Brainard kuljettaa Mielen päällä toiminnan viestiä yliopistoyhteisöön

Hankevuonna 2021 yliopistoyhteisöön kuuluvat ovat törmänneet Mielen päällä viestinnässä seikkailevaan värikkääseen aivokaveriin. Nettisurffailua, sähköpotkulautailua, avajaiskarnevaalihuumaa ja tunteiden koko kirjoa kokeneen hahmon matka jatkuu uuteen lukukauteen arvoisellaan nimellä – kiitos Turun yliopiston opiskelijoiden!

Marras-joulukuun vaihteessa hankkeessa avattiin kilpailu, jossa ideoitiin Mielen päälle –hahmolle nimeä yhteisöllisin voimin. Viima-alusta täyttyi kymmenistä ehdotuksista jo ensimmäisten päivien aikana. Ideointi tuotti kaikkiaan 49 kekseliästä nimiehdotusta ja 95 ehdotuksille annettua tykkäystä.

Tämänkin Mielen päällä –tempauksen tavoitteena oli edistää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä. Viima valittiin kilpailun alustaksi, jotta jokaisella asiasta kiinnostuneella olisi mahdollisuus oman idean lähettämisen lisäksi tarkastella jo annettuja nimiehdotuksia ja halutessaan kannustaa niitä tykkäyksillä. Jotkut osallistujat intoutuivat myös kommentoimaan ehdotustensa tausta-ajattelua, mikä osoitti osallistujien paneutumista asiaan.

Kilpailun voittajaksi valittiin nimi, joka taipuu sekä englannin- että suomenkieliseen viestintään. Valinnassa kiinnitettiin huomiota siihen, ettei nimi sukupuolita hahmoa eikä tuota mielleyhtymiä jo käytössä oleviin hahmoihin tai brändeihin. Nimikilpailun palkinnon saajaksi valittiin Rosa Puusaaren ehdotus Brainard, joka sanana sisältää kätevästi viittauksen aivohahmoon.

Lisäksi raati päätti antaa myös kolme kunniamainintaa. Toiseksi eniten tykkäyksiä sai Erika Ojavuon ehdotus Doris Dopamiini, joka erottui iloluonteisena ja mieleenpainuvana nimenä. HappyPal –nimen keksinyt Rida Kamal sen sijaan oli laatinut perusteellisen ja vakuuttavan perustelun ehdotukselleen. Kielellistä rikkautta kilpailuun toi Miika Kaksonen nimiehdotus Oaivi, joka merkitsee pohjoissaamen kielellä päätä. Kaikille kunniamaininnan saanneillekin toimitettiin pieni lahja.

Nimikilpailu päättää Mielen päällä –hankevuoden 2021. Brainardin johdolla toivotamme mielenterveellistä uutta vuotta kaikille yliopistoyhteisön jäsenille!

Kaisa-Riitta Aho

projektityöntekijä