Liikunta

Oppiaineen tehtävä

Liikunnan opetuksen tehtävänä on tukea opiskelijan hyvinvointia, kehitystä ja oppimista. Liikunnassa opetetaan taitoja ja tietoja, joiden avulla opiskelija pystyy arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyään. Opetuksen tavoitteena on ohjata opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta fyysisestä aktiivisuudestaan sekä toiminta- ja opiskelukyvystään. Opetuksessa korostetaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistävän liikunnan merkitystä osana aktiivista elämäntapaa. Opiskelija rakentaa myönteistä kehosuhdetta ja minäkuvaa liikunnan avulla. Liikunnassa opiskelija kokee iloa, onnistumista ja liikunnallista pätevyyttä sekä oppii keinoja oman jaksamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Lukion liikunnassa edistetään kaikkien opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Liikunnan opintojaksoja ei voi suorittaa itsenäisesti muuten kuin sellaisista terveydellisistä syistä, joista on lääkärintodistus.

Liikunnan tehtävää ja tavoitteita toteutetaan opettamalla monipuolisesti ja turvallisesti ottaen huomioon eri opiskeluympäristöjen ja vuodenaikojen tarjoamat mahdollisuudet. Opetuksessa käytetään erilaisia työtapoja ja menetelmiä, osallistetaan opiskelijoita toiminnan suunnitteluun ja arviointiin sekä ohjataan heitä ottamaan vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta ja turvallisuudesta.

Opetusryhmiä muodostettaessa otetaan huomioon opiskelijan oikeus fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen turvallisuuteen. Oppimista tuetaan opetusta eriyttämällä ottaen huomioon opiskelijoiden yksilölliset lähtökohdat ja kehitystarpeet (lukiolaki 714/2018, 28 ja 29 §).

Laaja-alainen osaaminen oppiaineessa

Liikunnan opetus vahvistaa opiskelijan motivaatiota, itseluottamusta ja pätevyyttä fyysiseen aktiivisuuteen sekä ymmärrystä elämänmittaisen liikunta-aktiivisuuden merkityksestä.

Liikunta tukee opiskelijan pitkäjänteisyyttä, sinnikkyyttä ja jaksamista vahvistaen hyvinvointiosaamista sekä laajemmin terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintakulttuuria. Liikunnassa toimintakyvyllä tarkoitetaan fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä edellytyksiä selvitä erilaisista arkielämään kuuluvista toiminnoista. Liikunnassa opetellaan pitämään huolta omasta toimintakyvystä sekä opitaan ymmärtämään, miten toimintakyky vaikuttaa omaan fyysiseen ja kognitiiviseen suorituskykyyn sekä hyvinvointiin.

Vuorovaikutusosaaminen kehittyy liikunnan opetuksen monipuolisten työtapojen ja menetelmien avulla. Vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta on oleellista, että opiskelijan myönteistä minäkuvaa vahvistetaan niin, että hän oppii arvostamaan itseään. Hyvä vuorovaikutus edellyttää itsesäätelyn taitoja, kuten omien tunteiden tunnistamista, ymmärtämistä ja ilmaisun säätelemistä. Näin liikunta oppiaineena edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä turvallisuutta kouluyhteisössä laajemminkin.

Lukion liikunta on monitieteinen oppiaine, joka tarjoaa mahdollisuuksia eri tieteenalojen ja oppiaineiden, esimerkiksi terveystiedon, biologian, fysiikan ja musiikin, ymmärtämiseen. Monitieteinen ja luova osaaminenkehittyy liikunnan oppimistilanteissa, jotka ovat luonteeltaan ongelmanratkaisutilanteita. Liikunta kehittää aivoja ja niiden hyvinvointia monipuolisesti tukien yleistä opiskeluvireyttä ja oppimisedellytyksiä.

