Turvallisuuspedagogiikka ainedidaktiikan virrassa – Safety pedagogic content in the Finnish National Core Curriculum

Artikkeli kokoomateoksessa:

Somerkoski, B. & Lindfors, E. (2021). Turvallisuuspedagogiikka ainedidaktiikan virrassa – Safety pedagogic content in the Finnish National Core Curriculum. In E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti & J. Hanska (eds.) Opetuksen ja oppimisen ytimessä [In the core of teaching and learning]. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia [Publications of the Finnish Research Association for Subject Didactics. Publications in Subject Didactics], 19, 53–78. http://hdl.handle.net/10138/333969

Tiivistelmä:

Artikkeli käsittelee perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (POPS 2014) kirjattuja turvallisuussisältöjä. Empiirinen osa on toteutettu teoriaohjaavana dokumenttianalyysina. Tutkimusaineistoksi valittiin kymmenen turvallisuussisällöiltään kriittistä oppiainetta, joiden opetussuunnitelmien tavoite- ja sisältötekstejä jäsennettiin Turvallisuuskasvatuksen viitekehys -mallin (OPTUKE 2012) perusteella. Turvallisuussisältöjä oli kattavasti ympäristöopissa ja terveystiedossa. Taito- ja taideaineista tutkijoiden huomio kiinnittyi erityisesti kuvataiteisiin, joissa turvallisuussisältöjä oli huomattavan vähän. Opetussuunnitelmatekstien analyysissa havaittiin, että turvallisuusaiheissa korostui henkinen ja fyysinen hyvinvointi sekä vuorovaikutusasiat.

Lisätietoa:

http://hdl.handle.net/10138/333969