Artikkeli kokoomateoksessa:

Lindfors, E. (2012). Turvallinen oppimisympäristö, oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri ja turvallisuuskasvatus – käsitteellistä pohdintaa ja kehittämishaasteita. Teoksessa E. Lindfors (toim.), Kohti turvallisempaa oppilaitosta! Oppilaitosten turvallisuuden ja turvallisuuskasvatuksen tutkimus− ja kehittämishaasteita (ss. 12–28). OPTUKE & Tampereen yliopisto. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8789-7

Tiivistelmä:

Turvallisuus voidaan ymmärtää ympäristön turvallisuutena, yksilön kokemuksena tai näiden suhteena, uhan arviointina, riskin hallintana ja sitä kautta turvattomuuden poissaolona. Turvallisuus ja oppilaan kokema turvallisuuden tunne ovat keskeisiä hyvän oppimisympäristön tunnusmerkkejä. Hyvä oppimisympäristö on innostava, kannustava ja toiminnallinen. Hyvässä oppimisympäristössä aktiiviset toimijat, oppijat ja opettajat, kohtaavat toisensa vuorovaikutuksessa. Oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri määrittelee suhtautumista turvallisen oppimisympäristön eri osatekijöiden huomioimiseen ja toteuttamiseen.

Oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri jäsentyy toisaalta yksilön käsityksinä, arvoina, asenteina ja rooleina toisaalta organisaation sääntöinä, normeina, vuorovaikutuksena, ilmapiirinä ja toimintamalleina. Turvallisuus ja turvallisuuskulttuuri sekä turvallisuuskasvatuksen opetussisällöt ovat oppilaitoksissa erityisellä sijalla. Toisaalta oppilaitoksen edellytetään oleva turvallinen oppimisympäristö ja antavan mallin hyvän turvallisuuskulttuurin ylläpitämisestä arjen toimintakulttuurina, toisaalta oppilaitoksen tulee opetussuunnitelman mukaan opettaa turvallisuutta.

Artikkelissa tarkastellaan turvallisuutta oppimisympäristön näkökulmasta, oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin ilmenemisen ja toteuttamisen näkökulmasta. Samalla pohditaan myös turvallisuuskasvatuksen ja opettajankoulutuksen roolia turvallisen oppimisympäristön toteutumisessa. Turvallisuuskulttuuri määrittelee lopulta sen, miten turvallisen oppimisympäristön oppilaitos tarjoaa, ja miten se ohjaa lapset ja nuoret huomioimaan turvallisen toimintakulttuurin: kysymys on tiedostamisen, välittämisen ja puuttumisen kulttuurista.

Lisätietoa: