Tiedote koronatilanteesta normaalikoulussa

Rauman normaalikoulussa on todettu kahdella oppilaalla koronavirustartunnat perjantaina 5.2. Oppilaat ovat osallistuneet oireettomina opetukseen. Tartunnan lähde vaikuttaa tehtyjen selvitysten perusteella olevan koulun ulkopuolelta eikä tartunnoilla ole todettu olevan yhteyttä toisiinsa.

Altistuneita on yhteensä 40, joista kuusi kuuluu henkilökuntaan. Heidät asetetaan 14 päiväksi karanteeniin viimeisestä altistumispäivästä laskien.

Asiasta on tiedotettu altistuneiden oppilaiden huoltajille ja kaikille koulun oppilaiden vanhemmille Wilma-viestillä perjantaina 5.2. myöhään illalla. Rauman tartuntatautiviranomaiset ovat huoltajiin henkilökohtaisesti yhteydessä lauantain 6.2. aikana.

Koulu järjestää karanteeniin määrätyille oppilaille etäopetuksen. Muiden oppilaiden ja henkilökunnan osalta koulutyö jatkuu normaalisti.

Karanteeni ei koske altistuneen perheenjäseniä ja he saavat liikkua normaalisti. Jos karanteeniin määrätty sairastuu, hänet on vietävä testiin ja tällöin perheenjäsenten tulee odottaa kotona testivastausta. Kun karanteeniin määrätty on lapsi, toinen vanhemmista voi olla hänen kanssaan kotona ja tartuntatautipäiväraha korvaa tällöin ansionmenetykset, jos etätyö omalta työpaikalta ei onnistu. Oireettomia ei ole syytä testata. Testauksen avulla ei voida lyhentää karanteeniaikaa.

Koronavirusinfektion tavanomaisin itämisaika on noin 4–5 vuorokautta, mutta se vaihtelee 1–14 vuorokauden välillä. Jos altistuneella on vähäisiäkin oireita, kuten nuhaa, yskää, kurkkukipua, kuumetta, haju- tai makuhäiriötä tai joissakin tapauksissa ripulia, on tärkeää hakeutua testiin viiveettä.