Käsityön työturvallisuus työtilojen arvioinnin perusteella

Artikkeli kokoomateoksessa:

Lindfors, E. (2012). Käsityön työturvallisuus työtilojen arvioinnin perusteella. Teoksessa E. Lindfors (toim.), Kohti turvallisempaa oppilaitosta! Oppilaitosten turvallisuuden ja turvallisuuskasvatuksen tutkimus− ja kehittämishaasteita (ss. 90–99). OPTUKE & Tampereen yliopisto. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8789-7

Tiivistelmä: 

Tutkimusten mukaan turvallisuus ja oppilaan kokema turvallisuuden tunne ovat keskeisiä hyvän oppimisympäristön tunnusmerkkejä. Hyvä oppimisympäristö on innostava, kannustava, toiminnallinen ja viihtyisä. Hyvässä oppimisympäristössä aktiiviset toimijat, oppijat ja opettajat, kohtaavat toisensa vuorovaikutuksessa. Oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri määrittelee suhtautumista turvallisen oppimisympäristön eri osatekijöiden huomioimiseen ja toteuttamiseen. Tässä tutkimuksessa oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria tarkastellaan työturvallisuuden näkökulmasta. Esimerkkinä käytetään käsityön tekstiilityön oppimisympäristöä.

Toteutetussa tutkimuksessa arvioitiin 18 käsityöluokan (tekstiilityö) työturvallisuutta pääasiassa fyysisen turvallisuuden näkökulmasta oppilaiden työskennellessä luokassa. Tulokset osoittavat, että käsityöluokan työturvallisuuspuutteet ovat ilmeisiä. Esimerkiksi ensiapukaappi ja henkilösuojaimet puuttuivat kokonaan monesta tutkimuksessa mukana olleesta tekstiilityön luokasta.

Tutkimustulokset edellyttävät tekstiilityön opetustilojen määrätietoista kehittämistä. Tekstiilityön opetustila on sekä opettajan että oppilaan työympäristö. Esimerkiksi pölyn määrä pitäisi kartoittaa teknisillä mittauksilla, jonka jälkeen olisi mahdollista arvioida niitä teknisiä ratkaisuja, joilla pölyn määrää saadaan rajoitettua. Käsityön työturvallisuutta pitäisikin tarkastella osana koulun turvallisuuskulttuuria

Lisätietoa:

http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8789-7