Antenatal inflammation and brain pathology in preterm infants

Hur en inflammation under graviditeten påverkar prematurbarnens prognos

Bakgrund

Inflammation i moderkakan är en av de största riskfaktorerna för att barnet föds för tidigt. Inflammationen förknippas även med komplikationer i hjärnan hos prematurbarn och prognosen för barnets utveckling. Syften: Syftet med denna doktorsavhandling var att utreda huruvida det finns en koppling mellan inflammation i moderkakan och, å andra sidan, hjärnskada och hjärntillväxt, hjärnvolym samt hörselbanornas struktur och funktion hos prematurbarn. Dessutom var syftet att utreda  samband mellan den individuella immunresponsens aktivitet och inflammation i moderkakan, inflammatoriska sjukdomar och patologiska ändringar i hjärnan hos nyfödda.

Undersökta barn

I undersökningen ingick prematurbarn som var födda på Åbo universitetscentralsjukhus 1/2001–12/2006 och vägde mindre än 1501 g, samt prematurbarn som var födda efter 4/2004 före graviditetsvecka 32.

Metoder

Bakgrundsinformation om undersökningsbarnen samlades med enkäter och ur moderns och barnets epikriser. Moderkakorna bevarades och inflammationsändringar analyserades mikroskopiskt. Genotyper av interleukin-6 (IL-6) undersöktes i blodprov. Prematurbarnets hjärna undersöktes med ultraljud under sjukhusvistelsen och vid beräknat förlossningsdatum, då hjärnan även undersöktes med magnetisk resonanstomografi. Reaktionspotentialer till hörselretningar (BAEP) undersöktes inom två månader från det beräknade förlossningsdatumet.

Resultat

Inflammation i moderkakan utgjorde inte i sig en riskfaktor för patologiska ändringar i hjärnan eller hjärnans små delvolymer. Inflammationen i moderkakan verkade inte heller orsaka ändringar i hörselbanornas struktur eller funktion. Den genetiska regleringen (IL-6 polymorfism) av den individuella immunresponsens aktivitet hade ett samband med risken att få inflammation i moderkakan och sepsis. IL-6 polymorfism hade ingen koppling till patologiska ändringar i hjärnan men däremot hade polymorfismen en koppling till mindre volym av de djupa kärnorna i grå hjärnsubstans.