Opiskelijan hyvä toimintakyky vahvistaa niin opiskelu- kuin työelämävalmiuksia. Yhteiskunnallista osaamistavahvistetaan liikunnassa opettamalla opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta ja yhteisestä toiminnasta ja sen turvallisuudesta sekä auttamalla ja avustamalla muita liikuntatunneilla. Parhaansa yrittäminen, ponnistelu ja pitkäjänteinen toiminta tavoitteiden saavuttamiseksi ovat niin liikunnan opiskelun kuin opiskelu- ja työelämänkin arkista ydintä. Liikunnassa opiskelijat kokevat yhteisöllisyyttä yhdessä tekemisen, keskinäisen kannustamisen, osallisuuden ja yhteiseen päämäärään pyrkimisen kautta.

Itsensä pitkäjänteinen kehittäminen, oman lihasvoiman käyttö sekä toisia kunnioittava toiminta ilmenevät eettisyytenä ja ympäristöosaamisena, joka toteutuu liikunnassa toimintana yhteiseksi hyväksi. Liikunnassa tuetaan opiskelijan myönteisiä sosiaalisia arvoja ja niiden mukaista toimintaa, kuten rehellisyyttä, vastuullisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Opiskelija oppii tunnistamaan ympäristöä säästäviä ja kuormittavia liikuntamuotoja oppien esimerkiksi luontoliikunnassa eettisesti kestävään liikuntakulutukseen.

Liikunnan opetuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan hyvinvointi- ja liikuntateknologiaa sekä opitaan tiedon kriittistä tulkintaa ja turvallista toimintaa mediassa, kuten paikkatietojen julkaisuja ja suoritusten kuvaamista. Liikunta globaalina, yhteisenä ja kehollisena, kielenä yhdistää erilaiset ihmiset ja kulttuurit vahvistaen opiskelijoiden globaali- ja kulttuuriosaamista.

Liikunnan opetuksen yleiset tavoitteet

Liikunnan opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii soveltamaan liikuntataitoja ja -tietoja erilaisissa liikuntatehtävissä, -muodoissa ja -lajeissa eri vuodenaikoina ja eri olosuhteissa (kuten sisällä, ulkona ja vedessä)
  • oppii arvioimaan fyysisiä ominaisuuksiaan (voima, kestävyys, liikkuvuus ja nopeus) sekä saadun tiedon pohjalta harjoittamaan niitä
  • osaa tehdä perusteltuja valintoja fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittämiseksi sekä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi
  • kehittää taitoa itsearviointiin (tavoitteenasettelu, suunnitelma ja toteutus tavoitteiden suuntaisesti sekä edistymisen arviointi)
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti
  • toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, oppii auttamaan ja avustamaan muita liikuntatunneilla, tukee yhteisöllisyyttä kannustamalla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia.

Arviointi    

Liikunnassa arvioinnin tehtävänä on tukea opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä. Liikunnan arviointi perustuu opintojaksoissa määriteltyihin fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin tehtävänä on oppimisen tukeminen ja ohjaaminen sekä osaamiselle ja oppimiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen näkyväksi tekeminen.

Arviointia tehdään liikunnassa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä käyttäen. Arviointi perustuu jatkuvaan ja monipuoliseen näyttöön. Liikunnassa arvioinnin kohteena ovat opiskelijan tiedot, taidot ja työskentely. Arviointi ei kohdistu opiskelijan arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Opiskelijan terveydentila ja erityistarpeet otetaan huomioon liikunnan arvioinnissa siten, että opiskelijalla on mahdollisuus osoittaa parasta mahdollista osaamistaan tarvittaessa vaihtoehtoisin tavoin ja erityisjärjestelyin (lukiolaki 714/2018, 28 ja 29 §).

