Joulukuun blogitervehdys

Joulurauhaa!

Joulukuun blogitervehdys tulee Turun yliopiston OHOSKE-ryhmältä ja on samalla kiitos sekä kooste koko siitä valtakunnallisesta työstä, jota OHOSKE-hankkeen ensimmäisenä toimintavuotena olemme yhdessä tehneet.

Varhaiskasvatuksen opettajankouluttajien tutkimusperustaisen ohjausosaamisen kehittäminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – OHOSKE on vuoden 2021 aikana toteuttanut sekä paikallista ohjausosaamisen koulutusta että valtakunnallisia seminaareja sekä tuottanut ja julkaisut kotisivuillaan ohjausosaamisen materiaaleja opettajankoulutuksen käyttöön. Verkostoon kuuluvat paikalliset kehittäjäryhmät ovat toimineet aktiivisesti, kiitokset siitä paikallisille toimijoille, niin kuntatoimijoille, opettajankouluttajille, varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoille, harjoittelupäiväkotien varhaiskasvatuksen opettajille kuin alan tutkijoille ja koordinaattoreillekin.

Valtakunnallisista seminaareista mainittakoon 1. marraskuuta Tampereen ja Turun yliopistojen yhteistyössä järjestämä kansainvälisten opiskelijoiden ohjausosaamisen seminaari ”Mentoring in BA-ECE degree programme”, jossa keynoteluennon pitivät professori  Zsuzsanna Millei ja yliopistonlehtori Arttu Mykkänen aiheenaan ”Practicum as a part of professional development for ECE students”. Seminaarin pienryhmissä päästiin keskustelemaan erityisesti kansainvälisten opiskelijoiden ohjausosaamisen tarpeista ja kehittämisestä.

Kasvatustieteen päivien 24. marraskuuta esiseminaarin teemana oli ” Ohjausosaaminen –yksilöllisen ja yhteisöllisen hyvinvoinnin ja oppimisen edistäjänä varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa”. Seminaarin pääpuhujina olivat professori Sanna Vehviläinen aiheenaan ” Ohjauksen kaksoistehtävä – ohjaus yksilön ja yhteisön toimijuuden tukena” ja Outi Ylitapio-Mäntylä aiheenaan ”Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen sensitiivinen ohjaus”. SOOL:n hallituksen opiskelijaedustaja Thea Venho, joka on myös OHOSKE-hankkeen ohjausryhmän jäsen käytti opiskelijapuheenvuoron teemasta ” Mistä on hyvä harjoitteluohjaaja tehty? – Opiskelijan näkökulmia laadukkaan ohjaussuhteen luomiseen”. Kaikille avoin ja maksuton esiseminaari kokosi suuren valtakunnallisen yleisön ja seminaarin yhteydessä toteutetuissa keskusteluryhmissä käytiin vilkasta keskustelua monista ajankohtaisista teemoista, kuten  kansainvälisten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ohjaus, monitaustaisten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ohjaus, harjoittelupäiväkodin johtajuus, monialainen yhteistyö varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden harjoitteluun liittyen ja ohjaavien opettajien ja yliopistojen yhteistyö.

Syksyn aikana on käynnistetty myös OHOSKE-tutkimushanke arviointiosaamisen kehittämiseksi. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe on toteutettu kyselynä opettajankouluttajille ja toinen vaihe on tarkoitettu toteutettavaksi keväällä 2022 kentän ohjaaville opettajille.

OHOSKE-hankkeen voimin ollaan myös rakentamassa valtakunnallista verkkokurssia Ohjausosaamisen perusteet 5op, jonka oppimisalustana toimii yliopistojen yhteinen DigiCampus-oppimisalusta. Ohjausosaamisen perusteet – verkkokurssia on tarkoitus tarjota jatkossa sekä kentän ohjaaville opettajille että yliopistojen maisterivaiheen opiskelijoille valinnaisina opintoina. Näin verkkokurssin keskusteluryhmissä ohjausosaamisen teemojen parissa käytävässä keskustelussa mahdollistuu vuorovaikutus yliopisto-opiskelijoiden ja alumnien välillä.

Tammikuun 2022 ohjelmassa on 26.1. järjestettävä valtakunnallinen Opettajankouluttajien ohjausosaamisen seminaari, jossa pääpuhujana on ohjausosaamisen erityisasiantuntija Leena Penttinen. Seminaarissa kuullaan myös jokaisen yliopiston puheenvuorot paikallisesta OHOSKE:n kehittämistyöstä ja koulutuksista.

Joulun lähestyessä, neljäntenä adventtina sytytämme Turun yliopistosta neljä joulukynttilää. Ensimmäisen kynttilän aikana katsomme taaksemme ja muistamme kiitollisuudella kaikkia niitä edelläkävijöitä, jota ovat perustaneet maahamme varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ja kehittäneet sitä edelleen niin, että siinä oleva tiedeperustaisuus on nyt suoraan yhteydessä päiväkodeissa toteutettavaan varhaiskasvatuspedagogiikkaan, johon liittyvää ohjausosaamista OHOSKE- hankkeessa edelleen kehitetään.

Toisen kynttilän sytytämme toivo sydämissämme. Elämme epävarmoja aikoja koronatilanteen keskellä ja opettajankouluttajina mielessämme on huoli opiskelijoista, päiväkodeissa työskentelevistä opettajista ja lapsista ja siitä miten kevään harjoittelujaksot tulevat toteutumaan. Toivotaan, että tuleva vuosi olisi maallemme suotuisa, ja että tulevat päätökset tehtäisiin aina niin, että pienen ihmisen osa ja turvallisuus olisi niissä aina etusijalla.

Sytytämme kolmannen kynttilän ja katsomme sivulle ja ajattelen kaikkia meille tärkeitä ja rakkaita ihmisiä. Olemme kiitollisia työtovereista ja yhteisestä innosta luoda maailman parasta varhaiskasvatuksen opettajankoulutusta ja ohjausosaamista. Yliopistossa teemme usein pitkiä päiviä ja ajatuksemme työstävät tutkimusta tai suunnittelevat uutta opetusta vielä kotonakin. Lisäksi nyt monen mieltä painavat huoli tulevasta koronatalvesta, omien ja läheisten turvallisuudesta. Katsomme vierellemme ja ajattelemme rakkautta. Jouluna on aika pysähtyä ja hiljentyä, olla läheisten kanssa ja tavata ystäviä.

Sytytämme neljännen kynttilän uskossa kohti tulevaa uutta vuotta ja sen mahdollisuuksia. Maailmassa on paljon koettelemuksia ja haasteita, mutta ihmiset hyvyydessään voivat löytää niihin ratkaisut yhdessä. Suomen Turusta on ollut tapana toivottaa kaikille joulurauhaa. Nykyisen joulurauhan julistuksen tekstin pohjautunee kuningatar Kristiinan käskykirjeeseen 1640-luvulta ja sen voitte kuulla sitten TV:n tai radion kautta kokonaisuudessaan jouluaattona klo 12.00. Turun yliopiston OHOSKE-ryhmä ja Rauman Pikkunorssin väki kiittää kaikkia ohjausosaamisen kehittämisessä mukana olleita ja toivottaa kaikille rauhallista riemullista joulujuhlaa!

 

Inkeri Ruokonen, Anitta Melasalmi ja Tarja-Riitta Hurme