Vastasyntyneiden ERP-tutkimuksen päätös / ERP-mätningar på nyfödda barn avslutades

FinnBrain-hankkeen v. 2013-2015 käynnissä ollut vastasyntyneiden vauvojen EEG-mittausprojekti saatiin joulukuussa päätökseen. Tyksin synnytysvuodeosastoilta mittauksiimme osallistui huimat 179 vauvaa – iso kiitos siitä perheille! Aineiston koko on maailmanlaajuisestikin mittava, kun ottaa huomioon, että osallistujien keski-ikä oli noin 1,5 vuorokautta.

Mittauksessa nukkuville vauvoille soitettiin ääniärsykettä, joka sisälsi tunnepitoisia ns. ta-ta –tavuja. Tatat kuulostivat vaihtelevasti surullisilta, vihaisilta tai iloisilta. Lisäksi keräsimme vauvoilta hiljaisen univaiheen aivosähkökäyrämittauksen sekä toisen ääniärsykerekisteröinnin, jossa nukkuvat vauvat kuuntelivat ns. epäkieltä eli puhetta, jossa ei kuitenkaan ollut tunnistettavia sanoja. Useimmat vauvat tuntuivat viihtyvän hyvin mittaustilanteessa, sillä esimerkiksi tata-äänien rytmitys muistuttaa äidin sydämen sykettä – varsin tuttu ja turvallinen ääni vauvan aikaisemmilta kuukausilta.

Tarkoituksemme on tutkia, miten äidin raskaudenaikainen stressi näkyy vauvan EEG-vasteissa. Tutkimuksen alustavien analyysien perusteella kaikkien vauvojen aivot näyttäisivät reagoivan voimakkaimmin surulliseen ja seuraavaksi iloiseen tunnepitoiseen ääneen. Äidin raskauden aikana kokema stressi näyttää myös olevan yhteydessä vauvan tunneärsykkeiden käsittelytapaan. Lisätutkimusta tarvitaan vielä, jotta ymmärrämme paremmin tämän tuloksen merkityksen lapsen kehityksen kannalta.

Keväällä 2016 tulemme analysoimaan ja julkaisemaan tarkempia tuloksia vastasyntyneiden mittauksista sekä aloittamaan myös EEG-tutkimuksen seurantamittauksia. Odotamme jo EEG-tiimin kanssa innolla näkevämme tuttuja vauvoja ja vanhempia mittauskäynneillä!

LK, väitöskirjatutkija Maria Keskinen

kuva_blogiin_MK

ERP-mätningar på nyfödda barn avslutades

EEG-delstudien har pågått mellan år 2013 och 2015 och avslutades nu i december. Det ypperliga antalet bebisar som tog del i EEG-mätningar på BB-avdelningar i Åbo universitetscentralsjukhus var 179 – ett stort tack åt familjerna! Materialet är även internationellt sett stort om man beaktar att medelåldern hos barnen var bara 1,5 dagar.

I EEG-mätningen spelades en ljudstimulans för de sovande bebisarna. Stimulansen fattade olika känslor i form av ta-ta stavelser, d.v.s. sorgsen, arg och glad. Utöver detta samlades en tyst sov-mätning och en annan ljudstimulansinspelning där det sovande nyfödda barnet lyssnade på ett ospråk som inte hade ord som kunde identifieras. De flesta bebisarna trivdes bra i mätningssituationen eftersom rytmen av ta-ta stavelserna liknar mammas hjärtfrekvens – ett väldigt bekant och tryggt ljud för de nyfödda.

Vår avsikt är att forska hur moderns stress under graviditeten påverkar reaktionerna i EEG hos nyfödda barn. Enligt våra preliminära resultat tycks den sorgloga emotionen vara den mest kraftiga stimulansen att producera reaktioner i hjärnan, och näst kommer ljud som uttrycker glada emotioner. Stress under graviditeten verkar också påverka barnens EEG-reaktioner. Mera undersökning behövs för att vi kan förstå betydelsen av den här fynden för barnens utveckling.

Under våren 2016 kommer vi att analysera och publicera mer exakta resultat gällande mätningar av de nyfödda barnen samt att starta uppföljningsmätningar i EEG delstudien. Nu ser vi i EEG-teamet fram emot att få träffas med alla bekanta bebisar och föräldrar på våra kommande mätningsbesök!

Doktorand Maria Keskinen