Yksi tarina mielenterveydestä tuhansien joukossa

+ SE, MITEN ME TUKIOPISKELIJAT VOIMME AUTTAA SINUA

Mielenterveys on yhtä tärkeä osa hyvinvointia kuin fyysinenkin hyvinvointi. Parhaimmillaan hyvä mielenterveys on yksi suurimmista voimavaroista, joita ihmisellä voi olla, sillä se saa meidät tuntemaan itsemme hyväksytyiksi ja pystyviksi. Tiedämme, että selviämme arkipäivän koettelemuksista ja isommankin surun ja synkkyyden hetkellä voimme luottaa siihen, että joskus tämäkin helpottaa. Elämään kuuluu silloin tällöin väistämättömästi myös synkkiä sävyjä, mutta jos elämä tuntuu päivästä toiseen värittömältä, raskaalta tai jopa toivottomalta, ei näiden tunteiden kanssa tarvitse jäädä yksin.

Mielen päällä -tukiopiskelijatoiminta osaltaan pyrkii edistämään Turun yliopiston opiskelijoiden mielenterveyttä ja tätä kautta opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia niin Turussa ja Porissa kuin Raumallakin. Yksi tärkeä arvo meille on myös mielenterveyteen liittyvän stigman poistaminen ja avoimemman puheeksi ottamisen kulttuurin rakentaminen.

Monella tukiopiskelijalla on itselläänkin kokemuksia siitä, kun mieli järkkyy. Omat haasteeni ovat liittyneet eräänlaiseen perfektionismiin mitä tulee esimerkiksi syömiseen ja opiskeluun – syöminen tai vaikkapa urheilu voi muuttua pelkäksi suoritukseksi, jossa siinäkin voi pyrkiä täydellisyyteen. Siinä hetkessä kuitenkin, kun kontrolli katoaa, voi tuntea olevansa maailman alimmaista sakkia. Samanlaisen ajattelun liittäminen opiskeluun voi aiheuttaa paljon stressiä ja kuormitusta, vaikka jokin arvosana tulevaisuutesi kannalta saattaisikin olla loppujen lopuksi täysin yhdentekevä.

Melko usein ongelmien taustalla on jokin perimmäinen syy, joka saa ihmisen toimimaan itselleen haitallisella tavalla. Omassa tapauksessani vanhempieni avioero laukaisi ”syömishäröilyni”. Ulkonäköpaineet, riittämättömyyden tunteet ja varsin hyvän ruokahaluni piikittely aiheuttivat minulle epäterveen suhteen ruokaan moniksi vuosiksi.

Ongelmat yhdellä osa-alueella saattavatkin heijastua toiseen. Ruuan välttelyn ja voimattomuuden seurauksena en jaksanut enää esimerkiksi nähdä kavereitani yhtä paljoa tai jatkaa urheiluharrastustani, mikä aiheutti minulle lievää masentuneisuutta. Toisaalta sitten kuin kroppani sanoi seis ja rupesin taas syömään normaalisti (lue: lihomaan), häpesin itseäni. Siitä huolimatta ulkoapäin yritin vaikuttaa ihan yhtä iloiselta kuin aina ennenkin, vaikka lähimmät ystäväni ja perheenjäseneni tiesivät varmasti, että kaikki ei ollut kunnossa.

Kuten toivottavasti ymmärsitte omasta tarinastani, ihminen voi olla täysin kykeneväinen esimerkiksi opiskeluun tai työssäkäyntiin, mutta hän voi silti kokea olonsa masentuneeksi tai ahdistuneeksi tai toimia itselleen epäterveellisellä tavalla. Mielenterveyden kannalta epäterveellisiä toimintatapoja ovat esimerkiksi itsensä vahingoittaminen sekä pakko-oireet tai -ajatukset.

Varmin tapa hankalista tunteista selviämiseen on ensinnäkin ongelman myöntäminen itselleen ja toisaalta avun hakeminen. Tukiopiskelijatoiminnan keskiössä on matalan kynnyksen keskusteluavun tarjoaminen ja tarpeen mukaan ohjaaminen ammattiavun pariin (Syömishäiriöliiton tukipuhelimen löydät täältä). Tukiopiskelija tulee kanssasi mielellään vaikkapa opiskelijaravintolaan lounastamaan tai kävelylle puistoon. Sinulle kuitenkin jää se kaikista isoin päätös – päätös avun hakemiseen. Me tuemme sinua ja olemme läsnä prosessissasi sillä tavalla kuin sinä toivoisit. Kun olet tehnyt tämän päätöksen, voit ottaa tukiopiskelijaan yhteyttä Jutellaanko? -lomakkeen kautta.

Myös vaihto-opiskelijat voivat olla yhteydessä tukiopiskelijoihin. Olen itsekin sattunut olemaan kaksi kertaa vaihdossa, lukiovaihdossa Yhdysvalloissa sekä Erasmus-vaihdossa Italiassa. Pystyn näiden kokemusten perusteella ymmärtämään, mitä koti-ikävä ja kulttuurishokki käytännössä merkitsevät ja toivottavasti olemaan apuna myös sellaisten tunteiden käsittelyssä.

Ja vaikka mikään mainitsemani ei aiheuttaisi sinussa sen kummempia samaistumisen tunteita, kannattaa muistaa, että meitä tukiopiskelijoita on monta ja meillä jokaisella on omat vahvuutemme ja osaamisemme. Sinulle varmasti löytyy sellainen tukiopiskelija, joka osaa auttaa sinua omissa haasteissasi, liittyi se sitten yksinäisyyteen, päihdeongelmiin, opiskeluun, jaksamiseen tai mihin tahansa muuhun mielen päällä olevaan.

Essi

tukiopiskelija