Early relationship between very preterm infant and mother: The role of infant, maternal and dyadic factors

De tidiga interaktionsförhållandena mellan modern och prematurbarn med mycket låg födelsevikt

Syften

Syftet med denna undersökning var att undersöka huruvida det tidiga interaktionsförhållandet mellan modern och prematurbarn med mycket låg födelsevikt skiljer sig från det mellan modern och ett fullgånget barn. Därtill utreddes de faktorer som möjligen ökar risken för problem i interaktionsförhållandet mellan mödrar och prematurbarn (bl.a. moderns depression och barnets svaga fysiska tillstånd) samt skyddande faktorer som stöder utvecklingen av ett bra interaktionsförhållande (bl.a. hur föräldern sköter barnet och familjens socioekonomiska situation).

Undersökta barn

I undersökningarna ingick 42 prematurbarn med mycket låg födelsevikt och 46 fullgångna friska barn som en kontrollgrupp. Samtliga barn var enlingar och förstfödda för sina antingen finsk- eller svenskspråkiga mödrar. Den tidiga interaktionen bedömdes genom att analysera en inspelad interaktionssituation (PC-ERA) i 6 och 12 månaders korrigerad ålder. Moderns uppfattningar om barnet undersöktes med en intervju (WMCI) i 12 månaders korrigerad ålder. Hur föräldern skötte barnet undersöktes med hjälp av en dagbok (Baby Day Diary) i 5 månaders korrigerad ålder. Därtill undersöktes moderns depression med frågeformulär (EPDS) då barnet var i 6 och 12 månaders ålder.

Resultat

Resultaten visade att det tidiga interaktionsförhållandet mellan modern och prematurbarn med mycket låg födelsevikt inte skiljer sig avsevärt från det mellan modern och ett fullgånget barn. Därtill visade resultaten att det finns ett samband mellan ett bra interaktionsförhållande och det att barnet hålls i famnen. Moderns depression utgör en risk för utvecklingen av det tidiga interaktionsförhållandet mellan modern och prematurbarn med mycket låg födelsevikt.