Palotutkimuksen päivät 2023: Tuurilla vai taidolla? – Turvallisuusjohtaminen perusopetuksen koulujen omatoimisen varautumisen arvioinnin (OVA) perusteella

Tapahtuma:

Palotutkimuksen päivät 5.-6.9.2023 Helsingissä.

Otsikko:

Tekijät:

M. Waitinen, E. Lindfors, B. Somerkoski

Abstrakti:

Tähän tutkimukseen on valittu omatoimisen varautumisen arvioinnin kolme turvallisuusjohtamisen osa-aluetta: vastuunjako, omatoiminen valvonta ja turvallisuuspuutteisiin reagoiminen. Tutkimusjoukkona on kymmenen suomalaista perusopetuksen koulua.
Omatoiminen varautuminen määritellään pelastuslaissa [1]. Velvoitteen toteuttaminen edellyttää organisaatiolta onnettomuusriskien tunnistamista ja arviointia, menetelmiä tunnistettujen riskien ehkäisemiseksi sekä toimintavalmiutta onnettomuustilanteissa. Tutkimus on osa laajempaa ONNI on turvallinen koulu -tutkimus- ja kehittämishanketta, jota koordinoi Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opettajankoulutuslaitos. Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilastojen mukaan vuosina 2013–2017 Suomessa raportoitiin opetusrakennuksissa 530 tulipalotilannetta eli keskimäärin kaksi paloa tai palovaaraa viikossa [2]. Kouluissa harjoitellaan melko yleisesti turvallista poistumista tulipalotilanteiden varalta. Sen sijaan koulun johdon kyky ehkäistä onnettomuuksia jää usein vähemmälle huomiolle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on rakentaa ymmärrystä siitä, millä tasolla perusopetuksen koulujen turvallisuusjohtaminen on. Turvallisuusjohtaminen on keskeinen osa-alue koulun turvallisuuskulttuuria ylläpidettäessä ja kehitettäessä. Tutkimus vastaa kysymykseen, mitä turvallisuusjohtamisen heikkouksia ja vahvuuksia perusopetuksen koulujen turvallisuusjohtamisessa on havaittavissa omatoimisen varautumisen arvioinnin perusteella.

Lisätietoa:

Palotutkimuksen päivät 2023 -konferenssi

Waitinen, M., Lindfors, E. & Somerkoski, B. (2023). Tuurilla vai taidolla? – Turvallisuusjohtaminen perusopetuksen koulujen omatoimisen varautumisen arvioinnin (OVA) perusteella. Pelastustieto, 115–210. https://www.spek.fi/wp-content/uploads/2023/08/Palotutkimuksen_paivat_2023.pdf