Kouluhenkilökunnan kohtaamat turvallisuuspoikkeamat koskevat yleisimmin fyysistä väkivaltaa
TIEDOTE
Julkaisuvapaa: 25.10.2024
Tuore tutkimusjulkaisu otsikolla ”Oppimisympäristön turvallisuuden osa-alueet ja tilannekuva – Perusopetuksen turvallisuuden hallintaa turvallisuusilmoitusten perusteella” on julkaistu 25.10. Hallinnon Tutkimuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa perusopetuksen oppimisympäristöjen tilannekuva koulujen henkilökunnan tekemien turvallisuusilmoitusten perusteella. Kansallisella tasolla systemaattista turvallisuushavaintojen tiedonkeruuta ei ole, jolloin ei ole myöskään tutkittua tietoa turvallisuuden tilannekuvasta niiden perusteella. Tilannekuvan muodostaminen on tärkeää, jotta voidaan ennakoida ja vähentää oppimisympäristöjen turvallisuuspoikkeamia ja siten kehittää koulujen turvallisuuskulttuuria. Tutkimus vastaa kysymykseen siitä, millainen on perusopetuksen oppimisympäristöjen turvallisuuden tilannekuva henkilökunnan tekemien turvallisuusilmoitusten perusteella.
Henkilökunnan ilmoittamat turvallisuuspoikkeamat koskivat perusopetuksessa ensisijaisesti oppimisympäristön realisoituneita riskejä fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja rakenteellisen turvallisuuden osa-alueilla. Turvallisuuspoikkeamat sijoittuivat yleisimmin fyysisen turvallisuuden osa-alueelle (62% aineistosta), ja tyypillisin poikkeama tässä oli fyysinen väkivalta (69%) kohdistettuna henkilökuntaan tai toiseen oppilaaseen. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että turvallisuuspoikkeamien merkitys koulun turvallisuuskulttuurissa on jatkossa opettajien ja rehtorien perus- ja täydennyskoulutukseen tuotava sisältö.
Tutkimus toteutettiin osana ONNI on turvallinen koulu -hanketta, johon osallistui 20 peruskoulua: 15 pilottikoulua ja viisi kontrollikoulua. Osallistuvat koulut olivat alakouluja, yläkouluja sekä yhtenäiskouluja (vuosiluokat 1–9). Koulut sijaitsivat viidessä maakunnassa ja jakaantuivat oppilasmäärältään kolmeen ryhmään: pienet koulut, alle 100 oppilasta; keskisuuret koulut, 100–400 oppilasta; ja suuret koulut, 400–800 oppilasta. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena, jossa jokaista turvallisuusilmoitusta käsiteltiin omana tapauksenaan ja analysoitiin teemoittelemalla keskeiset piirteet sisällönanalyysin keinoin.
Lisätietoja:
Yliopisto-opettaja Miika Leino, miika.leino@utu.fi
Leino, M., & Lindfors, E. (2024). Oppimisympäristön turvallisuuden osa-alueet ja tilannekuva – Perusopetuksen turvallisuuden hallintaa turvallisuusilmoitusten perusteella. Hallinnon tutkimus, 43(3), 226–245. https://doi.org/10.37450/ht.131217