Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon – Lealan täydennyskoulutuksessa mukana yli 100 kieltenopettajaa

Venla Eirola & Pekka Lintunen 17.5.2023

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksella on viime vuosina ollut ilo toteuttaa useita opetustoimen henkilöstölle suunnattuja, Opetushallituksen rahoittamia täydennyskoulutuksia. Lealan tutkijoilla on ollut koulutuksissa keskeinen rooli. Kielten opettajat eri puolilta Suomea ovat saaneet mahdollisuuden tutustua uusimpaan kielten oppimista ja opetusta koskevaan tutkimukseen, kehittää osaamistaan käytännöllisissä työpajoissa ja syventyä omaa arkea rikastuttaviin keskusteluihin tutkijoiden ja opettajakollegoiden kanssa.

Lealan täydennyskoulutus kiinnostaa

Opettajia osallistumassa suullisen kielitaidon työpajaan.

Lukuvuonna 2022–2023 toteutettuun Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon (SuSuKi) -täydennyskoulutukseen osallistui yli 100 kielten opettajaa eri koulutusasteilta. Koulutus muodostui viitenä perjantai-iltana järjestetyistä luentotilaisuuksista, joita oli mahdollista seurata sekä luentosalista että kotisohvalta käsin. Noin viidesosa luentojen osallistujista oli mukana myös samana viikonloppuna toteutetuissa työpajoissa, joissa kunkin luennon teemoja syvennettiin ja pohdittiin erityisesti käytännön opetustyön näkökulmasta.

Suullisen kielitaidon oppiminen, opettaminen ja arviointi koettiin tärkeiksi ja tarpeellisiksi koulutusaiheiksi eikä vastaavaa, koko lukuvuoden kestävää täydennyskoulutusta ole aiemmin juuri ollut tarjolla. Koulutuksen osallistujat kiittelivät paitsi asiantuntevia kouluttajia, myös luentojen ja työpajojen yhteydessä syntyneitä keskusteluja ja mahdollisuutta omien kokemusten jakamiseen. Yliopistolaisille täydennyskoulutus avasi innostavia ikkunoita kielten opetuksen arkeen eri koulutusasteilla.

Luentoja, työpajoja ja uusia näkökulmia

Suullisen kielitaidon oppimista, opettamista ja arviointia tarkasteltiin SuSuKi-koulutuksen aikana useasta eri näkökulmasta. Syyskuussa 2022 Pekka Lintunen, Pauliina Peltonen ja Elina Lehtilä avasivat koulutuksen suullisen kielitaidon sujuvuutta käsittelevillä luennoillaan. Jakson työpajoissa keskityttiin esimerkiksi sujuvuutta kehittäviin harjoituksiin ja sujuvuuden arviointiin. Marraskuussa Elina Tergujeff ja Henna Heinonen Jyväskylän yliopistosta luennoivat ääntämisen opettamisesta ja arvioinnista, ja kielikohtaisissa työpajoissa aiheeseen syvennyttiin Heinosen, Janne Korkan, Maarit Muttan ja Sanna Pelttarin johdolla.

Opettajia seuraamassa sosiaalisen robotin esittelyä.

Kevätlukukaudella koulutus jatkui digitaalisuutta ja vuorovaikutusta suullisen kielitaidon opetuksessa käsittelevillä Sanna Pelttarin, Outi Veivon ja Teppo Jakosen luennoilla. Liisa Peuran ja Hilla-Marja Honkalammin ohjaamassa työpajassa tutustuttiin sosiaalisten robottien hyödyntämiseen suullisen kielitaidon opetuksessa. Kevään kaksi viimeistä koulutusjaksoa keskittyivät yksilöllisiin eroihin: Outi Veivo ja Sanna Olkkonen luennoivat esimerkiksi oppijan kognitiivisten prossien merkityksestä, ja Magdalena Szyszkan johdolla suullisen kielitaidon oppimista tarkasteltiin tunteiden ja oppimisstrategioiden näkökulmasta.

Luentojen ja työpajojen lisäksi osa opettajista toteutti koulutuksen aikana itsenäisen kehittämisprojektin, jonka tavoitteena oli suullisen kielitaidon opettamista koskevan tutkimustiedon soveltaminen omissa opetusryhmissä ja sellaisen opetusmateriaalin tuottaminen, josta hyötyisivät myös opettajakollegat. Kehittämisprojektien työstäminen ja erityisesti niiden jakaminen toisten opettajien kanssa viimeisen koulutuskerran yhteydessä koettiin erityisen hyödylliseksi.

SuSuKi-etätyöpajat syksyllä 2023

Koulutukseen osallistuneet opettajat kertoivat saaneensa täydennyskoulutuksestamme sekä vahvistusta omille ajatuksilleen ja toimintatavoilleen että uusia ideoita ja välineitä suullisen kielitaidon opettamiseen ja arviointiin. Kuulostaa siltä, että koulutus on jo nyt antanut uutta virtaa kielten opetukseen eri puolilla Suomea. Turun ulkopuolelta tulevien osallistujien pyynnöstä syksyllä 2023 toteutetaan vielä kolme Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon -etätyöpajaa, joihin avataan ilmoittautuminen elokuussa.

Kiitos kaikille tähänastisessa koulutuksessa mukana olleille!