Etäyhteyksistä paluu normaaliin arkeen: yliopistovierailu kampuksella

Maarit Mutta, Pauliina Peltonen, Teppo Jakonen, Veronika Laippala & Hilla-Marja Honkalammi
8.3.3022

Ryhmä Helsingin kielilukion opettajia ja opiskelijoita vieraili Turun yliopistolla maaliskuussa 2022. Vierailua koordinoi lukion italian ja englannin kielen lehtori Heidi Kohi yhdessä kolmen muun opettajan (Saija Lehtonen, Antti Tiger & Joshua Webb) kanssa. Kaksikymmentä suomi- tai englantilinjalaista opiskelijaa eri aineryhmistä (kielet ja matemaattiset aineet) lähti matkalle Turkuun päämääränään tutustua Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksella englannin oppiaineeseen sekä laitoksella tehtävään kieliteknologiaan liittyvään tutkimukseen ja opetukseen. Ajatuksena oli myös mahdollisen yhteistyön luominen näiden aiheiden parissa.

Englanti

Ryhmä saapui Turun yliopiston kampukselle Kupittaan asemalta. Rosetta-rakennuksessa ryhmän toivottivat tervetulleeksi englannin oppiaineen ma. yliopistonlehtori Pauliina Peltonen sekä englannin opiskelijat Bea Lönnqvist ja Eva-Lydia Mäki. Vieraat olivat valmistelleet etukäteen kysymyksiä englannin opintoihin hakemisesta, opintojen sisällöistä sekä yliopisto-opinnoista yleisesti. Kysymykset pohjustivat yhteistä keskustelua, jonka aikana Bea ja Eva-Lydia kertoivat muun muassa miten he päätyivät opiskelemaan englantia, mitä sivuaineita he opiskelevat sekä millaisia kokemuksia heillä on käymistään kursseista ja yliopisto-opiskelusta. Opintojen lisäksi keskusteltiin myös opiskelija-asumisesta sekä opiskelijaelämästä – vieraille tulivat tutuksi niin TYS, sitsit kuin haalarimerkitkin. Keskustelun myötä vieraat saivat käytännön näkökulmaa yliopistossa opiskeluun sekä opiskelijan arkeen (ja juhlaan!).

Kieliteknologiaa ja robotteja

Englannin oppiaineen esittelyn jälkeen oli vuorossa hyppäys kieliteknologiaan tai oikeastaan erilaisiin kieliteknologioihin. Kieli- ja käännöstieteiden laitokselta oli mukana neljä henkilöä, jotka esittelivät opetuksessa ja tutkimuksessa käytettävää teknologiaa. Aluksi vieraille kerrottiin yleisesti, keitä oli paikalla ja minkälaista teknologiaa he olivat tuoneet mukaansa.  Sen jälkeen edettiin koulusta tuttuun pistetyöskentelyyn, jossa lukiolaiset ja opettajat jakautuivat neljään eri ryhmään ja tutustuivat jokaiseen aiheeseen tarkemmin.

Kieliteknologian professori Veronika Laippala esitteli TurkuNLP-ryhmän kehittämää suomenkielistä kieliteknologiaa, kuten Bert-kielimallia ja nimientunnistusjärjestelmää. Uudesta aihealueesta huolimatta, opiskelijat pysyivät hyvin mukana ja olivat kiinnostuneita kielimallin mahdollisuuksista.

RoboLang-tutkimusryhmän tutkijat Hilla-Marja Honkalammi ja Teppo Jakonen esittelivät kahdenlaisia robotteja. Hilla-Marjalla oli mukanaan sosiaalinen NAO-robotti, UTU nimeltään. Lukiolaiset pääsivät testailemaan mitä kaikkea robotti osaa tehdä. Tällä kertaa se ei kuitenkaan halunnut itkeä eikä nauraa opiskelijoiden pyynnöstä huolimatta. Teppo Jakonen esitteli videovälitteiseen vuorovaikutukseen tarkoitettua etäläsnäolorobottia, joka lisää videopuheluihin liikkumismahdollisuuksia. Testailun ohella lukiolaiset myös toivat esille monia ideoita siitä, miten robottia voisi käyttää kouluissa, museoissa ja muissa paikoissa.

KISUVI-tutkimusryhmän vetäjä Maarit Mutta esitteli GenoGraphiX-Log (GGXLog) -näppäintallennusohjelmaa. Graafiteoriaan pohjautuva GGXLog-ohjelma sisältää myös visualisointityökalun, joka tuo uuden perspektiivin kirjoitusprosessien kuvaukseen ja avaa kirjoitusprosessia uudella tavalla sekä itse kirjoittajille että opettajille ja tutkijoille. Joka ryhmästä löytyi vapaaehtoinen, joka testasi ohjelmaa, ja yhdessä tutkittiin, miten oma kirjoittaminen rakentui ruudulla ja mitä erilaiset prosessit ja visualisoinnit tarkoittivat.

Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen vierailun jälkeen ryhmä lähti lounaalle ennen päivän toisen osuuden alkamista. Tällöin vierailijat pääsivät tutustumaan fysiikan ja tähtitieteen laitokseen. Päivän loppuun sijoitetun Lingsoft-yritysvierailun tarkoituksena oli avata vierailijoille kielten opiskelun merkitystä työelämässä.

Toivomme, että lukiolaiset saivat tästä päivästä yhtä paljon uutta energiaa kuin me yliopistolaisetkin. Keskustelut, mahdollisten tulevien opiskelijoiden tapaaminen ja suora kontakti koulumaailmaan olivat virkistäviä, ja paluu normaaliin arkeen tuntui entistä todellisemmalta. Kiitos vierailijoille!