Kontulan ala-aste aloitti ONNI-lukuvuoden turvallisuusteemalla

Kontulan ala-aste on mukana ONNI-hankkeessa. Syyslukukausi alkoi Kontulassa turvallisuuskoulutuksella; henkilöstö harjoitteli alkavien palojen sammuttamista ja hätäensiapua opettajien VESO-päivänä. Turvallisuusasiat ovat olleet esillä Kontulan ala-asteen koululla joka vuosi, ja kehittämiskohteita on pohdittu jo ennen hanketta yhdessä opettajien kanssa. Tähän oli tarvetta, sillä edellisestä harjoittelukerrasta oli kulunut jo vuosia. ONNI-hanke mahdollisti taitojen kertaamisen.

-En kuitenkaan ole kovin huolissani rakenteellisesta turvallisuudesta, vaan ennemminkin ihmisten aiheuttamista häiriö- ja uhkatilanteista. Koulussa nämä liittyvät  nuoremmilla oppilailla tunne- ja vuorovaikutustaitojen puutteisiin, vanhemmilla oppilailla taas radikalisoitumiseen ja siihen, ettei yksinkertaisesti ole iltaisin mitään järkevää tekemistä. Oppilaita ei myöskään valvota riittävästi vapaa-ajalla,  sanoo koulun rehtori Marko Perkiö.

kuvassa harjoitellaan defibrillaattorin käyttöä
Lotta Colliander harjoitteli defibrillaattorin käyttöä lukuvuoden alkajaisiksi. Defibrillaattoria käytetään elottoman potilaan sydämen käynnistykseen sähköimpulssin avulla. Kuva: Tomi Rask

Seuraavaksi kehittämissuunnitelman kimppuun

Koulun turvallisuusvastaava Ville Tuovinen kertoo, että opettajat olivat motivoituneita hätäensiapu- ja alkusammutustaitojen kertaamiseen. Turvallisuustyö jatkuu koko lukuvuoden, ja pidempäänkin.

-Tarkoituksena on järjestää syyskuussa ainakin poistumisharjoitus. Myös pelastussuunnitelma ja muut turvallisuusdokumentit pitää päivittää. Rehtori on laatinut jo pitkän listan toimenpiteistä. ONNI-hankkeessa valmistaudumme fokusryhmäkeskusteluun ja kehittämissuunnitelman työstämiseen. Näistä oli keskustelua eilen, kun mentori Matti Waitinen kävi esittelemässä turvallisuusauditoinnin tuloksia koululla, Ville Tuovinen sanoo.

Kuvassa turvallisuusvastaava Ville Tuovinen sammuttaa sammutuspeitteellä palavaa roskista.
Kontulan koulun turvallisuusvastaava Ville Tuovinen harjoittelee sammutuspeitteen käyttöä. Sammutuspeite soveltuu alkavien palojen sammuttamiseen. Kädet on syytä suojata peitteen alle.
Kuva: Viljami Vuorela