Pakolliset opinnot

Pakollisissa opinnoissa syvennetään ja sovelletaan perusopetuksessa opittuja liikuntataitoja ja -tietoja sekä opetetaan liikuntaa monipuolisesti erilaisissa opiskeluympäristöissä. Opetuksessa otetaan huomioon eri vuodenajat, paikalliset olosuhteet sekä koulun ja ympäristön tarjoamat mahdollisuudet. Opiskelija oppii monipuolisen liikkumisen ja toimintakyvyn kehittämisen periaatteet. Opetus tukee opiskelijan toimintakykyä, kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kasvua osallisuuteen sekä kannustaa elinikäiseen liikunnan harrastamiseen ja liikkuvan elämäntavan omaksumiseen.

LI1 Oppiva liikkuja (2 op)

Opiskelija ymmärtää liikuntataitojen sekä fyysisen aktiivisuuden merkityksen oman toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin perusedellytyksenä. Opiskelija saa monipuolisia kokemuksia yhdessä liikkumisesta, osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä reilun pelin hengessä. Opiskelijan koettu liikunnallinen pätevyys ja myönteinen minäkuva vahvistuvat uuden oppimisen sekä liikunnan tuoman ilon ja virkistyksen myötä.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • soveltaa liikuntataitoja ja -tietoja erilaisissa liikuntatehtävissä, -muodoissa ja -lajeissa eri vuodenaikoina ja eri olosuhteissa (kuten sisällä, ulkona ja vedessä)
  • osaa toimia vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, auttaa ja kannustaa muita liikuntatunneilla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Keskeiset sisällöt

  • liikuntataitojen soveltaminen erilaisissa opetusryhmän yhteisissä liikuntatehtävissä, -muodoissa ja -lajeissa opiskeluympäristön mahdollisuuksia (kesä-, talvi-, luonto- ja vesiliikunta) sekä sisä- ja ulkoliikuntaa monipuolisesti toteuttaen
  • opetusryhmän yhteistyötaitoja ja yhteishenkeä kehittävät liikuntatehtävät ja -leikit sekä pelit

Laaja-alainen osaaminen

Hyvinvointiosaaminen: oppilaat oppivat toimimaan yksin ja yhdessä eri liikuntatehtävien harjoittelussa. Tavoitteena on oppia pitämään omasta kehosta huolta fyysisten harjoitteiden avulla, jossa huomioidaan psyykkinen hyvinvointi ja yhteistoiminta ryhmässä.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.

Opintojakso on osa opintokokonaisuutta Hyvinvoiva minä.

LI2 Aktiivinen elämä (2 op)

Opintojaksossa opiskelijaa opetetaan ja kannustetaan liikunnallisen elämäntavan omaksumiseen sekä riittävän päivittäisen fyysisen aktiivisuuden saavuttamiseen. Opiskelijaa ohjataan ymmärtämään, että liikuntaharrastusten lisäksi toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia tukeva fyysinen aktiivisuus muodostuu arjen valinnoista ja pitkäkestoisen istumisen välttämisestä. Opiskelija ohjataan havainnoimaan arkisia toimintatapojaan ja valintojaan kestävän tulevaisuuden, fyysisen aktiivisuuden ja terveyden näkökulmista. Opetus toteutetaan rakennettua ja rakentamatonta opiskeluympäristöä sekä liikunta- ja hyvinvointiteknologiaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntäen.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • arvioi fyysisiä ominaisuuksiaan (voima, kestävyys, liikkuvuus ja nopeus) sekä asettaa kehittämistavoitteita saadun tiedon pohjalta
  • osaa tehdä oman toimintakyvyn ja ympäristön kannalta perusteltuja valintoja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseksi ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi
  • toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, auttaa ja kannustaa muita liikuntatunneilla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Keskeiset sisällöt

  • fyysisten ominaisuuksien (voima, nopeus, kestävyys ja liikkuvuus) itsearviointi, ylläpito ja kehittäminen monipuolisesti liikkuen
  • liikkuvuus ja kehonhuolto
  • ergonomia liike- ja suoritustekniikoissa
  • yhteistyötaitoja sekä yhteishenkeä kehittävät liikunnalliset pari- ja ryhmätehtävät

Laaja-alainen osaaminen

Monitieteinen ja luova osaaminen: oppilas oppii kokeilemaan, harjoittelemaan ja yhdistelemään asioita uudenlaisilla tavoilla erilaisissa liikuntatehtävissä. Oppilas oppii oppimisen säätelyä ja jatkuvaa kehittämistä.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.

