Yläkoulun turvakurssi – turvallisuus osaksi arkielämää

Artikkeli kokoomateoksessa: 

Lindfors, E. & Myllö, T. (2012) Yläkoulun turvakurssi – turvallisuus osaksi arkielämää. Teoksessa E. Lindfors (toim.), Kohti turvallisempaa oppilaitosta! Oppilaitosten turvallisuuden ja turvallisuuskasvatuksen tutkimus− ja kehittämishaasteita (ss. 190–203). OPTUKE & Tampereen yliopisto. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8789-7

Tiivistelmä:

Yhteiskunnan turvallisuusstrategia (Valtioneuvoston periaatepäätös 2010) korostaa kansalaisten turvallisuutta sekä normaali- että poikkeusoloissa. Sisäisen turvallisuuden ohjelman (2008) tavoitteena on, että Suomi olisi Euroopan turvallisin maa vuonna 2015. Koulu-uhkaukset ja koulusurmat ovat nostaneet oppilaitosten turvallisuuskulttuurin ja opettajien ja oppilaiden turvallisuusosaamisen huomion kohteeksi. Opetussuunnitelma korostaa turvallisuutta yhtenä perusopetuksen oppiaineita integroivana aihekokonaisuutena (POP 2004). Kaikki tämä edellyttää perusopetuksen turvallisuutta käsittelevän opetuksen arviointia ja edelleen kehittelyä.

Tämän artikkelin tavoitteena on pohtia yläkoulun turvallisuuskasvatuksen toteuttamista ns. yläkoulun turvakurssin muodossa. Opetusta, jonka sisältönä on turvallisuus eri muodoissaan ja osa-alueinaan, kutsutaan turvallisuuskasvatukseksi. Kurssi toteutui OPTUKE-verkoston pilottikokeiluna.

Artikkelissa taustoitetaan aiempien tutkimusten valossa nuorten käsityksiä koulusta, opiskelusta ja turvallisuudesta. Sen jälkeen esitellään yläkoulun turvakurssin tavoitteiden muotoutuminen ja kurssin toteutus. Lopuksi arvioidaan turvakurssin onnistumista suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Keskeinen johtopäätös on, että ilmiölähtöinen ja toiminnallisesti toteutettu yläkoulun turvakurssi vastaa nuoren haluun opetella itselleen tärkeitä asioita. Oppilaat voidaan ottaa mukaan oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin aktiiviseen kehittämiseen heille itselleen mielekkäällä tavalla

Lue lisää: 

http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8789-7