Minna Sandelin intervjuad om 1700-talsalmanackor

Minna Sandelin, lektor hos oss i nordiska språk, och Tanja Toropainen, universitetslärare i finska språket vid Åbo universitet, har hållit kurser om almanackor från 1700-talet och också skapat en webbutställning om dem tillsammans med sina studenter.

De har nu blivit intervjuade om detta i tidningen Lilja:

Valistuksen ajan hengessä almanakkojen avulla haluttiin levittää tietoa kansalle. Liitesivuille kirjattiin tietoa esimerkiksi postin kulkemisesta, terveydenhoidosta, maanviljelyksestä sekä merkittävistä tapahtumista, eli niissä ei enää keskitytty yksin kirkollisiin asioihin.

Almanakat kertoivat myös nimistön kehityksestä. Pyhimysten nimikkopäivät olivat kansalle tuttuja jo virsikirjojen kalendaarioista. Niillä oli keskeinen rooli vuodenkierrossa, ja myös lukutaidoton kansa tunsi kunkin merkkipäivän sanonnat, jotka liittyivät vaikkapa erilaisiin maatöihin. Marian päiviä oli vuoden aikana useita, samoin Matin päivä oli sekä keväällä että syksyllä.

Läs hela intervjun här: Almanakat kertovat maailmankuvasta.