurien vuorovaikutusta koskevia teorioita ja käytänteitä
- tunnistaa kulttuuristen arvojen ja maailmankuvien ilmenemisen arkielämässä ja sosiaalisissa suhteissa
- osaa eritellä kulttuurien välistä vuorovaikutusta sekä historiallisessa että nykypäivän kontekstissa
- analysoi esimerkiksi taiteissa, uskonnossa ja sosiaalisissa rakenteissa esiintyviä kulttuurisia arvoja ja käytänteitä
- erittelee kulttuurien moninaisuutta historiallisena osana eurooppalaista kulttuuria ja pystyy arvioimaan sille annettuja merkityksiä
- osaa kriittisesti eritellä ja arvioida kulttuurisia eroja koskevia väitteitä, eri kulttuureihin liitettyjä stereotypioita sekä kulttuurien vaikutusta yksilöön
- tuottaa yksin tai ryhmässä historiallista asiatekstiä käyttämällä monipuolisesti ja kriittisesti lähdeaineistoa.
Keskeiset sisällöt
Kulttuurintutkimuksen perusteet ja käsitteet
- kulttuurit ja niiden vuorovaikutus
Opintojaksossa tarkasteltaviksi kohteiksi valitaan kaksi tai useampia kulttuureja seuraavilta alueilta:
- Aasian kulttuurit
- Afrikan kulttuurit
- arktiset kulttuurit
- Australian ja Oseanian alkuperäiskulttuurit
- Latinalaisen Amerikan kulttuurit
- Lähi-idän kulttuurit
- Pohjois-Amerikan alkuperäiskulttuurit.
Opintojakson arviointi
Oppimisen aikainen arviointi: ottaa huomioon laaja-alaiset ja ainekohtaiset tiedolliset ja taidolliset tavoitteet opintojaksokokonaisuuteen sopivalla tavalla. Oppimisen aikainen arviointi kohdistuu opintojaksokohtaisesti oleelliseen tietoon ja taitoihin, jotka syventävät opintojaksoissa 1–3 opittuja asioita. Formatiivinen arviointi haastaa oppijan osoittamaan tietojaan ja taitojaan, sekä laaja-alaisten osaamisalueiden kehittymistä eri keinoin. Historialle tyypillisiä tehtäviä ovat historian erilaisten lähteiden tulkitseminen ja päättely. Historian taitojen osoittaminen on usein suullista ja kirjallista itseilmaisun harjoittelua (lähdekriittisyys), yksin ja osana ryhmää. Oppimisen aikaisen arvioinnin välineet ovat usein verkkoavusteisia.
Summatiivinen arviointi perustuu historian opintojaksojen kohdalla opintojakson aikaisen tietojen ja taitojen osaamisen osoittamiseen ja erilaisiin opintojakson päättävien arviointimuotojen käyttämiseen. Arvioinnin tavoitteena on osoittaa oppijalle tietojen ja taitojen sen hetkinen kehitysvaihe. Opintojaksojen kokonaisarviointi antaa oppijalle selkeän kuvan osaamisesta eri opintojaksojen jälkeen. Arvioinnista ja oman oppimisen reflektoinnin käytänteistä sovitaan oppilaiden kanssa opintojakson alussa.
Oppiminen on monimuotoista, ei sidottu aikaan, eikä paikkaan. Opiskelija osallistuu oppimiseen omista lähtökohdistaan käsin. Oppimisen aikana arvioidaan myös työskentelyä, esimerkiksi Hi6 opintojaksossa arvioidaan opiskelijan taitoa ymmärtää kulttuuria ja kulttuurien välistä muutosta. Tekstin ymmärtämisen, historiallisen tiedon käyttöä sekä historiallisen tiedon esittämistä (kirjallisesti ja muuten) arvioidaan monella eri tavalla.
Laaja-alainen osaaminen
HI6-opintojaksossa laaja-alaisen osaamisen alueista arvioidaan erityisesti vuorovaikutus-globaali- ja kulttuuriosaamista. Opiskelija osoittaa osaamistaan laaja-alaisten kokonaisuuksien hallinnasta osana opintojakson muuta arviointia. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan myös muita laaja-alaisen osaamisen alueita.
Koulukohtaiset valinnaiset opinnot
HI7 Historian kertausta (2 op)
Opintojaksossa harjoitellaan vastaamaan erityyppisiin historian esseisiin. Opinnoissa paneudutaan tekstien ja kuvien kriittiseen analysoimiseen ja tietojen asianmukaiseen esittämiseen. Samalla kerrataan keskeisiä historian aihealueita. Opetus on suunnattu erityisesti niille, jotka kirjoittavat historian ylioppilaskirjoituksissa. Sisällöistä on hyötyä myös äidinkielen kirjoittamisessa.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena ja osa opiskelusta tapahtuu verkossa Moodle-oppimisalustaa hyödyntäen. Syksyn kirjoituksiin valmentava opintojakso alkaa edellisen vuoden toukokuussa. Opintojakso kannattaa ajoittaa mahdollisimman lähelle kirjoitusajankohtaa. Opintojakso arvioidaan numerolla opintojakson tehtävien ja preliminäärikokeen perusteella.
Laaja-alainen osaaminen
Opintojakso kehittää erityisesti monitieteistä ja luovaa osaamista. Lähdekriittisyystaitojen harjoitteleminen on opintojaksossa tärkeässä roolissa.
