Oppilaiden turvallisuusilmoitukset käsittelevät fyysistä, psyykkistä ja rakenteellista turvallisuutta
TIEDOTE
Julkaisuvapaa: 15.11.2024
Tuore tutkimusjulkaisu otsikolla ”Piloting Safety Notice Reporting on Comprehensive Education Students” on julkaistu 14.11. Universal Journal of Educational Research -lehdessä.
Tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa käsitys siitä, millaisia turvallisuusilmoituksia perusopetuksen oppilaat vuosiluokilla 1–9 tekevät, ja mille turvallisuuden osa-alueille ne osuvat. Kansallisella tasolla oppilaiden tekemiä turvallisuusilmoituksia ei kerätä. Oppilaat muodostavat merkittävän osan kouluyhteisön jäsenistä, jolloin onkin ensiarvoisen tärkeää kerätä turvallisuusilmoituksia myös oppilailta. Ilmoitukset tarjoavat tärkeää tieta turvallisuuskulttuurin kehittämiseen. Tutkimus vastaa kysymykseen siitä, minkälaiset oppilaiden tekemät turvallisuushavainnot ylittävät ilmoituskynnyksen koulun sisäisessä turvallisuustiedonkeruussa.
Oppilaiden ilmoittamat turvallisuushavainnot osuivat fyysisen, psyykkisen ja rakenteellisen turvallisuuden osa-alueille. Ilmoitetut turvallisuuspoikkeamat sijoittuivat yleisimmin rakenteellisen turvallisuuden osa-alueelle (26 % aineistosta), ja tyypillisin havainto oli yleinen rakenteellisen turvallisuuden poikkeama, kuten rikkoutuneet kiinteistön osat. Tutkimus osoittaa tarpeen laajemmalle turvallisuuskasvatukselle peruskouluissa, missä tärkeänä osana on oppilaiden entistä vahvempi osallistaminen osaksi turvallisuuskulttuuria. Yksi oleellinen työkalu tähän on turvallisuusilmoitusten tekeminen.
Tutkimus toteutettiin osana ONNI on turvallinen koulu -hanketta, johon osallistui 20 peruskoulua: 15 pilottikoulua ja viisi kontrollikoulua. Osallistuvat koulut olivat alakouluja, yläkouluja sekä yhtenäiskouluja (vuosiluokat 1–9). Koulut sijaitsivat viidessä maakunnassa ja jakaantuivat oppilasmäärältään kolmeen ryhmään: pienet koulut, alle 100 oppilasta; keskisuuret koulut, 100–400 oppilasta; ja suuret koulut, 400–800 oppilasta. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena, jossa jokaista turvallisuusilmoitusta käsiteltiin omana tapauksenaan ja analysoitiin teemoittelemalla keskeiset piirteet sisällönanalyysin keinoin.
Lisätietoja:
Yliopisto-opettaja Miika Leino, miika.leino@utu.fi
Leino, M., Lindfors, E., & Luukka, E. (2024). Piloting Safety Notice Reporting on Comprehensive Education Students. Universal Journal of Educational Research, 12(5), 114–123. https://doi.org/10.13189/ujer.2024.120503