EC2U Kieli- ja käännöstieteiden laitoksella – pilottivaiheen anti

Tiina Tuominiemi 11.5.2023

Mistä EC2U -yhteistyöverkostossa on kyse?

EC2U (European Campus of City-Universities) on eurooppalainen yliopistoverkosto, johon tällä hetkellä kuuluu seitsemän vanhaa, tieteen ja opetuksen alalla ansioitunutta yliopistoa Euroopan neljältä eri kantilta. Turun partnereita tässä yhteistyöverkostossa ovat Alexandru Ioan Cuza -yliopisto Romanian Iasissa, Coimbran yliopisto Portugalisssa, Friedrich Schiller -yliopisto Saksan Jenassa, Pavian yliopisto Italiassa, Poitiers’in yliopisto Ranskassa ja Salamancan yliopisto Espanjassa.

EC2U -yhteistyö sitoutuu YK:n kestävän kehityksen päämääriin: terveyteen ja hyvinvointiin, laadukkaaseen koulutukseen sekä kestäviin kaupunkeihin ja yhteisöihin. Nämä kolme teemaa näkyvät kolmessa eri yhteistyöohjelmassa, joista Kieli- ja käännöstieteen laitos on sitoutunut läheisesti listassa toisena tulevaan laadukkaan koulutuksen tavoitteeseen. Ranskan ja Saksan oppiaineet ovat mukana uudessa, kansainvälisessä maisteriohjelmassa ”European Languages, Cultures and Societies in Contact”. Ohjelman puitteissa opiskelijat pääsevät vaihtoon eri partneriyliopistoihin kahtena tai jopa kolmena lukukautena. He saavat opinnoistaan tutkintotodistuksen kaikista niistä yliopistoista, joissa ovat suorittaneet vähintään yhden lukukauden opinnot. Maisteriohjelma on pyörinyt nyt yhden lukuvuoden verran, ja on hienoa voida todeta, että opiskelijoiden käsitys opinnoistaan Turussa on ollut oikein positiivinen.

Verkoston tavoitteena on, että läheinen yhteistyö eri yliopistojen välillä tuottaisi synergiaa niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla. EC2U onkin konkreettisesti helpottanut liikkuvuutta ja kontaktien luomista partneriyliopistojen välillä. Henkilökunnan jäsenet, tutkijat ja opiskelijat voivat hakea erityistä EC2U -liikkuvuusrahaa, jota myönnetään lyhyisiin vaihtoihin (yleensä 5-10 päivää). Kyseeseen voi tulla vaikkapa oman alan kiinnostava intensiivikurssi jossakin partneriyliopistossa, mutta myös oma tutkimusvierailu. Kieli- ja käännöstieteiden laitoksella onkin keväällä jo päästy vastaanottamaan vierailevia tutkijoita ja opettajia ainakin Salamancasta ja Jenasta. Lisäksi maaliskuussa 2023 Kieli- ja käännöstieteiden laitoksella järjestettiin monikielisyyttä pohtiva talvikoulu ”Winter School of Multilingualism, European Languages and Societies”.

Mitä etua yhteistyöstä on ollut?

Yhteistyön konkreettista antia ovat erilaiset lyhytkurssit, jotka ovat lähes poikkeuksetta avoimia väitöskirjatutkijoille, mutta usein myös henkilökunnalle ja maisteriopiskelijoille. Lyhyet intensiivikurssit ovat olleet erinomainen tapa muodostaa tutkimusverkostoja.

On totta, että henkilökunnalla ja tutkijoilla on usein jo valmiina kontakteja eri puolilla Eurooppaa. EC2U tarjoaa kuitenkin helpon ja toimivan tavan verkostoitua, mistä on hyötyä erityisesti uransa alussa oleville väitöskirjatutkijoille. Heille intensiivikurssit ovat tarjonneet paitsi mahdollisuuden opiskella eri yliopistojen asiantuntijoiden opastuksella ajankohtaisia näkökulmia, myös mahdollisuuden tutustua samassa tutkijanuran vaiheessa oleviin nuoriin tutkijoihin eri yliopistoista, ja saada näin perspektiiviä väitöskirjatutkijan työhön.

Intensiivikursseja järjestetään varsin usein. Tulevan kesäkuun ohjelmassa ovat ”Machine learning technique & text processing tools applied to the study of linguistic diversity & cultural perceptions” Paviassa, ja erilaisten kirjoitusmerkkien suhdetta kielenopiskeluun pohtiva ”Learning a language with a different alphabet” Poitiers’issa.

Opiskelijat tuntuvat löytäneen EC2U:n tarjoamat lyhytvaihtomahdollisuudet, ja intensiivikurssit ovat ensimmäisen vuoden kuluessa kasvattaneet huimasti suosiotaan. Yksittäisille kursseille on toisinaan enemmän hakijoita kuin on paikkoja. Varmasti jokainen halukas pääsee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin osallistumaan hyvin perustellulla hakemuksella. Hakuilmoitukseen on kuitenkin syytä reagoida aina nopeasti, sillä hakuajat ovat usein vain viikon mittaisia.

Kuvassa ryhmä ihmisiä portaikossa hymyilee kameralle.
Talvikoululaisia Turussa maaliskuussa 2023.