Oppilaitosturvallisuustyö mentorin silmin

Kehittämistyö ruotsinkielisissä pilottikouluissa on tullut päätökseen kevätlukukauden loppuessa. Pyysimme koulujen mentoria Helga Rajalaa jakamaan kokemuksiaan koulujen kanssa tehdystä yhteistyöstä oppilaitosturvallisuuden kehittämiseksi.

Mentori Helga Rajala ONNI-hankkeen telttapaikalla SuomiAreenan Kansalaistorilla.

Turvallinen koulu on turvallinen kaikille, niin oppilaille kuin henkilökunnallekin, korostaa Rajala.

Millaista kehittämistyö koulujen kanssa on ollut? Missä asioissa olette tehneet yhteistyötä?

Olen toiminut mentorina kahdessa pilottikoulussa, ja yhteistyö on sujunut hyvin. On ollut tärkeää laatia aikataulut vierailuilleni varhaisessa vaiheessa ja selventää, mitä koulujen tulee tehdä ja miten valmistautua vierailuihini. Vierailujen yhteydessä olen tavannut rehtorin ja turvatiimien kanssa. Olemme keskustelleet erilaisista toimenpiteistä, kuten vuosittaisesta turvallisuuden kehittämissuunnitelmasta, vuosikellosta, Yhdenvertaisen puuttumisen oppaasta (YPO) ja oppilaiden osallistamisesta. Lisäksi olen osallistunut fokusryhmäkeskusteluun syksyllä ja keväällä. Olin myös paikalla, kun koulujen fyysistä turvallisuutta tarkasteltiin omatoimisen varautumisen arvioinneissa (OVA). Pilottikouluni toivoivat henkilöstölleen täydennyskoulutusta, ja olin mukana niitä järjestettäessä. Koulut ovat ottaneet ilolla vastaan tilaisuuden pysähtyä tärkeän aiheen äärelle keskustelemaan vaikkapa pullakahvien merkeissä.

Kahden pilottikoulun lisäksi olen toiminut mentorina yhdelle kontrollikoululle. Kontrollikoulussani olen ollut mukana omatoimisen varautumisen arvioinneissa sekä kevään fokusryhmäkeskustelussa. Lisäksi olen muun muassa toimittanut heijastimia koulun oppilaille. Kohtaamiset pienten tuliaisten äärellä ovat olleet tässäkin tärkeitä paikkoja rakentaa keskustelua turvallisuudesta sekä koulun henkilökunnan että oppilaiden kanssa.

Mikä on ollut tärkeintä työssäsi mentorina? Onko jokin ollut haastavaa?

Tärkein tehtäväni oli muistuttaa pilottikouluja interventioon liittyvien toimenpiteiden suorittamisesta. Vaikeinta oli olla antamatta valmiita vastauksia ja antaa koulujen itsensä ajatella sekä tehdä päätös. Prosessia on ollut mielenkiintoista seurata ja huomata, että turvallisuus on alkanut kulkea heidän työssään yhteisenä ajatuksena.

Kuinka koulut ovat mielestäsi onnistuneet edistämään turvallisuuttaan?

Koulut hyötyivät suuresti ensimmäisestä omatoimisen varautumisen arvioinnista, jossa tuotiin esille konkreettisia fyysisen turvallisuuden puutteita. Näitä turvallisuuspuutteita on sittemmin korjattu hyvin ja koulut ovat saaneet apua myös kunnan tekniseltä puolelta. Toisaalta koulujen on ollut vaikeampi korjata puutteita dokumentaatiossaan, mikä on ymmärrettävää, koska fyysisten puutteiden korjaamiseen on käytetty paljon aikaa. Kouluilla ollaan kuitenkin tietoisia tilanteesta, ja ensi lukuvuonna asialistalla on keskittyä dokumentoinnin päivittämiseen.

Yksi tärkeä parannus on oppilaiden ottaminen mukaan koulun turvallisuustyöhön. Pilottikoulut ovat hyötyneet suuresti oppilaiden osallistamisesta, ja uskon tämän toiminnan jatkuvan tulevaisuudessa entistä vahvemmin. Lisäksi pilottikoulut ovat saaneet uudenlaisen ajattelutavan turvallisuudesta. Turvallisuus on saanut suuremman, tiedostetumman tilan henkilökunnan ja oppilaiden arjessa. Pilottikouluillani ei ole ollut kurinpito-ongelmia, joten en osaa ottaa kantaa tämän osa-alueen edistymiseen.

Mitkä ovat suurimmat haasteet, joita koulut kohtaavat turvallisuustyössä?

Pienissä kouluissa rehtori joutuu yksin ottamaan paljon vastuuta, koska ei ole kollegoja, joiden kanssa jakaa vastuuta. Pienten koulujen rehtoreille tulisi saada jäsennellympää ohjausta, jotta he tietäisivät paremmin, mitä tehdä turvallisuuden eteen erityisesti suuronnettomuuksien varalta. Kunnan teknisen puolen henkilöstön tulisi ottaa enemmän vastuuta koulujen fyysisestä turvallisuudesta. Lisäksi koulun sisällä on tärkeää rakentaa turvallisuuskulttuuria ja huolehtia, että kaikki yhteisöön kuuluvat noudattavat annettuja sääntöjä.

Millaisia terveisiä haluaisit lähettää kouluille, jotka työskentelevät päivittäin turvallisuuden edistämiseksi?

Koulu on työympäristö monille ihmisille. Jokaisella on oikeus turvalliseen työympäristöön – vuoden jokaisena päivänä! Jos koulussa on ongelmia, puhu huolestasi kollegoiden kanssa. Vain tunnistamalla ongelmat voidaan saavuttaa muutos!