HI8 Historian antiikkikurssi 1 Rooma (2 op)
Opintojakso tarkastelee antiikin ja erityisesti Rooman merkitystä Euroopan kulttuurille. Historian antiikkikursseilla syvennetään tietoja antiikin Roomasta ja sen vaikutuksesta tieteeseen, taiteisiin ja uskontoon. Opintojakso järjestetään vuorovuosina Hi9-opintojakson kanssa. Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että oppilas
- perehtyy monipuolisesti eri työtavoin antiikkiin ja erityisesti antiikin kulttuuriin ja uskontoon
- ymmärtää Euroopan keskeistä henkistä ja aineellista kulttuuriperintöä, ja rakentaa siten eurooppalaista kulttuuri-identiteettiä
- saa kansainvälisiä kokemuksia ja oppii liikkumaan ja toimimaan suurkaupunkiympäristössä.
Opintojakson suunnittelussa ja toteutuksessa korostetaan oppilaslähtöisyyttä ja omatoimisuutta. Opintojaksossa hyödynnetään verkon tarjoamia mobiileja oppimisen välineitä tutustuttaessa historiallisiin kohteisiin.
Sisältö
Opintojaksossa syvennetään lukion historian tietoja antiikista, renessanssista, barokista ja kristinuskon syntyvaiheista. Opintojakso koostuu ryhmätapaamisista, verkko-opiskelusta ja opintojakson aikaisesta työstä, joka voi olla esimerkiksi kohde-esittely. Keskeinen osa opintojaksoa on opintomatka, joka pyritään tekemään vuorovuosina Antiikin Ateena -opintojakson kanssa. Matka on omakustanteinen. Opintojakson voi suorittaa verkkokurssina opintomatkaan osallistumatta
Arviointi
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty -periaatteella. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ja annettujen verkkotehtävien suorittamista. Oppiminen on monimuotoista ja oppiainerajat ylittävää. Opintojakson toteutuksessa pyritään yhteistyöhön Naantalin Lukion sekä muiden norssien kanssa. Yhteistyötä on myös Suomen Rooman instituutin, Villa Lanten kanssa.
Laaja-alainen osaaminen
Opintojakso on eurooppalaisen kulttuurikasvatuksen ytimessä ja on tärkeä osa lukion globaali- ja kulttuuriosaamiseen koulutuksessa.
HI9 Historian antiikkikurssi 2 Ateena (2 op)
Opintojakso tarkastelee antiikin ja erityisesti Ateenan ja yleisemmikin antiikin Kreikan merkitystä Euroopan kulttuurille. Opintojaksossa syvennetään tietoja antiikin Kreikasta ja sen vaikutuksesta tieteiden, taiteiden, urheilun ja arkkitehtuurin kehitykseen Euroopassa. Opintojakso järjestetään vuorovuosina HI8-opintojakson kanssa. Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että oppilas
- perehtyy monipuolisesti eri työtavoin Ateenaan ja sen lähialueisiin
- ymmärtää Euroopan keskeistä henkistä ja aineellista kulttuuriperintöä, ja rakentaa siten eurooppalaista kulttuuri-identiteettiä
- saa kansainvälisiä kokemuksia ja oppii liikkumaan ja toimimaan suurkaupunkiympäristössä.
Opintojakson suunnittelussa ja toteutuksessa korostetaan oppilaslähtöisyyttä ja omatoimisuutta. Opintojaksossa hyödynnetään verkko-opiskelua ja mobiileja oppimisen välineitä tutustuttaessa historiallisiin kohteisiin.
Sisältö
Opintojaksossa syvennetään lukion historian tietoja antiikista, demokratiasta ja Kreikan historiasta. Opintojakso koostuu ryhmätapaamisista, verkko-opiskelusta ja opintojakson aikaisesta työstä, joka voi olla esimerkiksi kohde-esittely. Keskeinen osaopintojaksoa on opintomatka Ateenaan, joka pyritään tekemään vuorovuosina Antiikin Rooma -opintojakson kanssa. Matka on omakustanteinen. Opintojakson voi suorittaa myös ilman opintomatkaan osallistumista
Arviointi
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty -periaatteella. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ja annettujen tehtävien suorittamista.
Oppiminen on monimuotoista ja oppiainerajat ylittävää. Opintojakson toteutuksesssa pyritään yhteistyöhön Naantalin Lukion sekä muiden norssien kanssa. Yhteistyötä on myös Suomen Ateenan instituutin kanssa.
Laaja-alainen osaaminen
Opintojakso on eurooppalaisen kulttuurikasvatuksen ytimessä ja on tärkeä osa lukion globaali- ja kulttuuriosaamiseen koulutusta.
HI10 Historian projektiopinnot (2 op)
Opintojakso on tarkoitettu erilaisten projektien toteuttamiseen. Yleensä projekteihin liittyy tutkielman tekeminen. Aiemmin opintojaksolla on toteutettu esimerkiksi historiaan liittyviä kansainvälisiä yhteistyöhankkeita ja leirikouluja. Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti valitsemalla jokin itseään kiinnostava tutkimusaihe, jota alkaa tutkia opettajan tai opetusharjoittelijan ohjauksessa. Tutkimusta voi tehdä myös pienissä ryhmissä.
Opintojaksolla voidaan toteuttaa myös museoiden kanssa tehtäviä yhteistyöprojekteja.
Koulumme toimii tiiviissä yhteistyössä muun muassa Liedon Vanhanlinnan kanssa, joka tarjoaa monia mahdollisuuksia projektityöskentelyyn. Opintojaksosta saa suoritusmerkinnän. Tarkempia lisätietoja saa lukion historian opettajilta.