Forskarseminariet 1/6 kl. 14.15-16: Annmari Sahlstein

Forskarseminariets nästa möte hålls onsdagen den 1 juni kl. 14.15-16 (EEST UTC+03:00) via Zoom.

Program:

Annmari Sahlstein – Finskspråkiga medicinstudenters uppfattning om svenskans roll och användning av svenska i Finland

I forskarseminariet presenterar jag närmare mitt avhandlingsprojekt som handlar om hur finskspråkiga medicinstudenter ser på svenska språkets roll i Finland och speciellt i det kommande läkaryrket. För det första utreder för studenters inställning och attityder till svenskan först under skoltiden och senare vid universitet när de avlägger den obligatoriska kursen i svenska i samband med högskolestudier. För det andra fokuserar jag på studenters färdigheter eller vilja att använda svenska i tal och speciellt i olika kommunikationssituationer i arbetslivet. Den här frågan analyserar jag med hjälp av olika emotionella faktorer, exempelvis motivation och språkrädsla, som i forskning kring andraspråksinlärning och -användning anses spela en central roll.

För mer information och Zoom-länken kontakta gärna Klaus Kurki (kleiku@utu.fi).