OhO -koulutus 3op, Jyväskylän yliopisto, syksy 2021 – syksy 2022

OhO -koulutus: Minä ohjaajana – yliopiston opettajana kohti opiskelijakeskeistä, reflektiivistä ja dialogista ohjausta 3op

Koulutus koskee Jyväskylän yliopiston henkilöstöä sekä osittain työelämän ohjaavia opettajia. Koulutus on osa valtakunnallista OHOSKE -hanketta: Varhaiskasvatuksen opettajankouluttajien tutkimusperustaisen ohjausosaamisen kehittäminen muuttuvissa oppimisympäristöissä.

KOULUTUKSEN TAVOITE: Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden harjoittelua ohjaavien opettajien ohjausajattelun ja -osaamisen kehittäminen sekä työelämän ja koulutuksen yhteisen ohjausorientaation laajentaminen. Tavoitteena on opiskelijoiden pedagogisen asiantuntijuuden ja identiteetin vahvistaminen. Keskeisinä teemoina ovat ohjaussuhteet, vuorovaikutus, ammatillinen toimijuus ja reflektiivisyys.

Koulutuksesta saa todistuksen ja se voidaan hyväksilukea osaksi Aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja 60 op (APO) tai Yliopisto-ohjauksen perusteita 5 op.

SISÄLLÖT: koulutus koostuu kolmesta osasta, jotka sisältävät seminaareja, lähipäiviä sekä erilaisia pienryhmissä ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Koulutus toteutuu osittain yhteistyössä kehittäjäpäiväkotiverkoston henkilöstön kanssa.

LAAJUUS: 3op (81h: seminaarit ja lähipäivät 36h, IT -työskentely 45h)

KESTO: syksy 2021 – syksy 2022

ARVIOINTI: hyväksytty – hylätty

ILMOITTAUTUMISAIKA: 1.10.21 mennessä osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/30747F004A40E946