”Olet superi, just tollasena, kun olet.”

Koulussamme vieraili 14.9.2022 Vilichili2 eli raumalainen, sosiaalisen median moniosaaja Vili Lehtelä. Hän on tunnettu kiusaamisen vastaisista videoistaan ja kertoikin 6.-9. luokkalaisille kiusaamisesta ja erityisesti somekäyttäytymisestä. Lisäksi Vilichili2 piti oman puheenvuoronsa yläluokkien vanhempainillassa. Hän kertoi vanhemmille, miten somemaailma nykypäivänä toimii. Vili keskittyi erityisesti siihen, miten TikTok toimii, miten sitä voi hyödyntää ja miten TikTokissa voi rajoittaa negatiivisia/haitallisia videoita.

Kiitos Vili mielenkiintoisesta puheenvuorosta!

Vilin löydät Instagramista: vilichili, Facebookista: Vili Lehtelä tai TikTokista: vilichili2

Mitä oppilaille jäi mieleen?

Kiusaajalla on aina jokin syy kiusaamisen takana. Se ei anna lupaa kiusaamiseen tai tee siitä hyväksyttävämpää, mutta on tärkeää pysähtyä miettimään kiusaamisen taustalla olevia syitä. On tärkeää kysyä kiusatun lisäksi myös kiusaajalta, että mitä hänelle kuuluu. Pitää kohdata sekä kiusattu että kiusaaja keskustelemalla ja kuuntelemalla.

Kaikki nettiin laitettu jää nettiin, myös tyhmät kommentit. Ne voivat nousta esille vielä vuosienkin jälkeen. ”Jos aiot kommentoida tyhmää, älä kommentoi. Se vainoaa sua..”

Yhteistyössä ja positiivisuudessa on voimaa. ”Hyvät kommentit, sanat ja teot nostavat muita ylös, samalla nostaen sua itseäs ylös.”

”Älä jää vaikean tuntuisen olosi kanssa yksin!” Käy vetämässä hihasta ja kerro opettajalle, vanhemmalle tai muulle luotettavalle aikuiselle olostasi.

Kiusaajalla on itsellä huono olla. Kiusaamisen takana on aina jokin syy, eikä syy ole kiusatussa vaan kiusaajassa.

”Syy kiusaamiseen ei ole sussa!

Sussa ei oo mitään vikaa! – Ei – mitään – vikaa!”

Lisää kouluvierailusta voit lukea 21.9.2022 ilmestyvästä Raumalaisesta.