”Pitää lapsiin valaa se usko, että me oikeasti seistään sun rinnalla” – epäsuoran kouluväkivallan ilmeneminen ja puuttumiskeinot Uudenmaan peruskouluissa

Opinnäytetyö:

Klemola, A. & Saastamoinen, S. (2022). Pitää lapsiin valaa se usko, että me oikeasti seistään sun rinnalla – epäsuoran kouluväkivallan ilmeneminen ja puuttumiskeinot Uudenmaan peruskouluissa. Opinnäytetyö. Laurea-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429808

Tiivistelmä:

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin epäsuoraan ja usein pitkittyneeseen kouluväkivaltaan puututaan peruskouluissa Uudenmaan alueella. Tavoitteena oli koota ja levittää hyviksi havaittuja käytäntöjä epäsuoraan kouluväkivaltaan puuttumiseksi. Tutkimuskysymykset keskittyivät siihen, miten epäsuoran kouluväkivallan tunnistaa ja miten tilanteisiin kouluissa puututaan. Lisäksi kysyttiin, millaista tukea kuraattorit toivovat epäsuoriin kouluväkivaltatilanteisiin.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan epäsuoran kouluväkivallan ilmenemismuotoja ja laajuutta. Opinnäytetyössä käytetään tietoisesti kouluväkivallan käsitettä koulukiusaamisen synonyymina kuvaamaan tarkemmin ilmiön laajuutta ja vakavia seurauksia. Kouluväkivallan tunnistamisen edellytyksenä on ymmärtää ilmiöön liittyviä rooleja sekä yhteisöllisyyden merkitystä kouluissa. Moniammatillinen yhteistyö on pitkittyneisiin kouluväkivaltatilanteisiin puuttumisessa välttämätöntä.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Opinnäytetyön aineistonkeruuta varten haastateltiin kuutta kuraattoria teemahaastatteluin, ja tarkasteltiin kouluväkivallan ilmiötä erityisesti 5–6-luokkalaisten keskuudessa. Analyysitapana oli sisällönanalyysi, jossa käytettiin teemoittelua. Tutkimustulokset osoittavat, että epäsuoraa kouluväkivaltaa on haastava tunnistaa kouluissa tai siihen puututaan liian myöhään. Yhteistyötä sekä arvokeskustelua kodin ja koulun välillä tulisi lisätä, samoin kun avointa keskustelua inkluusiosta. Yhteisöllisyyden kehittäminen on merkittävässä osassa kouluväkivallan ehkäisevässä työssä, sillä puuttuminen koettiin helpommaksi turvallisessa ja avoimessa kouluyhteisössä. Kouluväkivaltatyöhön tarvitaan lisää aikaa ja resursseja, jotta koulujen kiusaamisen vastainen työ saataisiin osaksi koulun arkea koko kouluyhteisön yhteiseksi toiminnaksi.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että ennaltaehkäisyn sekä tunnistamisen tukeminen on merkittävää. Kiusaamistilanteiden puuttumiseen kuuluvaa seurantaa on tehtävä säännöllisesti ja tarpeeksi pitkään tilanteiden jälkeen. Kouluväkivaltatilanteita selvitettäessä on tärkeää työskennellä koko luokan kanssa, jotta puuttuminen olisi riittävän tehokasta. Kehittämisehdotuksina kuraattoreilla ja koulusosionomeilla tulee olla selkeä työnjako, tunnistamista tulee helpottaa ja yhteistyötä kodin sekä koulun välillä pitää tiivistää. Kehittämisen konkreettisena tuotoksena koulujen käyttöön tehtiin huoneentaulu, jonka avulla sekä koulujen henkilökunta että oppilaat voisivat tunnistaa epäsuoran kouluväkivallan eri muodot helpommin. Tunnistamisen myötä kouluväkivaltaan puuttuminen helpottuu, ja tilanteet tulevat aiempaa varhaisemmassa vaiheessa ilmi.

Lisätietoa: