EKKO-hankkeen tutkijat keväisessä Tartossa

Odotettu tutkimusmatka

Kauan odotettu Tarton matka koitti maanantaina 19.5.2025, kun seitsemän EKKO-hankkeen tutkijaa lähti professori Minna Maijalan johdolla tutkimusretriittiin Villa Tammekanniin. Turun yliopistosäätiö oli myöntänyt meille Granö-tutkijahuonestipendin viikon tutkimustyöhön – tällä kertaa olimme siellä ainoat vieraat, joten pystyimme työskentelemään koko talon tiloja käyttäen häiritsemättä muita vieraita.

Lähdimme Turun bussiasemalta kohti Helsinkiä ja Tallinnan laivaa. Koska ryhmän jäsenet tapasivat pitkästä aikaa kasvotusten, meillä oli paljon keskusteltavaa ja kuulumisia ja suunnittelimme myös tulevan viikon ohjelmaa. Laivamatkan jälkeen vaihdoimme Tarton bussiin. Tällä kertaa jäimme pois Hurdan pysäkillä, joka on vain kivenheiton päässä upeasta Alvar Aallon suunnittelemasta Villa Tammekannista. Perillä meitä odotti kaunis keväinen Tartto ja vieraista huolehtivat residenssivastaavat Anu Laukkainen ja Sari Miettinen. Saimme pientä iltapalaa ennen ansaittua lepoa pitkän matkapäivän päätteeksi.

Seuraava aamu alkoi yhteisen aamiaisen jälkeen suunnitelmapalaverilla: työviikon tavoitteena oli EKKO-hankkeen pedagogisten materiaalien muokkaaminen eli viimeisten muutosten tekeminen opettajan oppaaseen ja oppaan taitto. Residenssivastaavat kommentoivat nähdessään meidät työn touhussa, että näyttää siltä, että täällä on työn tekemisen meininki mukavassa ja yhteisöllisessä ilmapiirissä. Kiitos Anulle ja Sarille aamiaisista! Heistä oli kuulemma mukava liittyä EKKOjen huolehtivaan ja eloisaan seuraan.

Tavoitteena tutkimukseen perustuvan opettajan oppaan ja pedagogisten materiaalien laatiminen

Mitä EKKO-hankkeessa siis tutkitaan ja millaisia materiaaleja laadimme? Eettisesti kestävä kielten opetus (EKKO) on Koneen Säätiön rahoittama tutkimushanke (2021–2025). Hankkeen lähtökohtana on kysymys, miten eettisyyden ja kestävän kehityksen periaatteita voidaan edistää kielten opetuksessa ja kielten opettajien koulutuksessa. Hankkeessa määritelty kestävää kehitystä edistävä kielten opetus ja luodut oppimateriaalit pohjautuvat ajatukseen, että kieli on keskeinen väline osallisuuden ja toimijuuden mahdollistamisessa ja vahvistamisessa. Parhaimmillaan kielten opetus on oppijalähtöistä, toiminnallista ja vuorovaikutteista ja johtaa oppijoiden osallisuuteen ja muutostoimintaan.

Hankkeessa olemme tieteellisten ja teoreettisten artikkelien lisäksi laatineet pedagogisia materiaaleja, jotka on suunniteltu täydentämään oppikirjoja ja helpottamaan opettajien työtä. Villa Tammekannissa viimeistelimme opettajille – ja kaikille aiheesta kiinnostuneille – tarkoitetun opettajan oppaan Kestävää kehitystä edistävä kielten opetus – Ideoita ja työkaluja kestävyyskasvatuksen ja kielten opetuksen yhdistämiseen sekä siihen liittyvät oppimateriaalit. Näitä oppimateriaaleja voi käyttää suoraan opettajan oppaasta tai sähköisen materiaalipankin kautta. Oppaassa on yksi tehtäväkokonaisuus kustakin kestävän kehityksen ulottuvuudesta (ekologinen, kulttuurinen, sosiaalinen, taloudellinen) sekä yksi holistinen kokonaisuus, joka yhdistää ne kaikki. Lisää tehtäviä on osoitteessa: sites.utu.fi/kestavakieltenopetus. Torstaina työskentelyyn osallistui myös hankkeen tutkija Riikka Ullakonoja Zoomin välityksellä Jyväskylästä. Riikan kanssa keskustelimme saavutettavuudesta ja mahdollisista uusista opetusmateriaaleista.

Torstaina juhlistimme Transformative Language Teaching for Sustainability: From Theory to Practice -kirjan julkaisemista. Kirjassa on teoreettisen taustan lisäksi käytännön esimerkkejä siitä, miten kestävää kehitystä voidaan toteuttaa käytännön kielten opetuksessa erilaisissa konteksteissa maailmanlaajuisesti  ja miten oppijoiden tietoisuus kestävyydestä edistyi kokeilujen aikana.  Villa Tammekannin aurinkoisella terassilla juhlistimme kirjan julkaisua kuohuvalla sekä menimme yhteiselle juhlaillalliselle paikalliseen ravintolaan. Oli hienoa juhlistaa yhdessä pitkäaikaisen työskentelyn tuloksia!


Perjantaina ja lauantaina oppaan toimitustyö jatkui kiivaana, ja yhdessä työstimme Soilan ja Päivin laatimaa pedagogisten materiaalien taittoa ja kuvitusta. Välillä oli pakko hoitaa myös muita töitä, koska lukukauden lopun takia monilla oli kiireitä esimerkiksi opiskelijoiden arviointien kanssa.  Villa Tammekann tarjoaa loistavat mahdollisuudet työskentelyyn Turun yliopiston henkilökunnalle, sillä talossa toimii UTU Staff -verkko.

 

Rentoutumista tutkimustyön lomassa

Lukijan ei tarvitse olla huolissaan, matkamme sisälsi paljon muutakin kuin tiivistä työskentelyä. Matka oli myös rentoutumisretriitti hektisen lukuvuoden lopussa. Ehdimme myös meditoida, uida, tehdä kävelyretkiä, tavata kollegoita ja ystäviä, harjoitella perinteistä japanilaista kamppailulajia Bushin Ryuta, rentoutua kylpylässä sekä tutustua kulttuurikohteisiin ja kahviloihin.

Tiistaina Minna, Päivi ja Maarit kävivät uimassa Emajoessa (vir. Emajõgi), jonka vesi oli Minnan mukaan lämmintä. Ja olihan se ainakin 12-asteista! Keskiviikkona oli vuorossa illalla neljän tunnin saunamestarin johdolla tehty nautiskelu paikallisessa kylpylässä. Perjantaina vierailimme Tarton yliopiston museossa, jossa opimme Tarton historiasta 1200–1400-luvuilla ja yliopiston historiasta. Vierailimme yliopiston opiskelijoiden 1800-luvun vankilasellissä: oli vaikeaa kuvitella, että opiskelija joutui selliin kahdeksi päiväksi, jos oli unohtanut palauttaa lainatut kirjat ajoissa. Lisäksi kiipesimme raunioituneen tuomiokirkon torniin ja ihailimme kauniita näköaloja ja alkukesäisen vihreää puistomaisemaa. Lauantaina tiimiläiset vierailivat olutmuseossa ja oppivat oluen historiasta. Lisäksi  opittiin viron kielestä ja historiasta kansallismuseon vierailulla.

 

Kiitämme Turun yliopistosäätiötä Granö-stipendistä. Tutkimusryhmän matka Tarttoon Villa Tammekanniin kannattaa, ja sen voi tehdä ekologisella tavalla vihreästi matkustaen!