Blogi

OHOSKE-blogin toimituskunta: Professori Inkeri Ruokonen sekä yliopistonlehtorit Tarja-Riitta Hurme ja Anitta Melasalmi. Lähetä esitykset blogikirjoituksiksi toimituskunnalle osoitteeseen: anitta.melasalmi@utu.fi

OHOSKE-blogikirjoituksena julkaistaan Inkeri Ruokosen kommenttipuheenvuoro Kasvatustieteen päivien OHOSKE-symposiumissa 25.11. 2022
Hyvät kuulijat ja symposiumin puheenjohtaja Arttu Mykkänen, Kiitän mahdollisuudesta toimia diskussanttina tässä upeassa Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan harjoittelun ohjaukselliset ulottuvuudet -symposiumissa. Me...
Yliopisto-opettajat ja lehtorit ohjausosaamistaan kehittämässä
Kirjoittanut: Katja Annala, Tarja Liinamaa ja Tuulikki Ukkonen-Mikkola, Jyväskylän yliopisto   OHOSKE-hankkeen Jyväskylän yliopiston toimijoilla oli hakemusta kirjoittaessa vahvana jo...
Ohjaus opiskelijan toimintamahdollisuuksia laajentamassa
Opiskelijan kasvuprosessi varhaiskasvatuksen opettajuuteen etenee opintojen ja työssäoppimisen myötä. Ohjauksen tehtävä on vahvistaa ja laajentaa ohjattavan toimintamahdollisuuksia. Kyse ei ole...
Ensimmäiset englanninkielisessä tutkinto-ohjelmassa opiskelleet varhaiskasvatuksen opettajat ovat valmistuneet Tampereen yliopistosta
Kirjoittajat: Salla Paasovaara-Pösö, Arttu Mykkänen, Susanna Itäkare ja Laura Rantavuori, Tampereen yliopisto Tampereen yliopiston ensimmäinen kasvatustieteen kandidaatin ohjelman englanninkielisen toteutuksen...
Päiväkodin ohjausmyönteinen toimintakulttuuri opettajaopiskelijan ammatillisen toimijuuden edistäjänä
Kirjoittajat: Heidi Chydenius, Marianne Tiusanen, Hannele Roponen, Eeva-Leena Onnismaa & Kirsi-Marja Heikkinen, Helsingin yliopisto Varhaiskasvatuksen opettajankoulutus on kautta aikojen kiinnittynyt...
Kuulumisia varhaiskasvatuksen opettajakouluttajien seminaarista
Kirjoittajat: Katja Annala, Jyväskylän yliopisto, Kirsi-Marja Heikkinen, Helsingin yliopisto ja Tiina Kuutti, Itä-Suomen yliopisto OHOSKE-verkosto järjesti 26.1.2022 varhaiskasvatuksen opettajankouluttajille suunnatun...
Ohjaavan opettajan on hyvä olla lämmin ja vastaanottavainen
Kirjoittaja: Sofia Uhlenius, tutkimusavustaja, KM-opiskelija Kun varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija herää aamulla ensimmäiseen harjoittelupäiväänsä, on ilmassa paljon jännitystä siitä, mitä on tulossa....
Joulukuun blogitervehdys
Joulurauhaa! Joulukuun blogitervehdys tulee Turun yliopiston OHOSKE-ryhmältä ja on samalla kiitos sekä kooste koko siitä valtakunnallisesta työstä, jota OHOSKE-hankkeen ensimmäisenä...
Ohjausosaamisen koulutusta Tampereen kumppanuusverkostossa
Ohjausosaamisen koulutusta Tampereen kumppanuusverkostossa jo vuodesta 2013 Kirjoittajat: Salla Paasovaara-Pösö, Laura Rantavuori, Arttu Mykkänen ja Päivi Kupila, Tampereen yliopisto  Mentoroinnin...
Työssäoppimisen ohjauksen rooleja, Oulun yliopisto
Työssäoppimisen ohjauksen rooleja Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen koulutuksessa Kirjoittajat: Riikka Kess, Jaakko H. Moilanen, Heidi Nikkinen ja Tiina Nissinen, Oulun Yliopisto...
Yhteistyöllä kohti varhaiskasvatuksen opettajan vahvaa asiantuntijuutta ja identiteettiä
Koulutuksen, työelämän ja yliopistojen yhteistyöllä kohti varhaiskasvatuksen opettajan vahvaa asiantuntijuutta ja identiteettiä Kirjoittajat: Tuulikki Ukkonen-Mikkola, Tarja Liinamaa, Elina Lehtinen, Raija Perko ja Katja Annala, Jyväskylän yliopisto Harjoittelu...
Turun alueen varhaiskasvatuksen johtajien tapaaminen 26.8.2021
Turun yliopiston OHOSKE-tiimi järjesti Turun yliopiston ohjausosaamisen täydennyskoulutusta käsittelevän seminaarin Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen varhaiskasvatuksen johtajille – seminaarin tavoitteena oli...
Yhteisharjoittelua kehittämällä kohti laadukasta tiimityötä
Kirjoittanut: Tiina Kuutti, Sanni Kahila ja Nina Sajaniemi Vuonna 2019 Itä-Suomen yliopistossa alkoi varhaiskasvatuksen koulutuksen harjoitteluiden ohjaamisen kehittämistyö. Tavoitteena oli...
maisemakuva
Harjoittelupäiväkodin johtaminen ja ohjauskulttuurin kehittäminen
Essi Kantonen, päiväkodin johtaja, Elina Fonsén, HY:n osahankkeen johtaja ja Heidi Chydenius, HY:n osahankkeen projektisuunnittelija   Helsingin yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen...
OHOSKE Flinga 26.3.2021
OHOSKE-verkosto käynnistyi yhteisellä seminaarilla 26.3.2021
OHOSKE-verkosto käynnistyi yhteisellä seminaarilla 26.3.2021 OHOSKE-verkosto on kuuden yliopiston varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ohjausosaamista kehittävä verkosto, joka kokoaa yhteen kansallisesti ja kansainvälisesti...