Valtakunnalliset valinnaiset moduulit

Valtakunnallisten valinnaisten opintojen tavoitteena on kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävän liikunnan harjoittaminen, vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä toiminnasta sekä myönteiset kokemukset omasta kehosta, koetusta liikunnallisesta pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä. Opettaja tarkentaa opintojen sisällöt yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Liikunnan valtakunnalliset valinnaiset opinnot tarjoavat mahdollisuuksia temaattisten, laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden mukaisten opintojen toteuttamiseen sekä yhteistyöhön osallistumiseen koulutuksen järjestäjien, korkeakoulujen sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa.

LI3 Uudet mahdollisuudet (2 op)

Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan fyysistä toimintakykyä sekä monipuolistaa opiskelijan liikunnallista osaamista ja koettua pätevyyttä uuden oppimisen myötä.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • harjoittaa ja soveltaa liikuntataitoja ja -tietoja monipuolisesti ja uusin tavoin
  • harjaantuu kehon hallinnassa
  • tunnistaa tunteitaan, toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittaen sekä tukee yhteisöllisyyttä toisia auttaen ja kannustaen
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Keskeiset sisällöt

  • uusiin liikuntamuotoihin ja -lajeihin tutustuminen
  • liikuntataitojen ja fyysisten ominaisuuksien monipuolinen ylläpito ja kehittäminen

Laaja-alainen osaaminen

Monitieteinen ja luova osaaminen: oppilas oppii kokeilemaan, harjoittelemaan ja yhdistelemään asioita uudenlaisilla tavoilla erilaisissa liikuntatehtävissä. Oppilas oppii oppimisen säätelyä ja jatkuvaa kehittämistä.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.

LI4 Yhdessä liikkuen (2 op)

Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan sosiaalista toimintakykyä ja yhteenkuuluvuutta liikunnan avulla. Työtavoissa painottuvat opiskelijaryhmän aktiivinen osallisuus, toiminnallisuus ja yhteistoiminta. 

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • toimii yhdessä asetetun liikunnallisen tavoitteen saavuttamiseksi
  • toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, auttaa ja kannustaa muita liikuntatunneilla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Keskeiset sisällöt

  • yhdessä toteutettava liikunta, kuten luontoliikunta tai muut projektiluontoiset kokonaisuudet
  • yhdistystoimintaan tutustuminen

Laaja-alainen osaaminen

Yhteiskunnallinen osaaminen: oppilaat oppivat toimimaan omaksi ja yhteiskunnan hyväksi. Tutustumme yhdistystoimintaan oppilaiden kiinnostuksen mukaan.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.

LI5 Virkistystä liikunnasta (2 op)

Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan psyykkistä toimintakykyä, myönteistä minäkuvaa, voimavaroja ja jaksamista liikunnan avulla. Opetuksessa korostuvat toiminta- ja opiskelukyvyn tukeminen sekä liikunnan ilo ja virkistys.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • arvioi omaa jaksamistaan ja vireyttään sekä osaa tehdä perusteltuja liikunnallisia valintoja toiminta- ja opiskelukyvyn lisäämiseksi
  • ymmärtää, miten liikunnan avulla voidaan edistää jaksamista ja opiskeluvireyttä
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Keskeiset sisällöt

  • virkistystä lisäävät liikuntamuodot
  • rentoutus ja kehonhuolto

Laaja-alainen osaaminen  

Hyvinvointiosaaminen: oppilaat oppivat pitämään huolta omasta kehosta ja oppia tunnistamaan omia vahvuuksia.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.

