Kasvatustieteen päivät 2023: Toimivan intervention piirteet kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän torjunnassa
Tapahtuma:
Kasvatustieteen päivät 23–24.11.2023, Åbo Akademi, Vaasa.
Otsikko:
Toimivan intervention piirteet kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän torjunnassa
Tekijät:
J-P. Peltola, E. Lindfors, A. Korkeaniemi, E. Luukka, J. Kokki
Abstrakti:
Turvallinen oppimisympäristö on oppimisen perusedellytys, jota kiusaaminen, väkivalta ja häirintä haastavat. Toimivat ja kustannustehokkaat keinot puuttua perusopetuksen turvallisuuden edistämiseen ovat tarpeen, sillä koulujen resurssit ovat rajalliset.
Interventiot ovat suunniteltuja toimenpiteiden sarjoja, joilla pyritään tavoitteelliseen muutokseen systemaattisesti. Tämä tutkimus lähestyy kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisyä tarkastelemalla interventioiden osatekijöitä kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimuskysymys on: Mitkä kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisten interventioiden osatekijät tukevat interventioiden tuloksellisuutta yleissivistävissä kouluissa?
Systemaattinen kirjallisuushaku kohdistui aiempiin review-tutkimuksiin. Se tuotti 271 osumaa, joista päätyi aineistoon 21 tutkimusta. Aineistoon hyväksyminen edellytti tutkimuksen raportoivan interventioiden tuloksellisuutta yleissivistävien koulujen (K-12) kontekstissa. Heterogeenisen aineiston synteesi pohjautuu aineistolähtöiseen teemoitteluun.
Tehokkaat interventiot osallistavat koulun henkilökunnan, oppilaat ja vanhemmat kehittäen myös osaamista kiusaamisesta, väkivallasta ja häirinnästä. Intervention tulee huomioida ja tarvittaessa olla myös muokattavissa koulun toimintaympäristöön. Myös sisällöllinen ajoitus merkitsee: nuoret oppilaat hyötyvät enemmän yleisistä sosiaalisista taidoista, vanhemmat taas spesifeistä teemoista. Pidempään jatkuvilta interventioilta on lupa odottaa sekä pysyvämpiä että mitattavampia tuloksia. Tuloksellisiin interventioihin on sisällytetty seurannan, arvioinnin ja kehittämisen ulottuvuudet osana toimenpiteiden suunnittelua.
Kaikissa ympäristöissä tehokasta interventiota ei ole. Tulevien interventioiden valinnassa ja suunnittelussa tulokselliseksi havaittujen osatekijöiden suosiminen koulun tarpeet ja toimintaympäristö huomioiden mahdollistaisi joustavammat ja tuloksekkaammat ratkaisut koulujen käyttöön.
Lisätietoa: