Koulujen omatoiminen varautuminen niukasti lakisääteisellä tasolla
TIEDOTE
Julkaisuvapaa: 13.12.2024
Tuore tutkimusjulkaisu otsikolla ”Kouluorganisaatioiden turvallisuuskulttuuri omatoimisen varautumisen arvioinnin perusteella – monitapaustutkimus perusopetuksen kouluissa” on julkaistu 13.12. Hallinnon Tutkimuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa perusopetuksen koulujen turvallisuuskulttuurin tasosta omatoimisen varautumisen näkökulmasta. Turvallisuuskulttuurin tason tunnistaminen on edellytys turvallisuuskulttuurin kehittämiselle. Tutkimus toteutettiin kymmenen perusopetuksen koulun omatoimisen varautumisen arviointiraporttien dokumenttianalyysinä. Pelastusalan ammattilaisen laatimissa raporteissa tarkasteltiin koulujen turvallisuusjohtamista, riskienhallintaa, turvallisuusasiakirjoja, turvallisuusosaamista, paloturvallisuutta ja onnettomuuksiin varautumista. Tutkimus vastaa kysymykseen: Millä tasolla perusopetuksen turvallisuuskulttuuri on koulujen omatoimisen varautumisen näkökulmasta tarkasteltuna?
Tutkimus osoittaa, että omatoimisen varautumisen näkökulmasta perusopetuksen koulujen turvallisuuskulttuuri on keskimäärin niukasti lakisääteisellä tasolla. Arvioinnissa parhaiten ja heikoiten menestyneillä kouluilla oli eroja erityisesti turvallisuusjohtamisen osa-alueella. Kaikkiaan koulujen omatoimisen varautumisen heikoin kohta oli onnettomuusriskien toimintaympäristökohtainen tunnistaminen, ja tasalaatuisimmaksi puolestaan osoittautui turvallisuusdokumentaatio. Tutkimuksen perusteella koulut tarvitsevat tukea turvallisuusosaamisensa ja turvallisuuskulttuurinsa kehittämiseen. Kehittämistyöhön tarvitaan ennakoivia, koulun toimintaympäristön huomioivia toimenpiteitä ja toimintamalleja. Ennakoinnin merkityksen ja osaamisen vahvistamiseksi turvallisuuskulttuurin sisältöjä tulisi lisätä opettajien ja rehtorien perus- ja täydennyskoulutukseen.
Tutkimus toteutettiin osana ONNI on turvallinen koulu -hanketta, johon osallistui 20 peruskoulua: 15 pilottikoulua ja viisi kontrollikoulua. Osallistuvat koulut olivat alakouluja, yläkouluja sekä yhtenäiskouluja (vuosiluokat 1–9). Tähän tutkimukseen osallistuneista kouluista kolme oli alakouluja, neljä yläkouluja, kaksi yhtenäiskouluja, ja yksi 5.–9. luokkien koulu. Koulujen oppilasmäärä vaihteli 400–800 oppilaan välillä, ja henkilökunnan jäseniä kouluissa oli 40–80.
Lisätietoja:
Professori Eila Lindfors, eila.lindfors@utu.fi
Lindfors, E., Somerkoski, B., & Korkeaniemi, A. (2024). Kouluorganisaatioiden turvallisuuskulttuuri omatoimisen varautumisen arvioinnin perusteella – monitapaustutkimus perusopetuksen kouluissa. Hallinnon tutkimus, 43(4), 284–300. https://doi.org/10.37450/ht.138682