Koulukohtaiset valinnaiset opinnot

LI6 Vanhat tanssit (2 op)

Opintojakson tavoitteena on edistää opiskelijan sosiaalista toimintakykyä ja yhteenkuuluvuutta liikunnan avulla. Työtavoissa painottuvat opiskelijaryhmän yhteistoiminta. Kurssille ei etukäteen tarvitse hankkia tanssiparia, sillä tarkoituksena on tanssia parinvaihtotansseja ja toimia ryhmänä. Kurssin aikana ei muodosteta vakiopareja, vaan harjoittelu tapahtuu tanssipareja vaihdellen ja kurssin päätöstanssiaisissa parit vaihtuvat tanssien mukaan.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• toimii yhdessä asetetun liikunnallisen tavoitteen saavuttamiseksi
• toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti
• yrittää parhaansa ja harjoittelee pitkäjänteisesti.

 

Keskeiset sisällöt

• yhdessä toteutettavat vanhojenpäivän tanssit

 

Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan sosiaalista toimintakykyä ja yhteenkuuluvuutta liikunnan avulla. Työtavoissa painottuvat opiskelijaryhmän yhteistoiminta.

Laaja-alainen osaaminen

Vuorovaikutusosaaminen: oppilaat oppivat toimimaan ja järjestämään yhdessä tanssiaiset, oppivat paritansseja eri aikakausilta ja tanssivat yhdessä harjoitellun tanssikoreografian Vanhat tanssit.

Arviointi

Arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta tanssiin ja hyviin käytöstapoihin tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan. Kurssi arvioidaan suoritus -merkinnällä.

LI7 Rentoutus ja stressinhallinta (2 op)

Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan psyykkistä toimintakykyä, myönteistä minäkuvaa, voimavaroja ja jaksamista liikunnan avulla. Opetuksessa korostuvat toiminta- ja opiskelukyvyn tukeminen sekä oman toimintakyvyn arviointi ja kehittäminen.

Keskeiset sisällöt

  • erilaiset rentoutusmenetelmät ja stressinhallintakeinot
  • liikkuvuusharjoittelu ja venyttely
  • yhdessä opiskelijoiden kanssa valitut liikuntamuodot, jotka edistävät opiskelijan psyykkistä toimintakykyä

Laaja-alainen osaaminen

Hyvinvointiosaaminen: oppilaat oppivat tunnistamaan jännittyneisyyden ja rentoutuksen välisen yhteyden. Tavoitteena on oppia pitämään huolta omasta kehosta ja oppia tunnistamaan omia vahvuuksia.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.

 LI8/TO3 Survival -selviytyminen luonnossa (2 op)

Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan psyykkistä-, sosiaalista- ja fyysistä toimintakykyä, myönteistä minäkuvaa, voimavaroja ja jaksamista liikunnan avulla. Opetuksessa korostuvat toiminta- ja opiskelukyvyn tukeminen sekä oman toimintakyvyn arviointi ja kehittäminen.

Keskeiset sisällöt

  • ensiapu
  • vesistön ylitys
  • hätämajoittuminen
  • tulenteko
  • ruoanvalmistus ja hankinta, vedenpuhdistus
  • varusteet
  • matkanteko ja reittisuunnittelu
  • suunnistus
  • zonoosit

Laaja-alainen osaaminen

Eettisyys ja ympäristöosaaminen: oppilaat harjoittelevat luonnossa selviytymistä ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia hyväksikäyttäen.

Monitieteinen ja luova osaaminen: oppilaat tekevät selviytymiseen liittyviä tehtäviä, joissa on sovellettava ja etsittävät tarvittavat välineet luonnosta.

Arviointi

Liikunnan opetuksessa arviointi tukee jokaisen opiskelijan osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhdetta liikuntaan tulevaisuudessa. Oppimisprosessin aikana opiskelija saa ja antaa palautetta, joka ohjaa häntä arvioimaan ja edistämään omaa oppimistaan.