Oppilaitosten kriisijohtamisessa vuorovaikutus keskeistä
TIEDOTE
Julkaisuvapaa: 6.11.2024
Tuore tutkimusjulkaisu otsikolla”Exploring crisis management measures taken by school leaders at the unpredictable crisis – case COVID-19” on julkaistu 30.10. Journal of Educational Change–lehdessä.
Vuonna 2020 Covid-19-viruksen äkillinen leviäminen aiheutti yllättävän kriisitilanteen oppilaitoksiin. Oppilaitosten johtajien kriisijohtamisen toimet nousivat merkittävään rooliin, kun toimintaa pyrittiin jatkamaan uudessa muuttuneessa tilanteessa, johon oppilaitokset eivät olleet varautuneet. Koulut joutuivat muuttumaan etäopetusta antaviksi yksiköiksi, mikä paitsi pakotti luomaan täysin uudet toimintamallit opetuksen suhteen, myös heikensi oppilaiden ja opettajien hyvinvointia merkittävästi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda ymmärrystä oppilaitosten johtajien tehtäväkentästä koronakriisin ensimmäisinä kuukausina vuonna 2020. Koronakriisin aiheuttama tilanne näyttäytyi kouluille kriisinä, ja siksi koulunjohtajien kriisijohtamisen toimenpiteet nousivat merkittävään rooliin. Koronakriisin muodostama uhka koulujen turvallisuudelle oli monitahoinen. Tutkimuksen pääkysymys oli: Mitä kriisijohtamisen tehtäviä koulunjohtajat kohtasivat koronakriisin ensimmäisinä kuukausina vuonna 2020?
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen. Synteesin pohjalta voidaan todeta, että koulunjohtajien kriisijohtamisen toimet keskittyivät neljään päätehtävään: organisaation ylläpitämiseen, opettajien toimintakunnon ylläpitämiseen ja oppilaiden opiskelukyvyn ylläpitämiseen ja vuorovaikutukseen ulkopuolisten tahojen kanssa. Vuorovaikutuksesta muodostui tärkeä keino selvitä kriisitilanteesta. Emotionaalisen tuen tarjoaminen ja henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen niin opettajien kuin oppilaidenkin osalta olivat merkittäviä toimenpiteitä. Yhteiskunnallisessa kriisissä vuorovaikutusta tuli ylläpitää myös oppilaitoksen ulkopuolisiin tahoihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella koulujen kriisinkestävyydessä on kehitettävää. Kriisisuunnitelmien laatiminen erilaisten skenaarioiden varalta on kouluille tärkeää, jotta kriiseihin voitaisiin varautua ja selvitä niistä paremmin.
Lisätietoja:
Tohtorikoulutettava Jussi-Pekka Peltola, Turun yliopisto, jpspel@utu.fi
Peltola, J.-P., Lindfors, E., & Luukka, E. (2024). Exploring crisis management measures taken by school leaders at the unpredictable crisis – case COVID-19. Journal of Educational Change. https://doi.org/10.1007/s10833-024-09516-x