Perusopetuksen oppilaiden turvallisuusosaamisesta

Artikkeli kokoomateoksessa:

Lindfors, E., Somerkoski, B., Kärki, T., & Kokki, E. (2017).  Perusopetuksen oppilaiden turvallisuusosaamisesta. Teoksessa M. Kallio, R. Juvonen & A. Kaasinen (toim.), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (ss. 109–126). http://hdl.handle.net/10138/229862

Tiivistelmä:

Artikkelissa tarkastellaan perusopetuksen oppilaiden turvallisuusosaamista: tietoja, taitoja ja asenteita (N=376), joita on tutkittu aiemmin vain vähän. Vaikka turvallisuusosaaminen oli tulosten mukaan keskimääräisesti hyvällä tasolla, tyttöjen ja poikien, luokka-asteiden ja yksittäisten koulujen välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja. Erot varmistettiin analyysissä parametrisin ja epäparametrisin menetelmin. Poikien tyttöjä ja yläkoululaisten alakoululaisia tilastollisesti merkitsevästi heikompi turvallisuusasenne aiheuttaa huolta. Tulokset herättävät pohtimaan erityisesti yläkoulussa toteutettavaa turvallisuuskasvatusta, jonka sisältöjä tulee tarkastella jatkossa laajasti suhteessa eri-ikäisten oppilaiden tarpeisiin ja heidän elämänpiiriinsä. Koulun turvallisuuskulttuurin ja turvallisuuskasvatuksen vuorovaikutteiseen suhteeseen kuuluu, että turvallisuutta toteutetaan ja opitaan kouluissa kokemuksellisesti ja ilmiölähtöisesti.

Lue lisää:

http://hdl.handle.net/10138/229862