Hiilineutraali horisontti 5.3.2024 Turku

05.03.2024 08:30 - 15:30

Aika: 5.3.2024 klo 8.30-15.30
Paikka: BioCity, Ministeri-luentosali, Tykistökatu 6, Turku

Päivän aikana kuultiin Meyer Turun telakan ja Wärtsilän meriteollisuustoiminnoista ja yhteistyömahdollisuuksista pk-yrityksille sekä oli mahdollista tavata ennalta sovituissa tapaamisissa em. edustajia sekä muita tilaisuuden toteuttamisessa mukana olevia.

Tilaisuudessa Ilkka Rytkölä kertoi Meyer Turun telakan Business Finland -rahoitteisen veturihankkeen toimista ja telakan tarjoamista yhteistyömahdollisuuksista. Meyer Turun NEcOLEAP-ohjelmassa kehitetään siis laajan yhteistyöverkoston avulla risteilyaluksiin hiilineutraaleja ja kestäviä teknologisia ratkaisuja. Tavoitteena on saada uusi miljardiluokan alustilaus Meyer Turun telakalle. Lisäinfoa NEcOLEAP-veturihankkeesta www.necoleap.fi

Wärtsilän Zero Emission Marine -ohjelman vetäjä Kenneth Widell esitteli Zero Emission Marine (ZEM) Business Finland -rahoitteisen veturihankkeen ja siihen kytkeytyviä yritysyhteistyömahdollisuuksia. ZEM-kehitystyön tavoitteena on vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lisäinfoa ZEM-veturihankkeesta www.zemecosystem.com

Puheenvuoroissa tuotiin esille myös case-esimerkkejä liittyen Meyer Turun NEcOLEAPiin ja Wärtsilän ZEMiin, korkeakoulujen TKI-toimintaa sekä rahoitusmahdollisuuksia yrityksille. Tilaisuudessa kuultiin myös, mitä Merimerkit-hanke tarjoaa yrityksille ja oli mahdollista verkostoitua muiden meriteollisuusverkoston toimijoiden kanssa.

Tilaisuus oli osallistujille maksuton ja se oli suunnattu niin meriklusterissa jo mukana oleville kuin siitä kiinnostuneillekin yrityksille. Osallistujien oli ilmoittauduttava etukäteen viimeistään 29.2.2024. Tämänkin jälkeen oli mahdollista tiedustella yhteyshenkilöiltä mahdollisuudesta ilmoittautua mukaan.

Puheenvuorojen esitysmateriaalit voit ladata klikkaamalla puheenvuoron otsikkoa tai puhujan nimeä.

Huom! Meyer Turun Green Transition Labin avajaiset klo 16-18, josta tarkemmin sivun alareunassa.

8.30 Ilmoittautuminen ja verkostoitumiskahvit

9.00 Tervetuloa, päivän ohjelma & osallistujat
Tapio Karvonen, Business Turku

9.20 Merimerkit – Meriklusterin kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden vahvistaminen
Anne E. Suominen, Turun yliopisto, TSE Pori

9.30 Meyer Turku Oy & NEcOLEAP
Ilkka Rytkölä, Meyer Turku Oy

10.00 Wärtsilä Oyj & Zero Emission Marine
Kenneth Widell, Wärtsilä Oyj

10.30 Verkostoitumistauko

11.00 Turun yliopiston yritysyhteistyö ja TKI-toiminta
Paavo Kosonen, Turun yliopisto
Timo Vasankari, Turun yliopiston teknillinen tiedekunta
Jouni Saarni, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Centre for Collaborative Research CCR

11.30 Turun ammattikorkeakoulu & Case-esimerkki
Teppo Neuvonen, Turun ammattikorkeakoulu

11.50 Case Virtual Sea Trial – Novia, Åbo Akademi ja Turun yliopisto
Jari Böling, Turun yliopiston teknillinen tiedekunta, Automaatiotekniikka

12.10 Business Finlandin rahoitusmahdollisuudet yrityksille
Markku Jokela, Business Finland

12.25 Kiitos osallistujille
Tapio Karvonen, Business Turku

12.30 Omakustanteinen verkostoitumislounas Ravintola Mauno BioCity

Yrityksillä oli mahdollisuus varata lyhyitä B2B-tapaamisia iltapäivälle ilmoittautumislomakkeella mainittujen organisaatioiden kanssa kanssa. B2B-tapaamisten ajat täytettiin varausjärjestyksessä. B2B-tapaamisen tarkka kellonaika ja lisätiedot ilmoitettiin erikseen juuri ennen tapahtumapäivää.

13.30 B2B-tapaamiset á 15 min
Meyer Turku Oy
Wärtsilä Oyj
Business Finland
Turun yliopisto
Turun ammattikorkeakoulu
Novia ammattikorkeakoulu
Åbo Akademi

15.30 Tilaisuus päättyy

Ohjelma ja aikataulumuutokset mahdollisia

Hiilineutraali_horisontti_Turku05032024_ohjelma_ja_osallistuvat_organisaatiot

Ilmoittautumalla tapahtumaamme hyväksyt henkilötietojesi tallentamisen ja käytön tämän tilaisuuden tarkoituksiin. Osallistuneet organisaatiot raportoidaan osana Merimerkit-hankkeen tuloksia ja toimintaa. Osallistuvat organisaatiot voidaan liittää Meyer Turku Oy:n NEcOLEAP-ekosysteemiin.

Yhteyshenkilöt:

Merimerkit Lahden seudun yritykset: Ville Uimonen | 050 574 3222 | ville.uimonen@ladec.fi
Merimerkit Satakunnan ja Varsinais-Suomen yritykset: Anne E. Suominen | 040 779 9494 | anne.e.suominen@utu.fi
Business Turku: Tapio Karvonen | 040 779 9482 | tapio.karvonen@businessturku.fi

Hiilineutraali horisontti 5.3.2024 Turku -tilaisuus on osa Merimerkit-ryhmähankkeen (R-00018) toteutusta. Merimerkit-hanke on Euroopan unionin osarahoittama hanke, jota toteuttavat Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Turun yliopisto. Tilaisuuden toteutusyhteistyössä ovat mukana Business Turku Oy, Meyer Turku Oy, Wärtsilä Oyj ja Business Finland. Seuraa Merimerkit-sivuilla tiedotusta tulevista Hiilineutraali horisontti -tapahtumista.

Pääkuva: Tapio Karvonen

Tilaa Merimerkit-uutikirje

Green Transition Lab’s opening event on 5.3.2024 at 16.00-18.00 at the BioCity

Valued partners, researchers and visionaries. We are pleased to invite you to Green Transition Lab’s opening event, held on 5.3.2024 at 16.00-18.00 at the BioCity Presidentti auditorium in Kupittaa, Turku.

Green Transition Lab is a shared workspace for the marine cluster, industry and research, where companies and universities can collaborate to strengthen sustainable development.

PROGRAM:
Green Transition Lab: Opening Event
Event time: 16.00-18.00
Opening speech: Tim Meyer, MEYER TURKU
Panel discussion “Academic partnership, Green Transition Lab purpose and expectation”
Panel moderator: Ilkka Rytkölä.
Panel participants: Tim Meyer (Meyer Turku), Jani Romanoff (Aalto University), Jaakko Järvi (University of Turku), Magnus Hellström (Åbo Akademi University)
Networking after the discussion with complimentary cocktails and fingerfood

Please register here on 29.2.2024 at the latest