Mikä suojaa – mikä haavoittaa? Ilmainen seminaari uusimmista tutkimustuloksista sote-alan ammattilaisille

20.11.2025

Seminaaripäivässä esitellään FinnBrainin ja InterLearn-hankkeen tutkimustuloksia lapsen kehityksestä, hyvinvoinnista ja oppimisesta sekä
taustalla olevista suojaavista ja haavoittavista ympäristötekijöistä. Osassa esityksiä pohditaan myös tutkittujen ilmiöiden taustalla olevia biologisia
mekanismeja. Päivä on suunnattu lasten, nuorten ja perheiden parissa työtä tekeville ammattilaisille.

Aika: 20.11.2025 klo 9-16
Paikka: Luentosali Edu1, Educarium, Assistentinkatu 5, Turku tai etänä

Ohjelma:

9.00–9.30
15-vuotias FinnBrain syntymäkohorttitukimus
Lasten- ja nuorisopsykiatri, professori Linnea Karlsson

9.30–11.15
Varhaiset suojaavat ja haavoittavat ympäristötekijät:

Isien ja äitien masennus-ja ahdistusoireiden kulku
raskausajasta taaperoikään FinnBrain-aineistossa
Lasten ja nuorten psykologi, professori Riikka Korja &
psykologi, dosentti Eeva-Leena Kataja

Ympäristön ennustettavuus ja vanhemman emotionaalinen
saatavillaolo kehityksen suojaavina tekijöinä
Lasten ja nuorten psykologi, professori Riikka Korja & lasten ja
nuorten psykologi, PsT Hetti Lahtela

Varhaiskasvatuksen merkitys kasvuympäristönä
Erikoistutkija, KM, FT Katja Tervahartiala

11.15–12.15 Lounas (omakustanteinen)

12.15–14.00
Lasten yksilölliset kehityspolut ja niiden sidokset toisiinsa
vauvavaiheesta esikouluikään: Kieli ja päättelykyky,
toiminnanohjaus, uni, mielenterveys
Puheterapeutit, väitöskirjatutkijat Denise Ollas-Skogster, Essi
Saloranta, Kiia Kurila & Pihla Saaristo, psykologit,
väitöskirjatutkijat Pauliina Juntunen, Venla Huovinen & Anniina
Karonen, neuropsykologi, PsT Eeva Eskola, neuropsykologi,
PsT Fiia Takio, professori Elina Mainela-Arnold

14.00–14.30 Kahvi ja posterit

14.00–15.30
Tulevaisuuden näkymät ja alustavia tuloksia 9-vuotiaiden
aineistosta:

Haitalliset lapsuuden kokemukset (ACEs) ja myöhempi terveys
Psykologi, dosentti Eeva-Leena Kataja

Oppimiseen liittyvät tunteet ja koulusuoriutuminen
Lasten ja nuorten psykologi, PsT Elisabeth Nordenswan

Kouluympäristön merkitys lapsen hyvinvoinnille ja oppimiselle
Erikoistutkija, KM, FT Katja Tervahartiala

15.30–16.00 Loppukeskustelu

Ilmoittaudu lähikoulutukseen
Ilmoittaudu etäkoulutukseen