Toistuvan käytännön harjoittelun merkitys organisaation toimijoiden paloturvallisuusosaamisessa – tarkastelussa opettajankoulutus

Artikkeli:

Waitinen, M., Lindfors, E., Somerkoski, B., & Hilmola A. (2021). Toistuvan käytännön harjoittelun merkitys organisaation toimijoiden paloturvallisuusosaamisessa – tarkastelussa opettajankoulutus. Pelastustieto, 23–27. https://www.spek.fi/wp-content/uploads/2021/08/PTP_2021.pdf

Tiivistelmä:

Artikkeli tarkastelee opettajaopiskelijoiden ja opettajankouluttajien paloturvallisuusosaamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa organisaation jäsenen paloturvallisuusosaamista tarkastellaan taitojen ja riskiperusteisen toiminnan avulla. Tarkastelun keskiössä on harjoittelun merkitys paloturvallisuusosaamisen tasoa arvioitaessa. Tutkimus pohjautuu OPETURVA II -hankkeen
laajempaan tutkimusaineistoon, josta tässä raportoidaan turvallisuusharjoitteluun liittyvä osuus. Tutkimuksen tulosten perusteella käytännöllisen harjoittelun merkitys on paloturvallisuuden osaamisen kehittymisessä ratkaisevan tärkeässä roolissa. Tilastollisesti erittäin merkitsevästi voitiin todeta, että osallistuminen käytännölliseen paloturvallisuusopetukseen viimeisen vuoden aikana lisäsi paloturvallisuusosaamisen tasoa sitä enemmän, mitä useampaan harjoitukseen vastaaja oli osallistunut.

Lisätietoa:

http://hdl.handle.net/10138/341199